Så här är det.. Har egen erfarenhet av dom här grejorna. & själv meckat med skiten!
Vinkelväxeln rasar väldigt sällan, den är väldigt starkt byggd. Ser ut invändigt som en bak diff utan diff-huset... Problemet är att volvo reparerar dom inte om lager, eller packningar är dåliga. Då byter dom hela enheten på verkstads policy. Det som ÄR den svaga länken är kopplings hylsan. Den som sitter mellan lådan & vinkelväxeln.
Den har Volvo lyckats få helt fel tolerans på, så den rör sig lite-lite på lådans axel & vinkel växels axel. Det gör att den slits & sliter ner splinsen på lådan hylsan & vinkel växeln..
så när vinkelväxeln "rasar" Då är det med största säkerhet 99% hylsan. Det måste kollas på verkstad hur hylsan & splinsen ser ut. innan köpet.. Är dom dåliga då blir det dyrt att reparera skiten. Med risk att byta både lådan & vinkelväxeln.... =/
Det man kan göra är att köpa en ny hylsa.. kostar ca 1000:- på rejmes. Den nya är bättre passform på & slits minder... Ta bort den gammla, göra rent & limma den på axeln med ett locktite ämne. Det brukar göra susen..
Den andra svaga länken är Slung diffen i bakaxel klumpen..
Den har en förmåga att "gå sönder". Då låser den & diffar helatiden.. Rejmes själva har erkänt att det är problem med just den bakaxeln..
& den tredje grejen är att kardan stången är så jävla sjukt byggd att det kostar 9000:- att byta in den trasiga på rejems vid händelse av ras. Dom går nämligen inte att reparera själv, eller på verkstad. Håller på att forska i det just nu om möjligtvis en stockholms firma kan fixa jobbet för en mindre peng. En
HELT ny kardan kostar mellan 12 - 14 000:- .....!!!!!
Förutom det.. så är det en toppen bil..