3141
Sök

Ford mondeo diesel-02 som dött

1 749 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#1
Jag har en mondeo deisel-02 som inte fungerar.
Den har varit lite retsam förr och slagit av motorn direkt efter att jag startat den, men det har alltid gått att starta den igen på en gåång.
Nu senast så kom jag ca 500 meter, sedan lade den av och nu startar den inte igen.
Startmotorn snurrar på, den får diesel fram till fördelningspumpen, men den tänder inte!

Startspärren tänkte jag på ett tag, men tydligen så bryter den startmotorfunktionen på dessa.

En annan tanke är vevaxellägesgivaren , om den spökar, och om det skulle göra att den lägger av?

Finns det någon som kan ford diesel här som kan ge mig lite vägledning?
Blir GAAALEN snart.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#2
Ingen som vet något om dessa dieslar?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
#3
patrikke skrev:
Ingen som vet något om dessa dieslar?

Jo, det är nog många som vet nåt om dessa dieslar. Dock är det så mycket som kan förorsaka ditt symptom att du inte kommer undan en felkodsavläsning. Man måste ha lite minimum kött på benet för att kunna ens börja gissa.

-- K

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#4
Något förslag på vad det skulle kunna vara då?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#5
Har fått hem bilen nu och den får bränsle upp till spridarna, men startar, det gör den inte!

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

87 Inlägg
8 april 2010
#6
det största felet är nog att det är en ford


1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#7
Nja, det vet jag inte, det största problemet är att den inte startar.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare
864 Inlägg
8 april 2010
#8
är det en vanlig mekanisk pump på denna eller? För att om den får fram diesel till spridarna så måste det ju vara nått så inte dom öppnar, men vore bra om man visste om det är common rail eller inte?

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#9
Är dålig på det där, men om det är common rail, så ska det väl vara en skena vid spridarna där soppan går?
På är det spridarrör, ett för varje spridar från pumpen= ingen common rail?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare
864 Inlägg
8 april 2010
#10
patrikke skrev:
Är dålig på det där, men om det är common rail, så ska det väl vara en skena vid spridarna där soppan går?
På är det spridarrör, ett för varje spridar från pumpen= ingen common rail?

Exakt..

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#11
Ja, det blev otydligt innan, men jag har ingen common rail.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare
864 Inlägg
8 april 2010
#12
okey, ja då är jag med. så länge du har diesel fram till spridarna så är det antingen så att spridarna är kassa, förvisso inte troligt att alla gått sönder samtidigt, men det kan vara så att ditt luftfilter är helt tätt, en diesel behöver mycke luft.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#13
Jag kan ju testa med att ta ur filtret en sväng och provstarta, men jag tror inte det är det som är fel.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare
864 Inlägg
8 april 2010
#14
är det inte filtret som är tätt så är det ju nått knepigt, nu vet jag inte riktigt hur dessa motorer är uppbyggda,
men i regel så ska en diesel starta bara det finns ström till stoppselenoiden så att dieseln kan ta sig genom pumpen upp till spridarna, och så länge dom inte är skrot så ska den starta.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#15
Utan filter så startade den....inte sad

Jag gissar på att den sprutar in diesel vid fel tillfälle, därför tänder den inte.
Någon impulsgivare kanske som ite vill fungera?

Har haft bilen 200 mil ungefär och vattenpumpen är bytt under dessa 200 milen....
Det var en dålig start på det här bilköpet.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 562 Inlägg
8 april 2010
#16
snurbo_diesel skrev:
patrikke skrev:
Är dålig på det där, men om det är common rail, så ska det väl vara en skena vid spridarna där soppan går?
På är det spridarrör, ett för varje spridar från pumpen= ingen common rail?

Exakt..

v70 d5 har spridarrör tryckröret sitter lite längre ner.

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#17
mange_240 skrev:
snurbo_diesel skrev:
patrikke skrev:
Är dålig på det där, men om det är common rail, så ska det väl vara en skena vid spridarna där soppan går?
På är det spridarrör, ett för varje spridar från pumpen= ingen common rail?

Exakt..

v70 d5 har spridarrör tryckröret sitter lite längre ner.

Min ford har spridarrör direkt från pump till spridare=ingen  common rail.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
#18
patrikke skrev:
Utan filter så startade den....inte sad

Jag gissar på att den sprutar in diesel vid fel tillfälle, därför tänder den inte.
Någon impulsgivare kanske som ite vill fungera?

Har haft bilen 200 mil ungefär och vattenpumpen är bytt under dessa 200 milen....
Det var en dålig start på det här bilköpet.

Det är en rotationspump på den där. Infon du har gett så långt är att det är en TDdi.

Kolla först att den inte drar luft in i bränslesystemet. Sen kollar du retursystemet från spridarna. Returflödet skall vara 4-6 gånger förbrukningsmängden. Kolla att mottrycket inte är för högt. Upptil en  bar, eller så, är dock acceptabelt. Det skall inte finnas bubblor i returen. Sen är det pumptrycket till huvudpumpen som är interessant. Det pysslar du inte med själv, med mindre du har rätt utrustning och vet hur du använder det.

Att pumpen skulle ha kuggat över, så den är osynkroniserad låter osannolikt i ditt fall, då du har haft intermittenta problem tidigare. Det är definitivt inte ett fel som kommer och går.

Frågar du mig, så låter det som om huvudpumpen är paj, men har du tur så har jag fel! smile

-- K

1 749 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#19
Hur kollar jag så att den inte drar in luft i systemet då?
Hur returflödet är från spridarna, hur kollar jag det?
Bubblor från returröret, ska jag sätta på en genomskinlig slang för att kolla eller annat tips?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
#20
patrikke skrev:
Hur kollar jag så att den inte drar in luft i systemet då?
Hur returflödet är från spridarna, hur kollar jag det?
Bubblor från returröret, ska jag sätta på en genomskinlig slang för att kolla eller annat tips?

Jag brukar göra så att jag öppnar alla spridare så mycket att det skvätter från alla och sen drar jag åt dom en och en medan motorn går på startmotorn. Det är bra med skyddsglasögon under denna operationen. Sen ser jag på sista spridaren (vanligtvis 1:an) om det skummar från den.

Returflödet mäter jag upp med mätglas för varje spridare. Jag tror tillochmed Biltema har fått en sån sats nu. Har aldrig användt Biltemas, men det är ett helt ovärderligt verktyg för att diagnostisera spridare.

Returtrycket sätter du mellan sista spridaren och returröret med en T-koppling och ett manometer. En vanlig bensintrycksmätare duger gott och väl.

Och med genomsiktig slang, som du säger, så ser du lätt om det kommer bubblor.

-- K


Sök