2901
Sök

Krock, icke vållande, hyrbil?

36 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Hej!

Var med om en liten olycka igår, och undrar hur det fungerar med hyrbil eller någon slags ersättning, då bilen kommer säkert att vara inne på verkstad under några veckor.

Bil använder jag dagligen till och från skolan samt lite jobb ärenden.

jag var stilla stående i en korsning (väjningsplikt) och då kom den andra bilen bakifrån och körde in i mig, personen var inte uppmärksam då denne talade i telefon.

Fick nödvändiga uppgifter, personen konstaterade att det var han/hon som gjort fel.

Har tagit kontakt med mitt försäkringsbolag, ska skicka en skadeanmälan som sedan skickas vidare till personens försäkringsbolag som kommer att kontakta mig.

Vill bara säga att jag är okunnig inom detta ämne då det är min första olyckshändelse.

Tacksam för alla svar som kommer in!
Senast redigerat av Magic88 (14 april 2010)

876 Inlägg
14 april 2010
jag vet att man brukar få en lite ersättmning om man inte använder en hyres bil så det borde väl vara tvärtom med bästa du kan göra är väl att ringa ditt f-bolag och snacka med dom...

36 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Okej tack, det ska jag ta och göra imorn, men är det inte mot partnerns F-bolag som skall stå för hyrbil/ersättning?

876 Inlägg
14 april 2010
Magic88 skrev:
Okej tack, det ska jag ta och göra imorn, men är det inte mot partnerns F-bolag som skall stå för hyrbil/ersättning?

jo det är det antagligen men ditt försäkringbolag göra upp i sin tur sen med dom skulle jag tro.. cool

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 april 2010
försäkringen täcker en del av hyrbilskostnaden, inte hela, du får betala 1/3 eller om det var 1/4 av kilometerkostnaden själv samt bränsle (såklart)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

47 Inlägg
14 april 2010
Jobbar på ett norskägt bensinbolag :-) och vi samarbetar med de flesta försäkringsbolag. En så kallad motpartsskada som detta rör sig om brukar kunden betala 1/3 av kilometerkostnaden + bränsle. Själva hyran och 2/3 av km betalas av motpartens f.bolag. Detta regleras av uthyrningsstället så kunden inte behöver ligga ute med motpartens del

Golf R32 - En sitter i och 250 hästar skjuter på!

2 982 Inlägg
14 april 2010
beror på vad som står i ditt försäkringbrev! oavsett vem som är vållande

228 Inlägg
14 april 2010
Det beror på vad du själv har för tillval på din egen försäkring!

Det e VI som e HAMMARBY!

36 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Okej, tack alla då skall jag ta och kolla det med försäkringsbolaget.

4 005 Inlägg
14 april 2010
Det är inte alla försäkringsbolag som har med hyrbil i helförsäkringen utan det är ett tillval.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 april 2010
Tillägget gäller bara då man själv är vållande, dvs, har du inte tillägg för hyrbil så har du att välja på att gå eller betala hela hyrbilskostnaden om du varit vållande till olyckan, om motparten är vållande så täcker hans försäkring din hyrbil oavsett om du har tillägg eller ej.

Numera leg. grusligist!

4 005 Inlägg
14 april 2010
TS_quattro skrev:
Tillägget gäller bara då man själv är vållande, dvs, har du inte tillägg för hyrbil så har du att välja på att gå eller betala hela hyrbilskostnaden om du varit vållande till olyckan, om motparten är vållande så täcker hans försäkring din hyrbil oavsett om du har tillägg eller ej.

Jasså? Tack för info.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 april 2010
linuslinje skrev:
TS_quattro skrev:

Jasså? Tack för info.

nämnas bör dock att du bara får kostnadsreducering för hyrbil i max 14 dagar, det var iaf vad som gällde sist jag utnyttjade den möjligheten...

Numera leg. grusligist!

Sök