3124
Sök

Är det bra med öppendumpventil ?

73 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#1
Tjenare har en saab 900 2,0T 184hk och undrar är det nån ide att skaffa dumpventil ? Mvh !

Glidarn
408 Inlägg
12 april 2010
#2
Har du LMM? isf ska du ha återcirkulerande, annars kör me öppen. sitter det ingen på den redan?
Rätt så färsk själv på turbo bilar.. mvh..

(obrut)

1 867 Inlägg
12 april 2010
#3
Din bil har redan en dumpventil, satsa hellre på att fixa ett öppnare filter som släpper ut lite av ljudet från den.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

73 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#4
Okej okej tack för hjälpen, jo man hör faktiskt lite men då har ja inte heller öppet filter som ja ska skaffa snart smile

Game On!
244 Inlägg
12 april 2010
#5
skaffa filter först och hör hur det låter, har originaldumpen på min 200sx och öppet filter, tycker det låter bättre än öppen dump, och det är bättre för motorn att ha kvar original när man har LMM...


835 Inlägg
12 april 2010
#6
Fast du har inte LMM va?

En gång till nu
760 Inlägg
12 april 2010
#7
enda öppen dump kommer hjälpa dig med är ett "showigare" ljud. de den inte kommer hjälpa dig med är att hålla katalysator, turbo och luftmassemätaren (Lmm) fina...

som föregående talare så håller ja med om ett öppet filter vore fint ist.
lycka till

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Stressad BMW
120 Inlägg
12 april 2010
#8
du har ingen luftmassemätare så du kan slänga på öppen dump om du vill smile
mvh


1 353 Inlägg
13 april 2010
#9
är det ingen som kan använda sökfunktionen?

OM du har luftmassemätare dvs T7 så är svaret: nej.
OM du inte har luftmassemätare dvs T5 så är svaret: spelar ingen roll.

MEN du behöver inte köpa varken öppet filter eller en ny dump, man plockar bort återcirkuleringen och vips så har man sparat massa onödiga pengar..


7 274 Inlägg
13 april 2010
#10
Crille88 skrev:
är det ingen som kan använda sökfunktionen?

OM du har luftmassemätare dvs T7 så är svaret: nej.
OM du inte har luftmassemätare dvs T5 så är svaret: spelar ingen roll.

MEN du behöver inte köpa varken öppet filter eller en ny dump, man plockar bort återcirkuleringen och vips så har man sparat massa onödiga pengar..

Men gärna ett filter på dumpen då den står öppen på tomgång och kan dra in skit annars.
Kanske inte världens största risk men det kan hända.


1 926 Inlägg
13 april 2010
#11
alexxe skrev:
enda öppen dump kommer hjälpa dig med är ett "showigare" ljud. de den inte kommer hjälpa dig med är att hålla katalysator, turbo och luftmassemätaren (Lmm) fina...

som föregående talare så håller ja med om ett öppet filter vore fint ist.
lycka till

Vad har katalysatorn med saken att göra?

146 Inlägg
13 april 2010
#12
joQue skrev:
skaffa filter först och hör hur det låter, har originaldumpen på min 200sx och öppet filter, tycker det låter bättre än öppen dump, och det är bättre för motorn att ha kvar original när man har LMM...

Du har ingen originaldump, finns nämligen ingen...

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

146 Inlägg
13 april 2010
#13
Spelis skrev:
alexxe skrev:
enda öppen dump kommer hjälpa dig med är ett "showigare" ljud. de den inte kommer hjälpa dig med är att hålla katalysator, turbo och luftmassemätaren (Lmm) fina...

som föregående talare så håller ja med om ett öppet filter vore fint ist.
lycka till

Vad har katalysatorn med saken att göra?

Bilen kommer gå fett och kan förstöra katten snabbare..
Däremot som kommer den visst att skona turbon. Dumpventilens huvudsakliga uppgift..
Senast redigerat av kingen85 (13 april 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
13 april 2010
#14
joQue skrev:
skaffa filter först och hör hur det låter, har originaldumpen på min 200sx och öppet filter, tycker det låter bättre än öppen dump, och det är bättre för motorn att ha kvar original när man har LMM...

Var hittade du originaldumpen?
Den har jag inte hittat på fyra år.
Måste ut och leta bättre.(i all oändlighet)


888 Inlägg
13 april 2010
#15
kingen85 skrev:
Spelis skrev:
alexxe skrev:
enda öppen dump kommer hjälpa dig med är ett "showigare" ljud. de den inte kommer hjälpa dig med är att hålla katalysator, turbo och luftmassemätaren (Lmm) fina...

som föregående talare så håller ja med om ett öppet filter vore fint ist.
lycka till

Vad har katalysatorn med saken att göra?

Bilen kommer gå fett och kan förstöra katten snabbare..
Däremot som kommer den visst att skona turbon. Dumpventilens huvudsakliga uppgift..

Inte på TS bil.

5 710 Inlägg
14 april 2010
#16
Herregud vad rörigt....

Med lite letande på dina gamla inlägg fick jag reda på att det är en -96:a det gäller och där kan du köra öppen dump rent tekninsk.

och undrar är det nån ide att skaffa dumpventil

Vad är målet med en annan dump?
Funktionen på den som redan sitter där är bra, säkerligen bättre än många eftermarknadsvarianter så där vinner du inget.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

73 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#17
Jag kollade på filter man sätter på orginaldumpen istället för returslangen som går till insugningsröret vore det nåt ? smile

1 353 Inlägg
14 april 2010
#18
du behöver inte ens de filtret, bara o köra


73 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#19
Crille88 skrev:
du behöver inte ens de filtret, bara o köra

Är rädd för att det ska komma in skit så hälst smile mvh

420 Inlägg
15 april 2010
#20
alexxe skrev:
enda öppen dump kommer hjälpa dig med är ett "showigare" ljud. de den inte kommer hjälpa dig med är att hålla katalysator, turbo och luftmassemätaren (Lmm) fina...

som föregående talare så håller ja med om ett öppet filter vore fint ist.
lycka till

En öppen dump är bra för turbon vad jag vet........ ?


Sök