4668
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1121
Håller på att byta tätningar i huvudcylindern.. Men hur tusan demonterar man den? Har tagit bort låsningen fram men jag får då inte ut innehållet :s Någon som gjort detta på en 140 huvudcylinder?

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
6 augusti 2010
#1122
MrCarfreak skrev:
Håller på att byta tätningar i huvudcylindern.. Men hur tusan demonterar man den? Har tagit bort låsningen fram men jag får då inte ut innehållet :s Någon som gjort detta på en 140 huvudcylinder?

låsring & en bricka ska bort sen trycker du in innehållet med ett dorn eller liknade & ¨
släpper snabbt igen tills allt kommer flygande wink

försöka hinna med & se hur allt sitter big_smile

glöm inte när du ska lufta  bromsarna så måste varnnigskontakten på
fördelningsblocket gängas ut/tas bort (om du har sån)
Senast redigerat av farbrorbozze (6 augusti 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1123
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Håller på att byta tätningar i huvudcylindern.. Men hur tusan demonterar man den? Har tagit bort låsningen fram men jag får då inte ut innehållet :s Någon som gjort detta på en 140 huvudcylinder?

låsring & en bricka ska bort sen trycker du in innehållet med ett dorn eller liknade & ¨
släpper snabbt igen tills allt kommer flygande wink

försöka hinna med & se hur allt sitter big_smile

glöm inte när du ska lufta  bromsarna så måste varnnigskontakten på
fördelningsblocket gängas ut/tas bort (om du har sån)

Precis så jag gör men ibland låser sig hela innehållet ganska långt in i cylindern :s

Okej, så det går inte att lufta ute vid oken? Har en sån luftare med trycklugt nämligen.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
6 augusti 2010
#1124
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Håller på att byta tätningar i huvudcylindern.. Men hur tusan demonterar man den? Har tagit bort låsningen fram men jag får då inte ut innehållet :s Någon som gjort detta på en 140 huvudcylinder?

låsring & en bricka ska bort sen trycker du in innehållet med ett dorn eller liknade & ¨
släpper snabbt igen tills allt kommer flygande wink

försöka hinna med & se hur allt sitter big_smile

glöm inte när du ska lufta  bromsarna så måste varnnigskontakten på
fördelningsblocket gängas ut/tas bort (om du har sån)

Precis så jag gör men ibland låser sig hela innehållet ganska långt in i cylindern :s

Okej, så det går inte att lufta ute vid oken? Har en sån luftare med trycklugt nämligen.

blås försiktigt med tryckluft i röranslutningarna på cylindern då.
eller skruva i en fettnippel & tryck den full med fett
(så brukar jag göra med bromsoken när dom ska renoveras)

jo du luftar vid oken, luftar gör du inte där på fördelningsblocket, men givaren
kan hänga sig om den sitter kvar. det ligger nån pryl & glider fram & tillbaka i det blocket &
som ska varna om det blir ojämnt tryck mellan brosmkretsarna.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1125
Efter ett litet misstag av mig så måste lådan ned igen :p Har fel urtrampningslager monterat.. Lådan är nästan nere :p

Fick även min efterlängtade plus kabel idag så nu är det verkligen inte långt kvar innan uppstarten wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1126
Fick precis leverans av posten.. Här kommer en bild på överraskningen wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/975350_mv2e0v.jpg

Glasfiber huv, glasfiber framskärmar och en väldigt fin front, tror jag tjänar uppemot 40kg på detta!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1127
Jävla problem med lådan.. vill inte släppa, får nog putsa upp splinesen innan montering sen smile Nog fan ska den loss alltid! wink

//Carfreak

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 augusti 2010
#1128
Lossnar saker inte, då använder man våld! smile


Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1129
Lådan tog ned, bytte lagret å lyfte upp skiten igen.. Bra man att man är stark när man lyfter ned/upp lådan ensam smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/975407_mgr8jj.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1130
Hmm, en fråga.. har jag för stort spel nu istället? Omkring 1-2cm i spel nu..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/975412_j8pyxc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/975413_ef1v38.jpg

En till fråga.. använder ju en 240 sprängkåpa och 140 kopplingswire, hur skall man lösa fastsättningen utav wiren i sprängkåpan? Hålet där är ju för stort, det ultimata hade vart en hylsa med ett mindre centrumhål som pressas in i sprängkåpans hål - finns de att köpa?

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 augusti 2010
#1131
Du ser klumpen på min kopplingsarm, något sånt du behöver? Den kommer nämligen från en 240, fick ta den för att har "fel" koppling, B18 koppling och B20, eller om det var tvärtom tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/887544_5a7wps.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 augusti 2010
#1132
Volvo1968 skrev:
Du ser klumpen på min kopplingsarm, något sånt du behöver? Den kommer nämligen från en 240, fick ta den för att har "fel" koppling, B18 koppling och B20, eller om det var tvärtom tongue

BILD

Tror han menade att fästa vajerhöljet i sprängkåpan wink

jag har bara en stor bricka sitter på min 142:a. Men du kan ju ta två lite tjockare plåtar och göra runda, en med lite större ytterdiameter än hålet i kåpan, och den andra lite mindre ytterdiameter. Sen borrar du hål i den mindre, så stort så vajern kommer igenom. Den större plåten borrar du så stort hål i så vajerhöljet kommer in där.

Sen tar du bara nån hylsa/ rörstump med lagom diameter, svetsar ihop mellan plåtarna så har du vips en sån liten adapter wink Annars går de ju att sätta ihop bitarna mot varandra direkt, men större risk att de halkar ur lite då.

Om du nu inte har svarv... DÅ är de ju bara att svarva en liknande grej ^^


Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1133
Tack för bilden Tomas, en sån klump behöver jag också kom jag på nu efter att jag såg bilden!

Bensinskallen: Ajjemensan, helt korrekt, du är smart du: måste bero på att du är folkraceåkare = bonnemeckare wink Får försöka tillverka en sådan grejj som du menar wink

//Carfreak

1 212 Inlägg
6 augusti 2010
#1134
svarven kommer  kanske till användning endå, kanske tags för dig att plocka upp den till bilverkstaden din// har blivit liggandes sedan -05. du vet vart den står..//


mvh farsan
Senast redigerat av kenth66 (6 augusti 2010)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1135
kenth66 skrev:
svarven kommer  kanske till användning endå, kanske tags för dig att plocka upp den till bilverkstaden din// har blivit liggandes sedan -05. du vet vart den står..//


mvh farsan

Tur att youtube finnes, där kan man lära sig mycket wink

//Carfreak

1 212 Inlägg
6 augusti 2010
#1136
MrCarfreak skrev:
kenth66 skrev:
svarven kommer  kanske till användning endå, kanske tags för dig att plocka upp den till bilverkstaden din// har blivit liggandes sedan -05. du vet vart den står..//


mvh farsan

Tur att youtube finnes, där kan man lära sig mycket wink

leeeeer!!!
farsan

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 augusti 2010
#1137
MrCarfreak skrev:
Tack för bilden Tomas, en sån klump behöver jag också kom jag på nu efter att jag såg bilden!

Bensinskallen: Ajjemensan, helt korrekt, du är smart du: måste bero på att du är folkraceåkare = bonnemeckare wink Får försöka tillverka en sådan grejj som du menar wink

Jajemen, man får ta till många fina fulknep ^^

Men löser de sig med svarv så blir det ju perfekt wink


Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1138
Bensinskallen skrev:
MrCarfreak skrev:
Tack för bilden Tomas, en sån klump behöver jag också kom jag på nu efter att jag såg bilden!

Bensinskallen: Ajjemensan, helt korrekt, du är smart du: måste bero på att du är folkraceåkare = bonnemeckare wink Får försöka tillverka en sådan grejj som du menar wink

Jajemen, man får ta till många fina fulknep ^^

Men löser de sig med svarv så blir det ju perfekt wink

Så det ska va, särkilt i folkrace där funktion går före utseende!

aa precis, dock kommer det ta längre tid att lära sig svarven än att fixa något annat med svets å lite plåt wink

//Carfreak

1 212 Inlägg
6 augusti 2010
#1139
vad tror du jag har lärt mig av? pröva, svära och åt helvete!!! sen har man lärt sig..du lär dig fortare än mig grabben. se bara på allt du gjort.

farsan

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Gasglad
3 244 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#1140
kenth66 skrev:
vad tror du jag har lärt mig av? pröva, svära och åt helvete!!! sen har man lärt sig..du lär dig fortare än mig grabben. se bara på allt du gjort.

farsan

Vi får se :p Svarvstål var ganska billigt iafall, omkring 500:- för en sats.. bästa stålet är nog ett slätstål, ger en bra yta och fina kanter. Får hämta upp svarven imorgon och kolla igenom den, har ju en bra bil till att lasta med nu smile

//Carfreak


Sök