3097
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
9 maj 2010
#541
MrCarfreak skrev:
sydstatare skrev:
med nippel håller myke bättre på lastbilar iallafall. o de går ju ett par hundra tusen mil me rätt skötsel me!

Okej smile Får se vad de blir i framtiden :p

öhhh va?? knutkors UTAN fettnippel håller flera hundra tusen mil mer än med fettnippel !!!!!!! iaf på volvolastbilar med regelbunden service, vi byter knappt knutkors sen dom underhållsfria kom. annat vare när det var fettnippel på dom, då böt vi nog ett knutkors i veckan på jobbet, minst. wink
Ang bärarm, vare inte nedre bärarmen jag scannat åt dig?
hursom så tror jag det är samma metod på både övre & nedre smile

eller om det var bussning utan stålhylsa i nedre? isåfall äre dom tre V-na som gäller, Våld,Vilja;Vaselin

skär bort lite gummi när du skar ur med dom & smörj in dom nya med siliconfett eller liknande.
kan gå bra att pressa med hylsor,rörstumpar eller liknade i ett skruvstäd.
Senast redigerat av farbrorbozze (9 maj 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
9 maj 2010
#542
MrCarfreak skrev:
En bild på framvagnen som börjar ta form igen smile Väl värt all tid man lagt ned på blästring, lackering mm.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … gfv212.jpg

Hmm... Ska verkligen fördelaren se ut såhär? Ser lite sliten ut enligt min mening, förhoppningsvis är detta anledningen till den dåliga tomgången och misständningarna!
http://www1.garaget.org/gallery/archive … rbfw90.jpg

prova att stoppa ner rotorn centrerat i locket så ser du ju hur långt avstånd det blir mellan den & stiften till tändkablarna. jag tycker locket ser nytt ut jag ??

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#543
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
sydstatare skrev:
med nippel håller myke bättre på lastbilar iallafall. o de går ju ett par hundra tusen mil me rätt skötsel me!

Okej smile Får se vad de blir i framtiden :p

öhhh va?? knutkors UTAN fettnippel håller flera hundra tusen mil mer än med fettnippel !!!!!!! iaf på volvolastbilar med regelbunden service, vi byter knappt knutkors sen dom underhållsfria kom. annat vare när det var fettnippel på dom, då böt vi nog ett knutkors i veckan på jobbet, minst. wink
Ang bärarm, vare inte nedre bärarmen jag scannat åt dig?
hursom så tror jag det är samma metod på både övre & nedre smile

eller om det var bussning utan stålhylsa i nedre? isåfall äre dom tre V-na som gäller, Våld,Vilja;Vaselin

skär bort lite gummi när du skar ur med dom & smörj in dom nya med siliconfett eller liknande.
kan gå bra att pressa med hylsor,rörstumpar eller liknade i ett skruvstäd.

Okej, då får de bli vanliga kors utan fett nippel smile

Fick bild på hur man pressar ur övre länkarmsbussningarna, de som har en axel rätt igenom länkarmen. smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#544
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
En bild på framvagnen som börjar ta form igen smile Väl värt all tid man lagt ned på blästring, lackering mm.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … gfv212.jpg

Hmm... Ska verkligen fördelaren se ut såhär? Ser lite sliten ut enligt min mening, förhoppningsvis är detta anledningen till den dåliga tomgången och misständningarna!
http://www1.garaget.org/gallery/archive … rbfw90.jpg

prova att stoppa ner rotorn centrerat i locket så ser du ju hur långt avstånd det blir mellan den & stiften till tändkablarna. jag tycker locket ser nytt ut jag ??

aa gjorde det, hur långt avstånd ska det vara? Har ca. 0,5cm nu. Dock har jag ett nytt problem nu, ingen gnista alls! Tror spolen alt. kondensatorn har gett upp. Körde ett test med testlampa utan resultat.
Brytar avståndet är rätt och brytaren öppnar som den ska.. Mäter jag mellan plus och minus på spolen med tändning på så får jag 12v, vrider jag om nyckel till start så får jag 7V.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
10 maj 2010
#545
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
En bild på framvagnen som börjar ta form igen smile Väl värt all tid man lagt ned på blästring, lackering mm.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … gfv212.jpg

Hmm... Ska verkligen fördelaren se ut såhär? Ser lite sliten ut enligt min mening, förhoppningsvis är detta anledningen till den dåliga tomgången och misständningarna!
http://www1.garaget.org/gallery/archive … rbfw90.jpg

prova att stoppa ner rotorn centrerat i locket så ser du ju hur långt avstånd det blir mellan den & stiften till tändkablarna. jag tycker locket ser nytt ut jag ??

aa gjorde det, hur långt avstånd ska det vara? Har ca. 0,5cm nu. Dock har jag ett nytt problem nu, ingen gnista alls! Tror spolen alt. kondensatorn har gett upp. Körde ett test med testlampa utan resultat.
Brytar avståndet är rätt och brytaren öppnar som den ska.. Mäter jag mellan plus och minus på spolen med tändning på så får jag 12v, vrider jag om nyckel till start så får jag 7V.

0,5cm = 5mm ????????????????? då har du nog fel prylar ihop wink finns olika modeller beroende årsmodell på fördelare smile
mätningen låter mer som spänningsfall i kablar/tändningslås....
men mät på plus (15) på spolen & minus mot kaross/batteri
minuskabeln från spolen går ju via brytarspetsarna så den kan du inte mäta på,

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#546
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

prova att stoppa ner rotorn centrerat i locket så ser du ju hur långt avstånd det blir mellan den & stiften till tändkablarna. jag tycker locket ser nytt ut jag ??

aa gjorde det, hur långt avstånd ska det vara? Har ca. 0,5cm nu. Dock har jag ett nytt problem nu, ingen gnista alls! Tror spolen alt. kondensatorn har gett upp. Körde ett test med testlampa utan resultat.
Brytar avståndet är rätt och brytaren öppnar som den ska.. Mäter jag mellan plus och minus på spolen med tändning på så får jag 12v, vrider jag om nyckel till start så får jag 7V.

0,5cm = 5mm ????????????????? då har du nog fel prylar ihop wink finns olika modeller beroende årsmodell på fördelare smile
mätningen låter mer som spänningsfall i kablar/tändningslås....
men mät på plus (15) på spolen & minus mot kaross/batteri
minuskabeln från spolen går ju via brytarspetsarna så den kan du inte mäta på,

aa, något sådant är det iafall. Har ju inte direkt haft problem med tändningen innan så sett..
Det jag måste komma fram till är om spolen är trasig eller ej. Ska testa att mäta som du säger. Så när motorn går runt på startmotorn så skall lampan blinka samtidigt som brytaren går igen?!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#547
Mellan plus (15) på spole och jord så får jag 11,70V vid körning utav startmotorn. Vid endast tändingen på slagen så får jag batteri spänning på 12.87V.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
10 maj 2010
#548
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Okej smile Får se vad de blir i framtiden :p

öhhh va?? knutkors UTAN fettnippel håller flera hundra tusen mil mer än med fettnippel !!!!!!! iaf på volvolastbilar med regelbunden service, vi byter knappt knutkors sen dom underhållsfria kom. annat vare när det var fettnippel på dom, då böt vi nog ett knutkors i veckan på jobbet, minst. wink
Ang bärarm, vare inte nedre bärarmen jag scannat åt dig?
hursom så tror jag det är samma metod på både övre & nedre smile

eller om det var bussning utan stålhylsa i nedre? isåfall äre dom tre V-na som gäller, Våld,Vilja;Vaselin

skär bort lite gummi när du skar ur med dom & smörj in dom nya med siliconfett eller liknande.
kan gå bra att pressa med hylsor,rörstumpar eller liknade i ett skruvstäd.

Okej, då får de bli vanliga kors utan fett nippel smile

Fick bild på hur man pressar ur övre länkarmsbussningarna, de som har en axel rätt igenom länkarmen. smile

när du köper nytt knutkors så får du med fett till som ska användas, ska du montera ett begagnat så är det nog lämpligare med ett med fettnippel.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#549
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

öhhh va?? knutkors UTAN fettnippel håller flera hundra tusen mil mer än med fettnippel !!!!!!! iaf på volvolastbilar med regelbunden service, vi byter knappt knutkors sen dom underhållsfria kom. annat vare när det var fettnippel på dom, då böt vi nog ett knutkors i veckan på jobbet, minst. wink
Ang bärarm, vare inte nedre bärarmen jag scannat åt dig?
hursom så tror jag det är samma metod på både övre & nedre smile

eller om det var bussning utan stålhylsa i nedre? isåfall äre dom tre V-na som gäller, Våld,Vilja;Vaselin

skär bort lite gummi när du skar ur med dom & smörj in dom nya med siliconfett eller liknande.
kan gå bra att pressa med hylsor,rörstumpar eller liknade i ett skruvstäd.

Okej, då får de bli vanliga kors utan fett nippel smile

Fick bild på hur man pressar ur övre länkarmsbussningarna, de som har en axel rätt igenom länkarmen. smile

när du köper nytt knutkors så får du med fett till som ska användas, ska du montera ett begagnat så är det nog lämpligare med ett med fettnippel.

Okej.. blir helt nya kors så småningom. Prio 1 är tändningen just nu..

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 maj 2010
#550
Du ställer väl brytaren med bladmått? smile 0.4 tror jag vi körde(inte 0,4cm wink ) på min, men minns inte, är inte så hajj på detdär med brytare än smile

Ang. knutkorsen, det fanns väl en anledning att fettnippel försvann, så du borde klara dig utan. PV har väl fettnipplar lite här och var farbrorbozze? smile

Är nog större risk att du knäcker lådan eller bakaxeln än knutkorsen, om de inte är kassa då(men ska inte säga för mycket, men aldrig hört att de ger sig lätt smile)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
10 maj 2010
#551
Volvo1968 skrev:
Du ställer väl brytaren med bladmått? smile 0.4 tror jag vi körde(inte 0,4cm wink ) på min, men minns inte, är inte så hajj på detdär med brytare än smile

Ang. knutkorsen, det fanns väl en anledning att fettnippel försvann, så du borde klara dig utan. PV har väl fettnipplar lite här och var farbrorbozze? smile

Är nog större risk att du knäcker lådan eller bakaxeln än knutkorsen, om de inte är kassa då(men ska inte säga för mycket, men aldrig hört att de ger sig lätt smile)

M40 lådor har man väl råka knäcka nån så det går... men ingen bakaxel eller kardan iaf,
men med dina stumma motorkuddar får ju andra delar ta upp kraften iställe wink
på Pvn finns det gött om fettnipplar, hela framvagnen, vattenpumpen + kardanaxeln är full av fettnipplar smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#552
farbrorbozze skrev:
Volvo1968 skrev:
Du ställer väl brytaren med bladmått? smile 0.4 tror jag vi körde(inte 0,4cm wink ) på min, men minns inte, är inte så hajj på detdär med brytare än smile

Ang. knutkorsen, det fanns väl en anledning att fettnippel försvann, så du borde klara dig utan. PV har väl fettnipplar lite här och var farbrorbozze? smile

Är nog större risk att du knäcker lådan eller bakaxeln än knutkorsen, om de inte är kassa då(men ska inte säga för mycket, men aldrig hört att de ger sig lätt smile)

M40 lådor har man väl råka knäcka nån så det går... men ingen bakaxel eller kardan iaf,
men med dina stumma motorkuddar får ju andra delar ta upp kraften iställe wink
på Pvn finns det gött om fettnipplar, hela framvagnen, vattenpumpen + kardanaxeln är full av fettnipplar smile

Ser man de såhär, har man dåliga knutkors som glappar så är chansen större till att man knäcker lådan också! Det är inte alltid knutkorsen som är den svaga länken i drivlinan :p

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
11 maj 2010
#553
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Volvo1968 skrev:
Du ställer väl brytaren med bladmått? smile 0.4 tror jag vi körde(inte 0,4cm wink ) på min, men minns inte, är inte så hajj på detdär med brytare än smile

Ang. knutkorsen, det fanns väl en anledning att fettnippel försvann, så du borde klara dig utan. PV har väl fettnipplar lite här och var farbrorbozze? smile

Är nog större risk att du knäcker lådan eller bakaxeln än knutkorsen, om de inte är kassa då(men ska inte säga för mycket, men aldrig hört att de ger sig lätt smile)

M40 lådor har man väl råka knäcka nån så det går... men ingen bakaxel eller kardan iaf,
men med dina stumma motorkuddar får ju andra delar ta upp kraften iställe wink
på Pvn finns det gött om fettnipplar, hela framvagnen, vattenpumpen + kardanaxeln är full av fettnipplar smile

Ser man de såhär, har man dåliga knutkors som glappar så är chansen större till att man knäcker lådan också! Det är inte alltid knutkorsen som är den svaga länken i drivlinan :p

Nä den svagaste länken är nog M40n eller stödlagret på kardanaxeln... & då menar jag inte att dom är dåliga utan bara det att de är dom prylarna som ryker först.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#554
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

M40 lådor har man väl råka knäcka nån så det går... men ingen bakaxel eller kardan iaf,
men med dina stumma motorkuddar får ju andra delar ta upp kraften iställe wink
på Pvn finns det gött om fettnipplar, hela framvagnen, vattenpumpen + kardanaxeln är full av fettnipplar smile

Ser man de såhär, har man dåliga knutkors som glappar så är chansen större till att man knäcker lådan också! Det är inte alltid knutkorsen som är den svaga länken i drivlinan :p

Nä den svagaste länken är nog M40n eller stödlagret på kardanaxeln... & då menar jag inte att dom är dåliga utan bara det att de är dom prylarna som ryker först.

hehe läs mitt inlägg igen :p Precis som ja skrev.. att m40:n säkerligen rasar först pågrund av slitna knutkors iom. glappet som blir.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
11 maj 2010
#555
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Ser man de såhär, har man dåliga knutkors som glappar så är chansen större till att man knäcker lådan också! Det är inte alltid knutkorsen som är den svaga länken i drivlinan :p

Nä den svagaste länken är nog M40n eller stödlagret på kardanaxeln... & då menar jag inte att dom är dåliga utan bara det att de är dom prylarna som ryker först.

hehe läs mitt inlägg igen :p Precis som ja skrev.. att m40:n säkerligen rasar först pågrund av slitna knutkors iom. glappet som blir.

japp läste det smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#556
Va in på skruvat.se och kollade på knutkors.. Blir lite förvirrad, de finns liten, medium och stor.. vilket skall man ha och hur vet man vilken storlek på kardan man har för de finns 2st olika stödlager..

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
11 maj 2010
#557
MrCarfreak skrev:
Va in på skruvat.se och kollade på knutkors.. Blir lite förvirrad, de finns liten, medium och stor.. vilket skall man ha och hur vet man vilken storlek på kardan man har för de finns 2st olika stödlager..

mät diameter på lagerskålar & bredd över korset (från låsring, till låsring alltså)
skulle tro du har lilla om inte nån bytt kardan. tyvärr står det brar om stödlager utf. III i min bok.

kommer inte ihåg om jag tipsat om denna sida. där kan du se många äldre rep. handböcker, dock inte så mycke till 140 men ändå säkert till hjälp. http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol … n_page.htm

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#558
En fråga, hur fasen skall fördelaren stå när man grundinställer tändningen ?? Får gnista nu iafall men den verkar då inte stark då bilen inte vill hoppa igång..

Fixat :p Nu ville inte batteriet mer, måste laddas innan ja kan prova igen smile Kan även vara så enkelt att jag inte har någon sås kvar lol
Senast redigerat av MrCarfreak (11 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#559
Om ni är intresserade så kommer jag att ha möjlighet till att ta hem PerTronix Ignitor brytarlösa tändsystem samt Flame Thrower 40´000V tändspolar vid intresse! PM:a för mer info och pris!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#560
Nu startar den wink Går dock inte som den ska ännu :p

Edit: Tändningen injusterad så nu går den riktigt fint! Har dock fortfarande problem med förgasaren som det inte går att ställa in bränsleblandningen på utan volvos special verktyg sad
Förhoppningsvis så kanske de dyker upp dubbla su eller liknande i framtiden. En weber 36/36 hade också suttit fint.
Senast redigerat av MrCarfreak (12 maj 2010)

//Carfreak


Sök