2987
Sök

Bakljusen lyser "bara" vid påslag av blinkers vänster <> höger

32 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! Kärran i detta fall.. BMW E3 2500 -75.
Har dryga el-besvär med bakljus samt instrumenteringsbelysning sen en längre tid tillbaka.
Jag har ingen dragkrok så de är inte de vanliga med skit innanför dosan utan de tycks vara nåt strax innan säkringsboxen som är vajsing. Som sagt. Slår man på blinkers utan tändning så lyser varje bakljus för sig, slår man på tändningen så släcks de. Blinkers, framljus, stopljus fungerar med motorn igång kan jag säga.

Frågan är alltså, vad skulle orsaka att påslag av tändning släcker bakljuset hmm Något relä, nån felkoppling eller vad?

Mvh
Senast redigerat av BeemerX (10 april 2010)


Motborgare
1 099 Inlägg
10 april 2010
#2
BeemerX skrev:
Hejsan! Kärran i detta fall.. BMW E3 2500 -75.
Har dryga el-besvär med bakljus samt instrumenteringsbelysning sen en längre tid tillbaka.
Jag har ingen dragkrok så de är inte de vanliga med skit innanför dosan utan de tycks vara nåt strax innan säkringsboxen som är vajsing. Som sagt. Slår man på blinkers utan tändning så lyser varje bakljus för sig, slår man på tändningen så släcks de. Blinkers, framljus, stopljus fungerar med motorn igång kan jag säga.

Frågan är alltså, vad skulle orsaka att påslag av tändning släcker bakljuset hmm Något relä, nån felkoppling eller vad?

Mvh

Det där är väl precis så det skall fungera. Det är samma funktion på Opel. Det är parkeringsljus på sparläge, då man bara aktiverar den sidan av bilen som är närmast körbanan.

Merca har också samma funktion, fast i huvudljusbrytaren. Pil vänster respektive höger, moturs från 0-läget.

-- K

32 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#3
Nej! jag tänker inte på backljusen.

Då repeterar jag. Bakljusen lyser ej vid körning. Bakljusen är ju inte ens aktiverade i tändläge, inte heller min instrumentering vilket jag finner märkligt. Kan ju tillägga att 3 kablar med kabelsko hänger löst från grova kabelstammen, sen var dom ska gå eller om dom ska gå nånstans de har jag inte forskat färdigt i ännu. Känner sig alltid lika stum när kablar hänger löst.
Senast redigerat av BeemerX (10 april 2010)


Motborgare
1 099 Inlägg
10 april 2010
#4
BeemerX skrev:
Nej! jag tänker inte på backljusen.

Då repeterar jag. Bakljusen lyser ej vid körning. Bakljusen är ju inte ens aktiverade i tändläge, inte heller min instrumentering vilket jag finner märkligt. Kan ju tillägga att 3 kablar med kabelsko hänger löst från grova kabelstammen, sen var dom ska gå eller om dom ska gå nånstans de har jag inte forskat färdigt i ännu. Känner sig alltid lika stum när kablar hänger löst.

Ok. Så bakljusen lyser inte när du sätter på vanligt parkeringsljus, eller de slocknar när du vrider tändningen till läge1 och 2?

Hur är det med parkeringslyset fram då?


-- K

32 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#5
Var tvungen och springa ut och kontrollera rätt status.

Vid aktivt blinkersläge med all spänning frånslagen så lyser vänster fram samt vänster bak och samma gäller med höger fram och höger bak.

Slår man sen igång parkeringsljus så är de samma i de här läget.

Slår vi igång halvljus då har du konstant ljus fram och konstant ljus bak. Vrider du nyckeln mot läge 1 eller 2 så har du genast släckt bakljusen men framljusen lyser fortfarande.


Motborgare
1 099 Inlägg
11 april 2010
#6
BeemerX skrev:
Var tvungen och springa ut och kontrollera rätt status.

Vid aktivt blinkersläge med all spänning frånslagen så lyser vänster fram samt vänster bak och samma gäller med höger fram och höger bak.

Slår man sen igång parkeringsljus så är de samma i de här läget.

Slår vi igång halvljus då har du konstant ljus fram och konstant ljus bak. Vrider du nyckeln mot läge 1 eller 2 så har du genast släckt bakljusen men framljusen lyser fortfarande.

Då är det nog nån av de lösa kablarna som är boven i dramat.

Jag har letat på interneetet efter kopplingsschema till de senare E3:orna, fast den enda länken jag hittade pekade i voiden.
Kan du mäta i säkringsdosan att spänningen försvinner på de säkringarna som har med bakljusen att göra, så är det nästan spikat.

-- K

32 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#7
Du har/hade en google-sökning mot bmwcs.com med "autobook 906" men på senaste tiden tycks den ha inaktiverats eller så är den bara gömd, vad vet jag. Men! jag har Haynesmanualen, då fixar sig allt tycker man kanske men ja har så taskig fokus på samtliga kablar nu så de är svårt att greppa problemet.

Bilr så förbannad på kopplingsfel!!

Mindre uppdatering efter en massa mätning grumligt konstaterande från f.d f.d ägaren. Allt ska vara rättkopplat tydligen men däremot trasslar jorden men de visste jag sen innan men de trasslar ju trots allt.

Efter att ha mät med nyckeln nollad och blinkers avstängd så får jag 0v, slår ja däremot på blinkers så hoppar den upp på 11v direkt och slår man på tändningen så ligger spänningen kvar på 11 men bakljusen släcks och blinkers går igång. Avslutar jag sen med att slå ifrån blinkers så faller spänningen till 0v.
Senast redigerat av BeemerX (11 april 2010)


32 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#8
Kollat vidare på problemet, japp! de är inte så man haft tid å kolla på de förns nyligen. Men problemet tycks vara relä-relaterat, just efter att jag vänt ut och in på all kabelhärva. Just nu har jag fulkopplat och då kan man ju för en gång skull köra på natten.. hehe!



Sök