2748
Sök

Knirr-knarr i framvagnen (S40) Känner DU igen ljudet?

89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#1
Hallå!

Ja, bilen låter som en gammal vindsdörr. Lyssna själva: http://www.youtube.com/watch?v=UbIPCm00 … r_embedded

Ja, det är nästan så man var sugen på att lägga den här tråden under "Billjud". tongue

Kollade ett annat forum igår kväll men inget svar än. Förlitar mig nu på eliten här inne på Garaget. smile

What's wrong? Länkarm? Stabilisatorstag? Fjädring? Stötdämpning?
Funderat på att kanske ta av hjulet och silikonspraya i gummidetaljerna i och runt stabilisatorstaget för att se om det kan vara något där. Kanske jag är fel ute? Nåväl, det är där NI kommer in i bilden. Hjälp! roll

Känner ni igen ljudet? Hjälp mig så jag kan bli av med detta snarast!
//Bubbe
Senast redigerat av Bubbe (20 april 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 april 2010
#2
de där skulle jag tippa är en fjäder som ligger fel i fjädersätet alt har den gått av och ligger direkt mot metallen i fjädersätet och rör på sig då kan de bli sånna ljud.
hissa upp bilen med domkraft å inspektera fjädern alternativ ta tag i den emd händerna å försök jucka lite på den.
bara akta dig om skiten går av för om brukar bli vassa


89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
de där skulle jag tippa är en fjäder som ligger fel i fjädersätet alt har den gått av och ligger direkt mot metallen i fjädersätet och rör på sig då kan de bli sånna ljud.
hissa upp bilen med domkraft å inspektera fjädern alternativ ta tag i den emd händerna å försök jucka lite på den.
bara akta dig om skiten går av för om brukar bli vassa
Hoppsan. Låter dyrt, eller?
Jag trodde bara det var någon bussning eller så...
Hur/var ser jag i så fall om fjädern är körd? Uppe/nere?
Senast redigerat av Bubbe (20 april 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 april 2010
#4
Bubbe skrev:
Xuri skrev:
de där skulle jag tippa är en fjäder som ligger fel i fjädersätet alt har den gått av och ligger direkt mot metallen i fjädersätet och rör på sig då kan de bli sånna ljud.
hissa upp bilen med domkraft å inspektera fjädern alternativ ta tag i den emd händerna å försök jucka lite på den.
bara akta dig om skiten går av för om brukar bli vassa
Hoppsan. Låter dyrt, eller?
Jag trodde bara det var någon bussning eller så...
Hur/var ser jag i så fall om fjädern är körd? Uppe/nere?
Nja bara en fjäder är inte så dyr om du byter själv, typ 2000kr max med volvo orginal delar.

Kolla fjädern noga med ögat så lär du se om den har gått av, ta å rucka på fjädern med handkraft alternativ ta och spruta lite smörjmedel uppe och nere  på fjädern för å se om tillfälligt blir tyst några dagar när du kör.
Jag har mekat med ett par s60/v70n som har haft liknande ljud å de har varit att fjädern har hoppat ut fjäderskålen,legat mot stoppet och att dom har saknat en gummigrej som ligger mellan fjäderskålen å fjädern och som volvo ville att man eftermonterade på dom kärrorna.

som sagt testa spruta på en klick olja uppe och nere med sunt förnuft och inte motorolja :p
blir de tyst då så är du i alla fall på rätt ställe å drar, sen får man kanske be om hjälp eller lossna fjäderbene för å lättare kunna se vad som spökar.

Edit: om fjädern är hel och du kontrollerar den nogrant så kolla om de är några "slitagemärken" i den att den tex har gnuggat sig mot något och att stället där den gjort de är blankt då vet du att de är rätt ställe för en fjäder rostar på typ 2 dagar och är stället blankt/silvrigt så är de något som skaver hela tiden.


89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
Bubbe skrev:
Xuri skrev:
de där skulle jag tippa är en fjäder som ligger fel i fjädersätet alt har den gått av och ligger direkt mot metallen i fjädersätet och rör på sig då kan de bli sånna ljud.
hissa upp bilen med domkraft å inspektera fjädern alternativ ta tag i den emd händerna å försök jucka lite på den.
bara akta dig om skiten går av för om brukar bli vassa
Hoppsan. Låter dyrt, eller?
Jag trodde bara det var någon bussning eller så...
Hur/var ser jag i så fall om fjädern är körd? Uppe/nere?
Nja bara en fjäder är inte så dyr om du byter själv, typ 2000kr max med volvo orginal delar.

Kolla fjädern noga med ögat så lär du se om den har gått av, ta å rucka på fjädern med handkraft alternativ ta och spruta lite smörjmedel uppe och nere  på fjädern för å se om tillfälligt blir tyst några dagar när du kör.
Jag har mekat med ett par s60/v70n som har haft liknande ljud å de har varit att fjädern har hoppat ut fjäderskålen,legat mot stoppet och att dom har saknat en gummigrej som ligger mellan fjäderskålen å fjädern och som volvo ville att man eftermonterade på dom kärrorna.

som sagt testa spruta på en klick olja uppe och nere med sunt förnuft och inte motorolja :p
blir de tyst då så är du i alla fall på rätt ställe å drar, sen får man kanske be om hjälp eller lossna fjäderbene för å lättare kunna se vad som spökar.

Edit: om fjädern är hel och du kontrollerar den nogrant så kolla om de är några "slitagemärken" i den att den tex har gnuggat sig mot något och att stället där den gjort de är blankt då vet du att de är rätt ställe för en fjäder rostar på typ 2 dagar och är stället blankt/silvrigt så är de något som skaver hela tiden.
Okej. 2000:- är mer än vad jag orkar med för tillfället. sad
Du säger "uppe"... Ligger det någon fjäderskål under motorhuven?

Kan jag ha "tur" att det bara behövs bytas någon fjäderskål -eller vad det heter- uppifrån, inuti motorhuven?
Jag har ingen som helst erfarenhet av det här men är ägare av Haynes-boken. Får väl se om det finns någon fin sprängskiss på hela härligheten...



EDIT: Tänkte på typ något sådant här? Om det bara är något sådant som behöver bytas? För den här detaljen sitter väl inunder motorhuven? http://www3.biltema.se/Bil---MC/Stotdam … faste-bak/


EDIT 2: Såg att den där jävla detaljen är för "bak"... Hmmm.... Måste nog gå ner i garaget och titta på det hela så jag kan visualisera hur allt ser ut.
Senast redigerat av Bubbe (20 april 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 april 2010
#6
du ser ingenting av fjädern eller de jag tror gör oljud för dig i alla fall i motorutrymmet utan de är hissa upp bilen å lossa däcket som gäller. å de kostar kanske inte en krona för dig om de bara är å lägga fjädern till rätta. om du hissar upp bilen så hjulen hänger fritt i luften så kommer man åt fjädern å kan rycka å dra lite för handkraft i den och då kanske du lägger den rätt.

lite svårt å förklara detta över internet :p


1 878 Inlägg
20 april 2010
#7
Det låter som genomslagsgummit är börjar bli slut eller nåt sånt. sitter uppe i toppen utav fjädern har jag för mig. rätta mig om jag har fel.


89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
du ser ingenting av fjädern eller de jag tror gör oljud för dig i alla fall i motorutrymmet utan de är hissa upp bilen å lossa däcket som gäller. å de kostar kanske inte en krona för dig om de bara är å lägga fjädern till rätta. om du hissar upp bilen så hjulen hänger fritt i luften så kommer man åt fjädern å kan rycka å dra lite för handkraft i den och då kanske du lägger den rätt.

lite svårt å förklara detta över internet :p
Aha! Så det måste inte vara något som behöver bytas ut om jag har mest tur?
Well. Starkt kaffe, sen jävlar ska jag slåss i garaget. Tar med kameran fall i fall...

Gummiklubba och banka på fjädern i olika riktningar? Rekommenderas eller icke rekommenderas?

89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#9
Frozen1985 skrev:
Det låter som genomslagsgummit är börjar bli slut eller nåt sånt. sitter uppe i toppen utav fjädern har jag för mig. rätta mig om jag har fel.
Genomslagsgummit? Var sitter det någonstans i så fall?
Sökte på Biltema, hittade bara för Volkswagen för 49:-. Kollade på Mekonomen men kände mig plötsligt illamående trots att jag inte hittade just "genomslagsgummi". Men när jag såg de andra fyrsiffriga priserna på andra detaljer så gick jag i taket... mad

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 april 2010
#10
Bubbe skrev:
Xuri skrev:
du ser ingenting av fjädern eller de jag tror gör oljud för dig i alla fall i motorutrymmet utan de är hissa upp bilen å lossa däcket som gäller. å de kostar kanske inte en krona för dig om de bara är å lägga fjädern till rätta. om du hissar upp bilen så hjulen hänger fritt i luften så kommer man åt fjädern å kan rycka å dra lite för handkraft i den och då kanske du lägger den rätt.

lite svårt å förklara detta över internet :p
Aha! Så det måste inte vara något som behöver bytas ut om jag har mest tur?
Well. Starkt kaffe, sen jävlar ska jag slåss i garaget. Tar med kameran fall i fall...

Gummiklubba och banka på fjädern i olika riktningar? Rekommenderas eller icke rekommenderas?
Om du har bilen upphissad å hjulen obelastade så brukar man kunna rucka lite på skiten för handkraft men de är ingen fara å banka å slå lite med en gummiklubba på fjädern bara akta bromslangar å abs kablar

som sagt smörja!

när man komprimerar/trycker ihop en fjäder vill den skruva sig något å ligger den då metall mot metall så kan de ge ett sånt ljud som du har, ungefär som den lite dåliga sängen i hot shots 2 :p

ta de bara lugnt å titta på fjädern så ser du säkert skavmärken nånstans


1 723 Inlägg
20 april 2010
#11
min golf knarrade ungefär likadant närjag körde över minsta lilla gupp. höll på att bli tokig. i mitt fall var bussnignarna i bakvagnen slut. Nya, och kraftigare, gjorde susen!

89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#12
Tjo alla!

Körde inom Kristianstad idag och passade ändå på att fråga den trevlige farbrorn på "5 direkt" i gaveln.
Han gick ut, lade sig under bilen och lät mig gunga medan han kände och lyssnade sig fram.

Sen kom han fram och sa att "du har lite torrt gummi" eller "torra bussningar". Lite spray och låta det verka, tyckte han, sedan skulle det vara klart.

Biltema nästa, införskaffade silikonspray. Har lyft med domkraft och sprejat de gummidetaljer jag såg. Låter det stå så och gro under natten nu, sen får vi se imorgon. Tänkte gå ned till garaget och plocka bort hjulet också för att nå det jag inte nådde "framifrån" idag.

Återkommer med besked i alla fall. Litar starkt på Volvos mekaniker. Hade det varit något pajat hade han ju gärna tagit in mig på en verkstadsomgång a'la hejdå plånbok...

Hur ska man sammanfatta det här då? Jo, jag tänkte på det längs vägen hem: "underspolning på gott och ont"...? lol

493 Inlägg
20 april 2010
#13
Tjenare! lyssnade på ljudklippet. Hade en v40 innte å,på jobb  en gång som lät exakt lika dant. de var då gummin som knarrade. tror de var någon stans vid bakre länkarmsbussningarna. ligger ett överfall över gummit och mellan de och karossen knarrar det. vi smorde in dom och då försvann det. vet inte hur länge de håller. ett annat alternativ kan vara att byta bussningarna.

Googlemaster

8 Inlägg
20 april 2010
#14
jag hade likadant ljud på min S40 vid framhjulet då var det krängningshämmaren (stabilsatorstaget) som gnällde sprayade på rikligt me silikonspray där sen försvann det gnisslandet..smile

89 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#15
Kan nu med facit i hand bekräfta att det bara behövdes lite silikonspray och några mil längs vägarna.
Nu låter det inte som en hotellsäng längre.

Kan vara bra att veta för de efterlevande. Halleluja! smile


Sök