2560
Sök

Ostabilt laddtryck 850 T-5R, hjälp! (FELET ANTAGLIGEN LÖST)

41 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#21
Tab skrev:
du kan inte bara kolla om katten skramlar, hade likande problem på min t5-r, gick som en klocka men vägrade hålla stabilt ladd över 0,8. det visade då sig till slut att katten hade smält ihopa. tydligen ganska vanligt när man trimmar dessa bilar. då får du lossa vid turbon wink eller smidigast som du skrev innan att montera ett ersättnings rör. lycka till

Jasså? Håller verkligen tummarna för att det är den som ställer till med all skit då smile
Återkommer efter jag testat att koppla bort den.

Fler förslag?

Memento Mori

1 353 Inlägg
12 april 2010
#22
InvR skrev:
Crille88 skrev:
från din luftburk, eller om du nu har öppet filter så har du en slang som går från filtret/lmm och sen ner till turbon, om den inte är tät så kommer den att dra tjuvluft därigenom och det stämmer inte överrens med va lmm mätt upp..

Den enda slangen jag kan komma på när du säger sådär är den som går från MV till insugsröret som LMM sitter på? För dom enda två slangarna som sitter på turbon är väll avgashuset > MV, och sedan MV > wg-klockan?

haha nu kommer de klassiska att vi missförstår varandra, jag pratar om de tjocka plaströret som du skulle kunna köra in armen i. det rör som på en sugmotor går från luftburk till insuget men i detta fallet går från luftburk till turbon, om den inte är tät eller sitter illa nere vid turbon så kommer de komma tjuvluft,,
men som sagt prova kolla katten o de också


41 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#23
Crille88 skrev:
InvR skrev:
Crille88 skrev:
från din luftburk, eller om du nu har öppet filter så har du en slang som går från filtret/lmm och sen ner till turbon, om den inte är tät så kommer den att dra tjuvluft därigenom och det stämmer inte överrens med va lmm mätt upp..

Den enda slangen jag kan komma på när du säger sådär är den som går från MV till insugsröret som LMM sitter på? För dom enda två slangarna som sitter på turbon är väll avgashuset > MV, och sedan MV > wg-klockan?

haha nu kommer de klassiska att vi missförstår varandra, jag pratar om de tjocka plaströret som du skulle kunna köra in armen i. det rör som på en sugmotor går från luftburk till insuget men i detta fallet går från luftburk till turbon, om den inte är tät eller sitter illa nere vid turbon så kommer de komma tjuvluft,,
men som sagt prova kolla katten o de också

Haha, jahaaa. Insugsröret som filtret & LMM sitter på menar du? smile Då är jag med, ska dubbelkolla den en extra gång. Ska prova med en ny Wg-klocka idag och lite andra grejjer.

Men ös på med förslag! Hellre för mycket än inget alls.

Memento Mori

1 353 Inlägg
12 april 2010
#24
klockan kan ha med svajigt laddtryck att göra, men att bilen går illa o ryckigt blurrar osv har inte me klockan o göra,,  när renoverades motorn? e de alldeles nyss den har satts ihop och första provkörningen?


41 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#25
Crille88 skrev:
klockan kan ha med svajigt laddtryck att göra, men att bilen går illa o ryckigt blurrar osv har inte me klockan o göra,,  när renoverades motorn? e de alldeles nyss den har satts ihop och första provkörningen?

Motorn har bara gått 2-300 mil max (har själv sett den blivit renoverad och ihopsatt och tidigare ägare), och turbon ska enligt förr-förra ägaren ha gått ~3000mil och även känts tight och fin.

MEN klockan byttes idag & laddtrycket blev liiite högre, men i samma veva åkte turbon av. Och det visade sig att den verkar vara hyffsat slut. Glappade ganska rejält, bilen ryker dock inte vidare mycket men den har dragit/droppat lite för mycket olja på senaste tiden & även spottat ur sig en del bak i avgas.

Så boven känns som turbon just nu, så en 19T letas och skall inhandlas så fort ekonomin tillåter!
I samma veva kommer det byggas 3" dp & kattersättare eftersom det troligen blir vinklat avgashus
på den nya, och jag har raka huset just nu.

Så för tillfället känns det som att turbon är boven i dramat, men man skall ju aldrig säga säkert förens
den är bytt. Så jag kommer uppdatera tråden en gång till när turbon är bytt så ser vi då om saken är ur världen.

TACK för all hjälp och förslag, skulle det vara någon som har andra teorier är dessa fortfarande välkommna! smile

Memento Mori

Rycketofta Racing
292 Inlägg
12 april 2010
#26
har en orginal turbo liggandes om du behöver.

//Rycketofta Racing

1 353 Inlägg
13 april 2010
#27
bilen ska iofs inte rycka eller gå illa med slut turbo, bara ryka o i vissa fall dåligt laddtryck.
men lycka till nu o håll oss uppdaterade!


41 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#28
Tab skrev:
har en orginal turbo liggandes om du behöver.

Du har PM!

Crille88 skrev:
bilen ska iofs inte rycka eller gå illa med slut turbo, bara ryka o i vissa fall dåligt laddtryck.
men lycka till nu o håll oss uppdaterade!

Ryckandet har försvunnit nu sen jag bytte en vakumslang som det var hål i, det enda problemet nu är att den inte orkar hålla laddtrycket & att den drar olja. Men vilket fall så är turbon glapp, så den skall bytas.

Memento Mori

1 353 Inlägg
13 april 2010
#29
då har du troligtvis  hittat dina fel. wink gött som fan, men skriv när du bytt turbo så andra kan lösa sina problem,


41 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#30
Crille88 skrev:
då har du troligtvis  hittat dina fel. wink gött som fan, men skriv när du bytt turbo så andra kan lösa sina problem,

Givetvis! smile

Memento Mori

230 Inlägg
28 juli 2010
#31
Sry om ja drar upp denna tråden igen..
Men min t5a ska va chippad enligt förra  ägaren( vet dock inte från vikket företag".
Men den laddar "bara" 0,8bar, är inte de lite dåligt för o va chippad?
H
ar bytt massa vackumslangar o kollat tryckslangarna.
Wastegaten verkar lite dåligt dock, lite halv "lös" om man säger så.
O när man drar på så svårt o förklara " men de låter som den suger väldigt mycke luft" men de kanske alla t5or gör? o turbon luktar bränt?sad


1 353 Inlägg
29 juli 2010
#32
1 lossa insugsröret och känn på turbon
2 kolla alla tryckrör igen, särskillt den vid spjället, där den grenar ut mot tomgångsmotorn.
3 kolla så dumpen håller tätt.
4 din klocka kan säkert vara boven i dramat.

för att kolla om bilen är chippad så kolla va du har i GLT, dra loss kontakten till mv. laddar den då 0,4 så är det som det ska så långt och alltså styrboxen som styr ditt laddtryck och inte nån uppskruvad klocka.
lycka till!



Sök