3038
Sök

ökar 3" avgas effekten på bilen?

65 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#1
ökar effekten vid användning av större avgassystem på bilen?
Senast redigerat av Johan945 (11 april 2010)


8 881 Inlägg
10 april 2010
#2
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

466 Inlägg
10 april 2010
#3
kör du org för så gör det inte så jätte stor skillnad men ska det trimmas lite mera rejält så är det att föredra me lite grövre typ 2,5 alt 3 tum

Christer *Dieselkungen*

206 Inlägg
10 april 2010
#4
Avgassystemet i sig ökar ingen effekt, Men man kan ta ut mer effekt med ett grövre. Iallafall på turbobilar, sugmotorer har jag ingen aning om

65 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#5
Jag har en volvo LTT, satte på 3" från cat igår..
tänkte bara höra om man fick mer tryck i kärran tongue
har hört att man får det och inte får det så av ren nyfikenhet ville jag veta sanningen smile


8 248 Inlägg
11 april 2010
#6
Man kan tjäna effekt lika väl som förlora på ett större system. Med ett för stort system så tappar man gashastighet och får sämre vridmoment, och den principen är samma på turbo och sugmotorer. Men sen vad som är för stort och litet beror ju på motorn och effekten.


1 353 Inlägg
11 april 2010
#7
är det katback gör de ingen skillnad, värmen utecklas mest i turbon och downpipen fram till katten.
inte för att vara elak på något sätt, men att byta avgas efter katt e totalt meningslöst,
de låter gött men ger ingen som helst effektskillnad


206 Inlägg
11 april 2010
#8
totalt meningslöst är det väl knappast?
Det lär ju minska mottrycket lite iaf.

8 248 Inlägg
11 april 2010
#9
Kax skrev:
totalt meningslöst är det väl knappast?
Det lär ju minska mottrycket lite iaf.

Lite nytta gör det ju, men att byta downpipe och katalysator om man har sån är bättre investerade pengar.


206 Inlägg
11 april 2010
#10
Kunnde inte sagt det bättre själv.. Men man måste börja i någon ände! Oftast börjar man i fel, t.o.m. jag gör det ibland

1 353 Inlägg
11 april 2010
#11
Kax skrev:
totalt meningslöst är det väl knappast?
Det lär ju minska mottrycket lite iaf.

om man säger så här, ta ett sugrör modell väldigt smalt/tunt, och sen tejpar du ihop med med ett lite grövre, blås utav helvete. tror du att du kommer känna skillnad att luften övergår till ett grövre? sen blåser du istället i det grövre så kommer du känna skillnad ellerhur?
så funkar det med skillnaden att köra med org downpipe och katt för att sedan övergå till 3".
att däremot har 3"direkt från turbon, de e grejor wink


3 Inlägg
11 april 2010
#12
kör själv med ett helt 3" JT. från snurran via 100 cells kisse till dragkroken. upplever bilen som betydligt med varvningsvillig.

Kör inte fortare än dina skyddsänglar kan flyga..

836 Inlägg
11 april 2010
#13
Sätter du ett 3" avgas på en sugmotor så kan jag garantera dej att du förlorar effekt dock på en turbo och som folk säjer att du sätter det från början till slut så blir det skillnad


19 Inlägg
11 april 2010
#14
kenny_crx skrev:
Sätter du ett 3" avgas på en sugmotor så kan jag garantera dej att du förlorar effekt dock på en turbo och som folk säjer att du sätter det från början till slut så blir det skillnad

håller med! blir väl något fränare ljud, men kan förlora effekt:)


583 Inlägg
12 april 2010
#15
Jag är väldigt osäker på detta om "mottryck". Vissa säger att det är bra med visst mottryck andra säger inte. Tvåtaktare vet ju alla som haft med 2taktare att göra att det då är allt. Men fyrtaktare vet i fan riktigt, jag menar.. topfuel dragsters har inga långa rör direkt. (Kan dock vara för deras motor konfiguration)

Iaf, Jag brukar se det lite som flaskhalsar när det kommer till motorer. Du behöver inte större avgassystem ifall det inte blir en flaskhalls för bilens prestanda, orginal brukar alla bilars delar vara hyffsat dimensionerade för varandra.

Många byter inte upp sig i storlek på avgassytemet för effektens skull, utan för att det skall låta häftigare wink

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (12 april 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

10 287 Inlägg
12 april 2010
#16
Om vi håller oss till sugmotorer , vad är man ute efter för att få ut maximal effekt, dvs vad är det ger effekt i en explosionsmotor?
Börja tänk i dom banorna så kan man reda ut det hela.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

65 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#17
mitt avgas va kasst från katt å bak så jag skulle lix byta så ja satte dit 3".. så anledningen va
att jag behövde nytt å "kul" om den skulle börja låta lite fränare:)
vore bara en bonus om man fick ut lite mer effekt..


2 982 Inlägg
29 april 2010
#18
Sharky: han behöver hjälpa sin sugmotor att suga luft. dvs sätta på en kompressor/turbo eller fixa bättre "andningsvägar" för motorn. -"tryck in luft i motorn, samtuidigt som den suger luft.."

Luftfilter är lite "whatever" i min ordbok... turbo/kompressor is the key

men brukar bli en placebo effekt. grymmare ljud från avgas känns som en snabbare bil men i verkligheten är den fortfarande på samma effekt som innan avgasbygget.


2 982 Inlägg
29 april 2010
#19
kenny_crx skrev:
Sätter du ett 3" avgas på en sugmotor så kan jag garantera dej att du förlorar effekt dock på en turbo och som folk säjer att du sätter det från början till slut så blir det skillnad

satte ett vassare avgas dock bygge från en verkstad.. mottrycket ändrades och resultaten var att bilen inte drog lika bra som med org avgas¨'

bilen i fråga var en S60 2,4T org.
Senast redigerat av Residence (29 april 2010)


5 710 Inlägg
29 april 2010
#20
ajonasson skrev:
Jag är väldigt osäker på detta om "mottryck". Vissa säger att det är bra med visst mottryck andra säger inte. Tvåtaktare vet ju alla som haft med 2taktare att göra att det då är allt. Men fyrtaktare vet i fan riktigt, jag menar.. topfuel dragsters har inga långa rör direkt. (Kan dock vara för deras motor konfiguration)

Instämmer...har svårt att kunna förstå att mottryck är bra överhuvudtaget....vad skulle man vinna på att det är svårt för avgaserna att ta sig ut ur cylindern?
Dock kan jag köpa att ett väl avstämt grenrör kan göra en hel del då man kan utnyttja pulserna från respektive cylinder men som sagt.....vad skulle man vinna i effekt att ha mottryck?
Eller man kan vända på det.....vad skulle man förlora på att ha lågt mottryck?

Den insatte svarar......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök