3006
Sök

Inte nöjd med ljudet från mitt nya ferrita system + sportlufst filter, vad kan felet vara???

1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH
Senast redigerat av Audi_powah (21 april 2010)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

593 Inlägg
21 april 2010
#2
Har du köpt det direkt från ferrita så är det bara att åka tillbaka o prata med dom. De brukar vara mycket tillmötesgående och hjälpsamma vad jag har hört iaf..

//Jerker

1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#3
Jerk-R skrev:
Har du köpt det direkt från ferrita så är det bara att åka tillbaka o prata med dom. De brukar vara mycket tillmötesgående och hjälpsamma vad jag har hört iaf..

//Jerker

- Inte köppt det direkt ifrån de, köppte det utav ett företag som beställer utav de..så det kanske inte skulle funka? hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 april 2010
#4
plocka bort den störtsa ljudämparen ersätt den med 1 rakt rör


1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#5
MrEricsson skrev:
plocka bort den störtsa ljudämparen ersätt den med 1 rakt rör

vilken menar du då? den längst bak, närmast katten dvs? Går det igenom besiktningen? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

424 Inlägg
21 april 2010
#6
Audi_powah skrev:
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH

När jag bytte till sportsystem så tog det ett tag innan det blev ett skönt ljud. att de blir lite sot i rören och så . nu var de inte ferrita jag byte till. Kör ett tag och se om det blir någon skillnad.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#7
joliba_01 skrev:
Audi_powah skrev:
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH

När jag bytte till sportsystem så tog det ett tag innan det blev ett skönt ljud. att de blir lite sot i rören och så . nu var de inte ferrita jag byte till. Kör ett tag och se om det blir någon skillnad.

- Alright, tack för infon smile Hur långt tid tog det innan det blev bra då? bara nyfiken sådär big_smile

MVH

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

689 Inlägg
21 april 2010
#8
Audi_powah skrev:
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH

Du kanske skulle skaffa 3 tums downpipe och katt med?

1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#9
n_andersson skrev:
Audi_powah skrev:
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH

Du kanske skulle skaffa 3 tums downpipe och katt med?

- jaadu, tycket att det ska låta utan det fan...men får se hur det bir:/ får avakta smile

mvh

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
21 april 2010
#10
Audi_powah skrev:
MrEricsson skrev:
plocka bort den störtsa ljudämparen ersätt den med 1 rakt rör

vilken menar du då? den längst bak, närmast katten dvs? Går det igenom besiktningen? smile

för att den ska gå genom besiktningen måste det finnas minst lika många ljuddämpare som bilen har original.

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

1 515 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#11
andino skrev:
Audi_powah skrev:
MrEricsson skrev:
plocka bort den störtsa ljudämparen ersätt den med 1 rakt rör

vilken menar du då? den längst bak, närmast katten dvs? Går det igenom besiktningen? smile

för att den ska gå genom besiktningen måste det finnas minst lika många ljuddämpare som bilen har original.

Ahh alright, taack. då vet jag smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

528 Inlägg
21 april 2010
#12
har du 3 1/2 från katalysatorn? det är inte bara sista biten som är så stort?  Enligt mitt egna tycke för motorljud så är det svårt att få bra motorljud enbart genom att leka med avgasrör och dämpare.  Motorn tenderar mer att bara "brööla" än ge ett fint gensvar. Ditt alternativ är annars att leka med just framsystemet eller dämparna..  men ring upp Ferrita först. De har personal på telefon som kan hjälpa dig med dina undringar kring biljud. Det är ju deras huvudsyssla.   Men däremot tror jag att du faktiskt riskerar att få mer bröl bara.   Det är ju ingen raket-motor från början och då är det ju svårt att få fram det ljudet.
Vissa motorer får ju ett mer intressant ljud om man leker med avgasrör och dämpare men det är ju på marginalen. Nu är ljud ett personligt tycke och själv tycker jag att ljudet gör sig bäst om det faktiskt är effekt och motor som låter (högvarvig Honda,   bmw 6a, V8 etc) snarare än fritt utblås från motorn. Skulle tro att dess motorer mer lämpar sig för att delvis förstärka motorljudet på..  snarare än valfri 4-cylindrig snikmotor.  därmed inte sagt att din motor inte kan brööla som alla andra men frågan är om du kommer gilla det,

593 Inlägg
21 april 2010
#13
Audi_powah skrev:
joliba_01 skrev:
Audi_powah skrev:
Tjenare!

- Det är såhär att jag satt på ett Ferrita system på min Audi A4 1.8T, dock tycker jag inte att ljudet blev "racigt" nog, vad kan deetta bero? och hur ska jag återgärda detta? Kan även säga att ett sportlufts packet ifrån BSR sitter på.

- system är ifrån katten och bakot, 3½" rör.

tacksam för svar smile MVH

När jag bytte till sportsystem så tog det ett tag innan det blev ett skönt ljud. att de blir lite sot i rören och så . nu var de inte ferrita jag byte till. Kör ett tag och se om det blir någon skillnad.

- Alright, tack för infon smile Hur långt tid tog det innan det blev bra då? bara nyfiken sådär big_smile

MVH

Just det, det glömde jag nämna! Det tog cirka 150 mil innan mitt nya avgas på S60n hade satt sig ordentligt.. Första 20 milen var inget att hurra över.. efter 50 mil började det lossna lite så runt 150-200 mil så lät det som det borde! smile

//Jerker

1 515 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#14
Rensvinf skrev:
har du 3 1/2 från katalysatorn? det är inte bara sista biten som är så stort?  Enligt mitt egna tycke för motorljud så är det svårt att få bra motorljud enbart genom att leka med avgasrör och dämpare.  Motorn tenderar mer att bara "brööla" än ge ett fint gensvar. Ditt alternativ är annars att leka med just framsystemet eller dämparna..  men ring upp Ferrita först. De har personal på telefon som kan hjälpa dig med dina undringar kring biljud. Det är ju deras huvudsyssla.   Men däremot tror jag att du faktiskt riskerar att få mer bröl bara.   Det är ju ingen raket-motor från början och då är det ju svårt att få fram det ljudet.
Vissa motorer får ju ett mer intressant ljud om man leker med avgasrör och dämpare men det är ju på marginalen. Nu är ljud ett personligt tycke och själv tycker jag att ljudet gör sig bäst om det faktiskt är effekt och motor som låter (högvarvig Honda,   bmw 6a, V8 etc) snarare än fritt utblås från motorn. Skulle tro att dess motorer mer lämpar sig för att delvis förstärka motorljudet på..  snarare än valfri 4-cylindrig snikmotor.  därmed inte sagt att din motor inte kan brööla som alla andra men frågan är om du kommer gilla det,

- Jaa precis, har 3½ från katen. Ska ta och ringa upp ferrita imorrn för lite mer konkret info ifrån de, vad de tycker osv. alltid bra med fler åsikter och bolla med. Det jag tycker är att jag borde fått lite mer maffigare ljud iaf, hört många Audis med riktigt cleant ljud, med samma grejjer som jag har på hmm så jag blir lite fundersam..men som sagt, får se hur det blir smile

Tack för svar smile MVH

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 515 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#15
Jerk-R skrev:
Audi_powah skrev:
joliba_01 skrev:

När jag bytte till sportsystem så tog det ett tag innan det blev ett skönt ljud. att de blir lite sot i rören och så . nu var de inte ferrita jag byte till. Kör ett tag och se om det blir någon skillnad.

- Alright, tack för infon smile Hur långt tid tog det innan det blev bra då? bara nyfiken sådär big_smile

MVH

Just det, det glömde jag nämna! Det tog cirka 150 mil innan mitt nya avgas på S60n hade satt sig ordentligt.. Första 20 milen var inget att hurra över.. efter 50 mil började det lossna lite så runt 150-200 mil så lät det som det borde! smile

//Jerker

- oooh. . då förstår jag, verkar vara lite mmånga mil för ett speifikt ljud :o men ska ta och höra med Ferrita imorrn som sagt big_smile

tack för svaar smile MVH

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

299 Inlägg
22 april 2010
#16
för att den ska gå genom besiktningen måste det finnas minst lika många ljuddämpare som bilen har original.

hur vet besiktningsgubben det då på öppen hand?

har jag aldrig hört nåt om...och aldrig fått några problem själv. så länge det inte vrålar skit o besiktningsgubben måste ha hörselkåpor tror jag inte han bryr sig om det.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

1 581 Inlägg
23 april 2010
#17
Gör 3" downpipe stor skillnad på ljudet? Har 2.5" från kat och bakåt och orginal downpipe med kat, saknar det goa ljudet på högre varv som jag hade med min gamla steg 3 T4:)

689 Inlägg
23 april 2010
#18
Fellow skrev:
Gör 3" downpipe stor skillnad på ljudet? Har 2.5" från kat och bakåt och orginal downpipe med kat, saknar det goa ljudet på högre varv som jag hade med min gamla steg 3 T4:)

Ja det gör det. sen gör det stor skillnad på effekten. du tjänar mer på att byta downpipen o katten än från katten o bak i effekt om du måste välja vilken del du ska byta på avgassystemet
Senast redigerat av n_andersson (23 april 2010)

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
23 april 2010
#19
Aquilla skrev:
för att den ska gå genom besiktningen måste det finnas minst lika många ljuddämpare som bilen har original.

hur vet besiktningsgubben det då på öppen hand?

har jag aldrig hört nåt om...och aldrig fått några problem själv. så länge det inte vrålar skit o besiktningsgubben måste ha hörselkåpor tror jag inte han bryr sig om det.

Jag har inga ljuddämpare på chevan och inga bes gubbar har klagat, och det ska vara 2 st ljuddämpare orginal.

Sen så hade min kompis en mitsibishi galant avance med v6a. han satt ditt sportsystem och i början så lät det nästan som orginal men efter ca 100 mil så lät det mycket bättre
Senast redigerat av theBIGburner (23 april 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

854 Inlägg
24 april 2010
#20
n_andersson skrev:
Fellow skrev:
Gör 3" downpipe stor skillnad på ljudet? Har 2.5" från kat och bakåt och orginal downpipe med kat, saknar det goa ljudet på högre varv som jag hade med min gamla steg 3 T4:)

Ja det gör det. sen gör det stor skillnad på effekten. du tjänar mer på att byta downpipen o katten än från katten o bak i effekt om du måste välja vilken del du ska byta på avgassystemet

Stor skillnad gör det inte, snarar knappt märkbart på en normal turbomotor.



Sök