Har med tiden lagt märke till att laddtrycket inte riktigt vill ligga stabilt på min 850 T-5R 1995.
Symptomen är dessa: Bilen går ganska oroligt & ryckigt vid alla sorters körning,
gasar jag halvgas så ser jag tydligt hur laddtrycket går upp till ~ 0,6b BAR för att sedan hastigt sjunka ner till 0,3 och fortsätta stiga.
Gasar jag fullgas (3,4,5an) så stiger det istället till ca 1,2 (som det skall ligga på) för att sedan lika snabbt sjunka till 0,7 och sakta stiga upp till 0,9.
Utöver orginal har bilen: GLT kammar, Öppen dumpventil, Sportluftfilter, Motornord Chip, 3" från katt och ett något större avgashus från 16T.
Motorn är också nyrenoverad med: H-profilstakar, nya lager, nya packningar, packboxar (osv osv osv) & en turbo som endast gått ca 3xxx mil.
Startade därför en felsökning och har bytt eller kollat följande:- Magnetventil
- Kollat eller bytt ALLA vakumslangar jag kunde hitta (en slang på vänster sida insuget hade ett stort hål, men felet försvann endå inte efter denna blev bytt)
- Kollat dumpventil så att den håller tätt
- Bytt Rotor, Fördelarlock & tändkablar (dessa pga misständningar)
- Känt på Wg-staget (känns ej trött, armen går lagom tungt)
- Spänt Wg-staget 2 varv utan vidare resultat, nu tillbakaskruvat. (GLT = 0,4-0,5 BAR)
- Knackat på katalysatorn för att upptäcka ev. fel i denna, men den låter solid & hel.
När jag kollar felkoderna så får jag dessa på sockel A2: 2-1-2 och 5-3-5
Värt att nämna är också att Lambdalampan tändes efter senaste nollningen av felkoderna, slocknade sedan igen efter 2 minuter.
Nu känner jag att jag börjar gå bet på detta, så snälla säg att det är NÅGON som har några fler förslag?
Det som finns kvar att misstänka enligt mig är: LMM & Katalysator, men verkar det verkligen rimligt? Är lambdasonden trasig måntro?
HJÄLP