3942
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
rally-tobbe skrev:
kan det vara bra att ha stumma motorkuddar?

Njae, ingen som tar skada iafall samt att man hindrar motorn från att vrida sig utav vridmomentet. Sen att det tär på komforten är ju en annan sak men de tycker ja om wink

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
6 maj 2010
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:

Njae, ingen som tar skada iafall samt att man hindrar motorn från att vrida sig utav vridmomentet. Sen att det tär på komforten är ju en annan sak men de tycker ja om wink

Allt som ökar känslan är bra wink

Köra riktig bil handlar bara om känslor, inget annat smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 266 Inlägg
6 maj 2010
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:

en sak som är säker är att det kommer se jävligt coolt ut wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

1 266 Inlägg
6 maj 2010
twin_cam skrev:
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:

Allt som ökar känslan är bra wink

Köra riktig bil handlar bara om känslor, inget annat smile

kommer nog att se jävligt coolt ut tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 maj 2010
Jag har orginalkuddar, går jättebra^^ Värre att lådan ligger på backen o måste åka o köpa lite nya delar, men vad gör man inte för sin pärla tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
6 maj 2010
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:

blir det för stumt kan du ju alltid köpa hårda gummikuddar som används till maskiner mm i industrin wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Sådär, motorn uppstartad snabbt bara.. Ska montera på avgassystemet!
Ett problem! Den pissar ut bensin från botten pluggen på förgasaren, vad beror de på ?

//Carfreak

1 324 Inlägg
7 maj 2010
MrCarfreak skrev:
Ett problem! Den pissar ut bensin från botten pluggen på förgasaren, vad beror de på ?

Gissning.. Flottören hängt sig?

Riktigt bra och roligt projekt! Kollar flera gånger per dag...

MVH Daniel

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
DiZturbed skrev:
MrCarfreak skrev:

Gissning.. Flottören hängt sig?

Riktigt bra och roligt projekt! Kollar flera gånger per dag...

MVH Daniel

aa, det är möjligt.. märkte nu efter en stund att de slutade :p Kanske var för att förgasaren har stått ett tag..
Motorn går helt underbart.. Dock måste tomgången ställas in osv.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Självklart får ni en uppstarts film!! Det enda som har gjorts innan uppstarten är att bränsletryck och oljetryck har pumpats fram! Går väldigt fett, därav röken! Förgasaren måste ställas in, blir en hel vetenskap å lära sig :p Har ett annat knepigt problem.. Med kabeln till oljetryckslampan inkopplad så lyser lampan i instrumentpanelen även med tändningen avslagen :s Drar jag bort kabeln lyser lampan inte. Skall inte den lampan bara lysa med tändningen på och sedan slockna när bilen är igång om inget är fel med oljetrycket?

[video]http://www.garaget.org/video/e9w2z3clhngu[/video]
Senast redigerat av MrCarfreak (7 maj 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 maj 2010
Det var en jädra varvande på en nyrenoverad motor wink

Jo som du säger med lampan, ska bara lysa när tändningen är på, och slockna när det är oljetryck. Bra att du pumpade upp tryck innan, första starten är det bra att ta bort stiften och veva tills du har oljetryck smile Men hur vet du att du har tryck om lampan lyser hela tiden?!

Att den pissar soppa kan vara skruven i botten som inte är tät..
Men ställa in en enkel strombergare är inga problem, värre om du ska syssla med dubbla SU eller ännu värre, weber wink

Och såklart, kul att du fick ihop det! big_smile
Senast redigerat av Volvo1968 (7 maj 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

900 Inlägg
7 maj 2010
trottlen ska gå lättare.. men kanske bara behöver röra sig lite så går den nog bra.. o pluggen i botten sitter de en oring som förmodligen har torkat.. finns renoveringssatserpå biltema som funkar fint!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Självklart ska en motor varvas, håller de inte nu så håller de inte ute på vägen heller wink
aa, oljetryck är de viktigaste vid en uppstart.. lampan slocknar när motorn är igång så något fel på oljetrycket är de inte wink Oljan går upp i toppen och en fin oljefilm ligger på delarna så ska nog vara korrekt! En extern mätare kommer att köpas in för säkerhets skull, även en bredband lambda så man kan ställa förgasaren så korrekt som möjligt!

Trotteln har släppt nu å rör sig hur fint som helst!
Pluggen har tätnat :p antar att de var avsaknaden utav vakuum som ställde till det!

Kul att ni gillar projektet!!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Någon som vet hur förgasaren ska ställas in ?? Är en stombergare..

blir tokig på el felet.. märkte även att AMP lampan lyser svagt med tändningen avslagen :s

//Carfreak

6 525 Inlägg
7 maj 2010
MrCarfreak skrev:
Någon som vet hur förgasaren ska ställas in ?? Är en stombergare..

blir tokig på el felet.. märkte även att AMP lampan lyser svagt med tändningen avslagen :s

du pressar bottenmunstycket (nålmunstycket) uppåt (lägre co) & neråt (högre co) med specialverktyg på dom flesta strombergare. har för mig att grundläget är runt en millimeter under husets nivå i förgasarhalsen (lyft trotteln & titta in i förgasarn så ser du munstycket)

neråt kan vara pilligt att få det utan att ta bort trotteln, ska du uppåt med det så tar du bort mässingspluggen i botten på förgasarn & knackar försiktigt med ett dorn.
Senast redigerat av farbrorbozze (7 maj 2010)

6 525 Inlägg
7 maj 2010
Amp lampan som lyser svagt kan bero på diodfel i generatorn.
eller nån felkopplad kabel i motorrummet wink

provat att ta bort oljetryckskabeln från givaren & sett om den lampan slocknar då?
tänkte att du kanske blandat ihop kablar mm, du fick elschema igår va?

Nästa gång jag scannar så ska jag se till att byta till ett annat filformat så filerna inte blir så stooooora wink

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
farbrorbozze: fasen då.. blir lite svårt för mig att ställa in då.. Blir la till å byta förgasare helt då sad
Bara tomgången som inte vill alls, går väldigt ojämnt och dör ibland, så fort den får ytterst lite gas så går den underbart! Demonterade även membranet, sprickor längs halva kanten, får nog byta de också!

Oljetryckskabeln har jag lossat, då slocknar oljetryckslampan, amp lampan har jag ingen aning om vad de kan bero på.. har en teori om att de kan vara motor jorden som är knas.. har en ny kabel mellan block och som bara sitter löst mellan broms fördelaren och fäste för broms boostern..
Om det är diodfel så borde la amp lampan lysa även med motorn igång?

aa jag fick dem, dock ligger de hemma :p hehe okej :p

//Carfreak

2 373 Inlägg
7 maj 2010
Härligt att få se en filmsnutt där motorn startas smile

Häls. Hervas

Gasglad
3 244 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Nu har de löst sig med generatorremmen.. Far min lärde mig hur man mäter måtten på den så får bli en 240 rem som är något kortare smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Idag ska ja ta tag i elfelet på volvon.. är säkert något riktigt simpelt bara..
Känns ruskigt bra när allt börjar falla på plats, måste även tacka fabrorbozze för de material han scannade in och skickade mig! Nu vet jag mer exakt hur bussningarna till de övre länkarmarna ska pressas ut, de undre är ja fortfarande lite fundersam över..

Provade även växellådan igår, funkar fin fint med den nya oljan! Bakvagnen därimot måste renoveras, alla bussningarna är helt slut.. Kardan knutarna är även dem riktigt dåliga, korset närmast bakaxeln glappar ca. 1-2cm :p Vad tror ni, ska man satsa på kors med fettnippel eller utan ?

//Carfreak

Sök