Knåpar ihop en snabbgenomgång av det jag gjort det senaste året.
Fullständing byggdagbok finns på
www.domiseven.seMotor - 2.0i Zetec Blacktop 16V från Ford Mondeo Automat -00
Växelåda - Typ-9 från Ford Sierra -89
Diff - Sierra -88
Glasfiberkarossen är en ny variant från Westfield.
Inköp på skroten:
Motor
Diff
Växellåda
Grundsatsen dök upp:
Nya fronten
Nya röven
Plåtar på plats
Första gången på hjul (stora kliv i tidslinjen nu
)
Avgasbandage bör helst lindas blöta, gärna i det egna hemmet när sambon väntar på att få använda duschen
Röven med lite lampor
Jag monterade spikar på kylaren för att eventuellt påkörda fotgängare ska fastna där istället för att flyga över bilen träffa mig eller bakomvarande, en säkerthetsdetalj helt enkelt.
The Stig kom förbi en sväng, torrgasade lite...
En helhetsbild, de är inte så vanliga då jag sällan tar med stativet till garaget, skärpan är därefter
Tanken var från början på 18 liter, detta påstods vara pga den nya karossen och dess infällda lampor som stal plats.
Jag valde bort bagagelådan och byggde ut tanken till 28 liter iställen.
Rätt fälgar på plats
Hela den dåvarande familjen kom förbi
Av någon konstig anledning tog orginalinsuget i ramen, för att slippa bygga om ramen provvade jag att plasta om insuget (tanken var ju ändå att ha separata spjäll så småningom)
Första uppstarten, tyvärr var tomgången väldigt hög samt steg sakta vilket troligen berodde på otät ombyggnad av insuget
Jag tröttnade och beställde spjällen istället
Efter det gick motorn som en klocka
Efter det har det egentligen inte hänt så mycket, det har varit jul och i februari fick vi en son till så garagetiden fick stryka på foten.
Men en instrumentpanel i kolfiber har monterats, jag tröttnade på att vänta på den alu-panel (utan hål) jag väntat på sen maj förra året. Gick mycket snabbare att få hem en i kolfiber och det till samma pris.
Den senaste tiden har sambon haft ryggskott så jag har varit hemma och burit barn på heltid.
Det enda som hänt är att jag fått hjälp att hårdlöda en gasvajer.
Ryggen verkar hyffsat hel så jag hoppas det ska bli lite tid över så jag kan komma igång i garaget igen.
Det är fler än jag i familjen som vill ha bilen klar till sommaren.