2986
Sök

Ostabilt laddtryck 850 T-5R, hjälp! (FELET ANTAGLIGEN LÖST)

41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#1
Har med tiden lagt märke till att laddtrycket inte riktigt vill ligga stabilt på min 850 T-5R 1995.

Symptomen är dessa: Bilen går ganska oroligt & ryckigt vid alla sorters körning,
gasar jag halvgas så ser jag tydligt hur laddtrycket går upp till ~ 0,6b BAR för att sedan hastigt sjunka ner till 0,3 och fortsätta stiga.
Gasar jag fullgas (3,4,5an) så stiger det istället till ca 1,2 (som det skall ligga på) för att sedan lika snabbt sjunka till 0,7 och sakta stiga upp till 0,9.
Utöver orginal har bilen: GLT kammar, Öppen dumpventil, Sportluftfilter, Motornord Chip, 3" från katt och ett något större avgashus från 16T.
Motorn är också nyrenoverad med: H-profilstakar, nya lager, nya packningar, packboxar (osv osv osv) & en turbo som endast gått ca 3xxx mil.

Startade därför en felsökning och har bytt eller kollat följande:

- Magnetventil
- Kollat eller bytt ALLA vakumslangar jag kunde hitta (en slang på vänster sida insuget hade ett stort hål, men felet försvann endå inte efter denna blev bytt)
- Kollat dumpventil så att den håller tätt
- Bytt Rotor, Fördelarlock & tändkablar (dessa pga misständningar)
- Känt på Wg-staget (känns ej trött, armen går lagom tungt)
- Spänt Wg-staget 2 varv utan vidare resultat, nu tillbakaskruvat. (GLT = 0,4-0,5 BAR)
- Knackat på katalysatorn för att upptäcka ev. fel i denna, men den låter solid & hel.

När jag kollar felkoderna så får jag dessa på sockel A2:  2-1-2 och 5-3-5
Värt att nämna är också att Lambdalampan tändes efter senaste nollningen av felkoderna, slocknade sedan igen efter 2 minuter.

Nu känner jag att jag börjar gå bet på detta, så snälla säg att det är NÅGON som har några fler förslag?
Det som finns kvar att misstänka enligt mig är: LMM & Katalysator, men verkar det verkligen rimligt? Är lambdasonden trasig måntro?

HJÄLP  neutral
Senast redigerat av InvR (12 april 2010)

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#2
hoppas detta kan hjälpa dig..
svajande ladd kan bero på:
dumpen inte håller tätt
wg-klockan orkar inte hålla emot
ditt öppna filter
magnetventil
nåt läckage i någon slang alt sprucken intercooler.

mitt råd till dig är följande:
ta bort din öppna dump(den som sitter på turbon klarar lika mycket som turbon klarar)
sätt dit luftbox
se över varenda slang noggrant,

sen en fråga, har du 3"downpipe? för om du inte har det så har du ännu en anledning. styrboxen sänker ditt laddtryck pga för mycket värme..

lycka till!


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#3
Crille88 skrev:
hoppas detta kan hjälpa dig..
svajande ladd kan bero på:
dumpen inte håller tätt
wg-klockan orkar inte hålla emot
ditt öppna filter
magnetventil
nåt läckage i någon slang alt sprucken intercooler.

mitt råd till dig är följande:
ta bort din öppna dump(den som sitter på turbon klarar lika mycket som turbon klarar)
sätt dit luftbox
se över varenda slang noggrant,

sen en fråga, har du 3"downpipe? för om du inte har det så har du ännu en anledning. styrboxen sänker ditt laddtryck pga för mycket värme..

lycka till!

- Har kollat dumpventilen noggrant, den är TÄT och jag har inte orginaldumpen kvar utan endast dumplock.
- Wg-klockan skall bytas, även fast den känns väldigt frisk. (staget går tungt och fint)
- Magnetventilen är BYTT
- Har redan sett över alla slangar jag kan hitta (har letat NOGA)

3" downpipe har jag icke, men skall laddtrycket sänkas så kopiöst pga detta då?
Tycker den har gått betydligt bättre tidigare, det är nu dom senaste månaderna jag har märkt att den går sämmre.

Skall prova att provtrycka systemet, måste bara få tag på någon som kan svetsa en adapter.
Tack för svaret, alla förslag är välkommna!
Senast redigerat av InvR (11 april 2010)

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#4
är mv bytt så kan vi utesluta den..

då har vi klockan, downpipe ditt öppna filter OCH din dump, du kan inte veta om den håller tätt vid tryck..

går den ojämt på nåt sätt? nåt som låter konstigt?
när är det den laddar lite, är de när du vrålkör den från 0-200 eller om du tex bara kör lugnt 100 och lägger i 4;an o ger fullt?

tex om du ger fullt från stillastående så kommer du ha bra me värme i maskineriet tills du får i 3-4-5 och detta kommer göra att styrboxen kommer sänka laddet, du kommer kanske ladda 0,7-0,9.

när man däremot kör "vanligt" med bilen och du sen gasar till på 4;an så kommer du inte ha samma värmeutveckling och styrboxen kommer då tillåta mer ladd.


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#5
Crille88 skrev:
........tex om du ger fullt från stillastående så kommer du ha bra me värme i maskineriet tills du får i 3-4-5 och detta kommer göra att styrboxen kommer sänka laddet, du kommer kanske ladda 0,7-0,9.

när man däremot kör "vanligt" med bilen och du sen gasar till på 4;an så kommer du inte ha samma värmeutveckling och styrboxen kommer då tillåta mer ladd........

Som jag skrev in inlägget så går bilen ojämt, ryckigt, stötigt jämfört med andra 850 T5 jag kört.
Varven hänger också kvar längre än vanligt på just min bil när jag skall växla på tex 1an till 2an.

Den laddar alltid lite, oavsett hur kall/varm bilen är och även om jag kör lugnt.
Den enda gången jag kan märka att laddet kanske är LIIIIIITE högre, är om jag legat på 5an ett tag
och därefter slänger i 4an och ska göra en omkörning tex.

Kan jag testa om det är styrboxen som reglerar genom att koppla in en pysventil tillfälligt bara för att hålla trycket stabilt?

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#6
ja du kan testa men du ska samtidigt veta vilka risker det innebär att köra med pysventil,, nämligen att:
när motorns spik/knacksensorer upptäcker fel och försöker korrigera dessa så använder sig styrboxen av mv för att sänka laddtrycket, när det då inte finns någon sådan för att man själv styr trycket med pysventil så kan de bli riktigt jävla dyrt. detta är självklart bara om man kör med de under längre tid o plågar som helvete..
motorn e juh helt ny så de där borde absolut inte va några problem, däremot om de kan va så att inte insuget sitter på som de ska eller liknande, tänddelar e juh också nya, har du kollat stiften? har du möjlighet o mäta dom med bladmått så kolla så de håller 0,6mm är de inte alla lika så gör detta att bilen går ojämt.. synd du inte bor närmre så hade man kunnat kika på de. alltid svårt o hjälpa till över internet o lätt att man misstolkar varann.


92 Inlägg
11 april 2010
#7
Sätter nästan min högra arm på att det e ett luftläckage någonstans... IC+slangar e ju inte svårt att trycksätta, ta loss vid gasspjället o ta loss vid turbon, sätt i 50mm pvc proppar till avloppsrör. Borra ett litet hål i ena locket som du sätter i munstycket från kompressorn och blås. Så hittade ja luftläckage på min iaf o den betedde sig liknande.

//Gahmen\\

1 353 Inlägg
11 april 2010
#8
och även en sak till..
5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel ( vetifan)
2-1-2 Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig ( där har du nåt wink )


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#9
Crille88 skrev:
ja du kan testa men du ska samtidigt veta vilka risker det innebär att köra med pysventil,, nämligen att:
när motorns spik/knacksensorer upptäcker fel och försöker korrigera dessa så använder sig styrboxen av mv för att sänka laddtrycket, när det då inte finns någon sådan för att man själv styr trycket med pysventil så kan de bli riktigt jävla dyrt. detta är självklart bara om man kör med de under längre tid o plågar som helvete..
motorn e juh helt ny så de där borde absolut inte va några problem, däremot om de kan va så att inte insuget sitter på som de ska eller liknande, tänddelar e juh också nya, har du kollat stiften? har du möjlighet o mäta dom med bladmått så kolla så de håller 0,6mm är de inte alla lika så gör detta att bilen går ojämt.. synd du inte bor närmre så hade man kunnat kika på de. alltid svårt o hjälpa till över internet o lätt att man misstolkar varann.

Jo, detta är jag medveten om. Men som sagt, vill bara testa och se ifall det blir bättre med pysventil.
Stiften är nya platina stift och dom är kontrollmätta till 0,6-0,7mm som dem skall vara.
Är medveten om att felkoden 2-1-2 har något med lambdan att göra, men vad jag har förstått
så behöver inte detta betyda att lambdan i sig är dålig, utan att det kan vara något runtomkring som sabbar. Blir inte klok på detta sad

GahmenT-Gul skrev:
Sätter nästan min högra arm på att det e ett luftläckage någonstans... IC+slangar e ju inte svårt att trycksätta, ta loss vid gasspjället o ta loss vid turbon, sätt i 50mm pvc proppar till avloppsrör. Borra ett litet hål i ena locket som du sätter i munstycket från kompressorn och blås. Så hittade ja luftläckage på min iaf o den betedde sig liknande.

Jo, luftläckage tippar ju jag också på.. Men har inte riktigt kommit i underfund med hur jag skall trycktesta, När jag snackade med Autotech så sa dom att jag skulle fixa någon slags adapter som du beskriver & sedan öppna oljelocket och prova att trycka i 1bar, men han jag pratade med sa att jag skulle fästa denna vid LMM och sen vara det bara att trycka på. Hur menar du när du säger att jag ska ta loss vid turbon?

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#10
kolla kontakten till lamdan en extra gång så den sitter och inte ser skavd ut..

han menar du ska lossa tryckröret, det som går ut från turbon,

trycktesta kan du göra om du tex lossar röret vid turbon och så klipper du sönder tex en cykelslang( så att du har ventilen) och spänner den över röret och sätter me slangklämma, sen pumpar du i luft så hör du om de börjar pysa luft nånstans, alternativt med tryckluft då förstås wink
tycker också de lutar åt luftläckage hållet. sen vet man inte, kan juh va LMM som spökar, men dock borde du fått nån felkod på de isåfall..


Rycketofta Racing
292 Inlägg
11 april 2010
#11
kattarna brukar ge upp på dessa bilar när man höjer laddtryck, prova lossa avgaset innan katten  smile

//Rycketofta Racing

1 353 Inlägg
11 april 2010
#12
går inte lossa så. downpipe sitter ihop med kat o sen en bil längre efter kat finns en delning


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#13
Crille88 skrev:
kolla kontakten till lamdan en extra gång så den sitter och inte ser skavd ut..

han menar du ska lossa tryckröret, det som går ut från turbon,

trycktesta kan du göra om du tex lossar röret vid turbon och så klipper du sönder tex en cykelslang( så att du har ventilen) och spänner den över röret och sätter me slangklämma, sen pumpar du i luft så hör du om de börjar pysa luft nånstans, alternativt med tryckluft då förstås wink
tycker också de lutar åt luftläckage hållet. sen vet man inte, kan juh va LMM som spökar, men dock borde du fått nån felkod på de isåfall..

Okej, får testa det nån dag efter jobbet då och hålla tummarna att jag hör någon läcka någonstans smile

Tab skrev:
kattarna brukar ge upp på dessa bilar när man höjer laddtryck, prova lossa avgaset innan katten  smile

Har hört det jag med, men eftersom den inte skrammlade när jag bankade på den så antog jag att den var hel. Men får prova att lossa dp'n litegrann från turbon då, eftersom det inte finns någon delning före katten som Chrille88 skrev.

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#14
hrm hrm CRILLE88 wink viktigt dedär me stavning tongue
satsa på en downpipe o sportkatt när du får pengar över, men tills dess kolla läckage, en som e vanlig e vid skarven till tomgångsmotorn, kolla där, inget som syns men där e ofta de spricker upp. kan va nåt väldigt litet nånstans men med några hekto luft i slangarna så utvidgas de ganska rejält.wink


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#15
Crille88 skrev:
hrm hrm CRILLE88 wink viktigt dedär me stavning tongue
satsa på en downpipe o sportkatt när du får pengar över, men tills dess kolla läckage, en som e vanlig e vid skarven till tomgångsmotorn, kolla där, inget som syns men där e ofta de spricker upp. kan va nåt väldigt litet nånstans men med några hekto luft i slangarna så utvidgas de ganska rejält.wink

haha, sorry! My bad wink
Saken är nog den att jag funderar på att byta turbo, och då känner jag mig inte särskilt sugen på att köpa en dyr dp till detta avgashus, ifall det blir ett vinklat på nästa turbo. Skall dock försöka kapa bort katten som sitter där nu och sätta dit ett ersättningsrör bara med klämmor så man kan byta tillbaks snabbt igen, lär ju märka ganska fort om det är stopp i den då, fast samtidigt så tycker jag inte den beter sig som att avgaserna inte kommer ut.. den varvar ju endå ur ordentligt och allting :S

Tycker jag har kollat alla slangar noga, klämt och känt överallt.. Men lutar nog åt ett nytt blått slangkitt till bilen så vi får väll se om det blir någon skillnad då.

Inga fler förslag?

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#16
ja men självklart, ska du byta turbo så vänta med downpipe tills du vet vilken snurra som ska på. gällande slangar o sånt så e de väldigt svårt o "känna" var det kan va sprickor och läckage. e som sagt ett jävla tryck i slangarna och det är då det uppstår öppningar. du har kollat snorklen?(slangen som går från luftburk till turbon) så den sitter och inte spruckit eller släppt nånstans,
du får testa lite själv o så. men testa o trycka systemet så märker du om de finns läckage
lycka till nu o hör av dig sen så andra kan ta del av lösningar och info


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#17
Crille88 skrev:
ja men självklart, ska du byta turbo så vänta med downpipe tills du vet vilken snurra som ska på. gällande slangar o sånt så e de väldigt svårt o "känna" var det kan va sprickor och läckage. e som sagt ett jävla tryck i slangarna och det är då det uppstår öppningar. du har kollat snorklen?(slangen som går från luftburk till turbon) så den sitter och inte spruckit eller släppt nånstans,
du får testa lite själv o så. men testa o trycka systemet så märker du om de finns läckage
lycka till nu o hör av dig sen så andra kan ta del av lösningar och info

Vilken slang surrar du om nu?
Givetvis kommer jag uppdatera tråden så fort jag fått ordning på bilen.

Memento Mori

1 353 Inlägg
11 april 2010
#18
från din luftburk, eller om du nu har öppet filter så har du en slang som går från filtret/lmm och sen ner till turbon, om den inte är tät så kommer den att dra tjuvluft därigenom och det stämmer inte överrens med va lmm mätt upp..


41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#19
Crille88 skrev:
från din luftburk, eller om du nu har öppet filter så har du en slang som går från filtret/lmm och sen ner till turbon, om den inte är tät så kommer den att dra tjuvluft därigenom och det stämmer inte överrens med va lmm mätt upp..

Den enda slangen jag kan komma på när du säger sådär är den som går från MV till insugsröret som LMM sitter på? För dom enda två slangarna som sitter på turbon är väll avgashuset > MV, och sedan MV > wg-klockan?

Memento Mori

Rycketofta Racing
292 Inlägg
11 april 2010
#20
du kan inte bara kolla om katten skramlar, hade likande problem på min t5-r, gick som en klocka men vägrade hålla stabilt ladd över 0,8. det visade då sig till slut att katten hade smält ihopa. tydligen ganska vanligt när man trimmar dessa bilar. då får du lossa vid turbon wink eller smidigast som du skrev innan att montera ett ersättnings rör. lycka till

//Rycketofta Racing


Sök