2984
Sök

byte kamrem Volvo 850 -94, problem med svänghjulet

9 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Hej!

Skulle byra kamrem idag på min 850 -94. Början gick bra jag laste kamaxlarna och alla makeringar stämde. Jag lossade sppännhjulet och började ta av remmen. Jag kom sedan på att jag inte hade lossat SVÄNGhjulet på vevaxeln. Jag tog en mutterdaragare och lyckades få av muttern utan att axeln rörde sig. När jag försökte dra ut svänghjulet gick det inte. Jag tog fram en avdragare som var i det minsta laget. När jag började spänna avdragaren rörde sig vevaxeln trekvarts medurs. Jag svängde tillbaka vevaxeln tillbaka moturs så att markeringen var rätt igen. HAR JAG SABBAT MOTORN P.G.A. DETTA?. Fick ej loss svänghjulet. Det stod i hyenes att det sitter hårt. Måste man först de fyra skruvarna på svänghjulet innan man drar loss det? Vad är dom till för? Vilken avdragare ska jag köpa på biltema. Vore väldigt tacksam för svar snarast möjligt då jag är beroende av bilen på måndag.

4 767 Inlägg
18 april 2010

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Volvo förare
102 Inlägg
18 april 2010
du måste släppa på dom små bultarna och centrum bulten på svänghjulet. det gör inget att du vrider på motorn så länge du sätter han rätt igen innan du sätter dit nya remmen. om du är osäker på att motorn är i ÖD som den ska vara i rätt läge ta bort 1ans stift och använd lång mejsel. när du ser att mejseln går i topp så har du ÖD då bör markeringarna stämma. du ska inte behöva en avdragare, använd ett litet spett eller dyligt och bänd försiktigt på sidorna av svänghjulet. smile

Sök