4055
Sök

Mina rättigeheter? kan ja kräva...

172 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
hejhej undrar om någon har nån aning om ja kan kräva att ett företag betalar kostnaderna för att fixa min bil om ja kört sönder den när ja skulle in i tvätthallen på grund av att kanten var för hög så frontspoilern förstördes.. dem säger att dem inte betalar för att det inte är ''officiellt'' öppnat men det är massor med folk som varit och tvättat och det är inga avspärrningar och allt e igång. tacksam för svar vart man ska vända sig m.m.

MVH // Arwidsson

1 867 Inlägg
5 april 2010
Har du vart på Mjuk Biltvätt? Det brukar vara brutala kanter på deras anläggningar.
Du skulle ha fyllt i en skadeanmälan direkt med personalen på plats(dom har alldeles säkert egna formulär för sånt).
Kommer du nu i efterhand med massa krav, utan några egentliga bevis så blir det svårt. Formulär skulle fyllts i och bilder tagits direkt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

772 Inlägg
5 april 2010
Du kan ju alltid försöka, men jag tror nog att det är nästan omöjligt.
Det skulle nog vara som att stämma kommunen om du kör upp för en trottoar
och förstör spoilern. Det kommer ses som ditt eget ansvar och fel.
Hade dom på företaget kört in den så hade det varit annorlunda.

1 798 Inlägg
5 april 2010
Antagligen vet du med dig att din bil är sänkt, då får du ju själv se till att du och din bil kan komma över saker och ting utan hinder. Eget ansvar helt enkelt, betala själv och va glad att inget värre inträffade.

528 Inlägg
5 april 2010
När du säger att de själva påstår att de inte öppnat så måste jag ju fråga om du betalat för tjänsten? Om du betalat för en tjänst har de ju rimligtvis redan öppnat?
De kan annars inte både ta betalt och samtidigt inte ha öppnat.  Om de ändå öppnat så kan det vara ett vilset butiksbiträde som inte vet vad personen i fråga ska svara så ta inte just de orden på så stort allvar.  Hur högt var hindret? Har du bilder?

528 Inlägg
5 april 2010
Hilmer skrev:
Antagligen vet du med dig att din bil är sänkt, då får du ju själv se till att du och din bil kan komma över saker och ting utan hinder. Eget ansvar helt enkelt, betala själv och va glad att inget värre inträffade.

Det är ju vad jag gissar att många *tycker* och däribland jag själv; men frågan är ju vad lagen säger.
Vissa bilar är ju riktigt låga orginal - är det även där eget ansvar som gäller?  Bör exempelvis en tvätthall informera om att vissa lagliga fabriksbilar inte kan ta sig in utan att förstöra bilen.  Intressant fråga.  smile

528 Inlägg
5 april 2010
En snabb sökning på google visade att vägverkets riktlinjer för vägbulor och dylikt är ca 10 cm.   Sådana höjder ska din bil ta sig över i trafiken.  Var det högre?  Själv tycker jag inte det offentliga ska anpassa sig efter vad för bilar som de olika tillverkarna (och eftermarknads-leverantörer) levererar. Såvida inte offentliga vägar eller privata intressen missköts och erforderlig reparation underlåts, (vilket händer,) så får man nog ansvara för sin egna bil.  Jag menar, om nu hindret var större än 10cm så måste man ju fråga lite blygsamt hur du kunde missa det - och om det var mindre än vägverkets egna riktlinjer för trafikhinder så ser ju inte dina chanser till ersättning speciellt stora ut - såvida du inte kan få det på goodwill då.

Muttley
5 april 2010
Rensvinf skrev:
Hilmer skrev:

Det är ju vad jag gissar att många *tycker* och däribland jag själv; men frågan är ju vad lagen säger.
Vissa bilar är ju riktigt låga orginal - är det även där eget ansvar som gäller?  Bör exempelvis en tvätthall informera om att vissa lagliga fabriksbilar inte kan ta sig in utan att förstöra bilen.  Intressant fråga.  smile

Man får väl hålla koll på fordonet man framför?.

I många tvätthallar informerar de att man gör allt på eget ansvar.

4 005 Inlägg
5 april 2010
Du kan inte stämma ett företag för du själv kör in i något stillastående objekt där din bil inte får plats. Speciellt inte om du själv har sänkt bilen extra mycket.

Eller ja självklart, du kan ju stämma dem civilrättsligt (detta är inget brott med andra ord) men du kan nog räkna med att förlora och får betala rättegångskostnaderna som förmodligen kommer överstiga dina reparationer.

Tråkigt, men sant.

Nu vet jag inte vad du har för försäkringsbolag eller villkor men du kan ju försöka ta det med dem.

172 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
lite update, försäkriner betalar och mitt bolag ska kräva pengar av dem som har tvätten.. smile

1337
1 343 Inlägg
8 april 2010
Av erfarenhet vet jag att om det problem med vägarna.
om det tex skulle vara en stor grop i en 50 väg och man kör sönder sitt däck eller fälg i gropen så står vv för skadan om man kan visa att det var där det skedde..

Så i detta fallet bör det vara liknande.
Tvätthallen har ju försäkring för just denna typ av skador så det borde vara konstigt om man skulle bli nekad om man kan visa att skadan faktiskt skedde i tvätthallen.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Handledare
1 481 Inlägg
8 april 2010
Xtravagant skrev:
om det tex skulle vara en stor grop i en 50 väg och man kör sönder sitt däck eller fälg i gropen så står vv för skadan om man kan visa att det var där det skedde..

Tvätthallen har ju försäkring för just denna typ av skador så det borde vara konstigt om man skulle bli nekad om man kan visa att skadan faktiskt skedde i tvätthallen.

Nej, fel. Vägverket betalar inte en krona i ersättning. Stod om ett fall i senaste Vi bilägare om en som förstört en fälg i en grop. Han försökte kräva ersättning, men det var lönlöst. Vägverket kommenterade med att de i 99,9% inte betalar någonting.

1 562 Inlägg
8 april 2010
de är din skyldighet å veta var du tar dej fram och inte. om en långtradare kör in i en viadukt är det förarfel, till exempel.
Senast redigerat av mange_240 (8 april 2010)

5 198 Inlägg
8 april 2010
saab_sonett skrev:
Xtravagant skrev:

Nej, fel. Vägverket betalar inte en krona i ersättning. Stod om ett fall i senaste Vi bilägare om en som förstört en fälg i en grop. Han försökte kräva ersättning, men det var lönlöst. Vägverket kommenterade med att de i 99,9% inte betalar någonting.

Då ska man kunna bevisa att dom fått pårigning för vägskadan och att dom struntat i att göra nåt åt det.

3 259 Inlägg
8 april 2010
Vem skyller du på när du får punktering?!?roll

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

172 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
saab_sonett skrev:
Xtravagant skrev:

Då ska man kunna bevisa att dom fått pårigning för vägskadan och att dom struntat i att göra nåt åt det.

pappa fick punka under ett vägarbete han fick ersättning smile utan några som helst problem och som sagt försäkingen står för skadan på min front men dem ska driva vidare det och kräva ersättning av det dära jävla tvätthallen smile så allt löste sig underbart.. skriv om ni undrar över nått smile

10 287 Inlägg
10 april 2010
Jag har fått ersättning för kvarlämnad asfalt i Kista som knäckte en framfälg.
Fast det är så pass länge sedan att jag inte kom ihåg om det var vägverket eller stockholms kommun som var väghållare...roll

/Göran

saab_sonett skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1337
1 343 Inlägg
10 april 2010
saab_sonett skrev:
Xtravagant skrev:

Jag fick iaf ersättning.
Det var det första jag skrev, "av erfarenhet".
Och så säger du fel? det borde väl jag veta om jag fick det betalt eller ej?!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Sök