2171
Sök

Volvo 740 Tic 85 väldigt segstartad.

467 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#1
hej min 740 tic är väldigt seg startad man får spruta i startgas massor med gånger inan den går igång. jag har kollat på kallstartventilen tagit dän den koplat in bensinen till den och kabeln men den sprytar inte ut något det var väl runt 2-5 plus. någon som har nåra färslag på vad det kan vara? tack på förhand
Senast redigerat av Daniel_89_Boy (22 april 2010)

357 Inlägg
21 april 2010
#2
Vilken årsmodell?


467 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#3
det är en 85a så det är utan cat men sen är även insuget bytt till F insug
aF skrev:
Vilken årsmodell?

71 Inlägg
22 april 2010
#4
1 Kolla så backventilen vid bränsle pumpen funkar, så du inte tappar soppa tryck när den står still. 2 kommer det inge soppa så äre väll relät eller pumpen,


467 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#5
ska jag kolla det direkt efter spridarna eller pumpen under bilen eller vid tanken
Stardream skrev:
1 Kolla så backventilen vid bränsle pumpen funkar, så du inte tappar soppa tryck när den står still. 2 kommer det inge soppa så äre väll relät eller pumpen,

467 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#6
jag tänkte på det när jag tog dän kallstartventilen så var det ju tryck vid den för det sprutade ut bensin o det var nåradagar efter att jag hade haft den igång. så trycket moste ju hålasig

467 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#7
jag kan till lägga litegran. jag har ett rött bränslepumps relä inte en aning vad det är för något bara set vit o grönt. tändstiften sotade igen fort nu senast jag hade den igång. gräsmattan bakom var svart. i sommras när vi körde den varm så hade den väldigt hög tomgång komer inte i håg hur hög men hende inget när man skruvade på tomgångsskruven

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#8
nu har jag pillat lite till och jag funderar på om det hörs att bensin pumparna går igång. för jag har lyssnat men här inte någon av dom varken den i tanken eller under bilen. jag har even testat att byta modulen vid insuget. den tänder ju oalting men den är bara väldigt segstartad. någon som har några ide

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 april 2010
#9
hur kolla du startspridaren ? hoppas du koppla + på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#10
turboforssen skrev:
hur kolla du startspridaren ? hoppas du koppla + på den

startspridaren? kalstartventilen? den koplade jag in som vanligt bara att den inte sat in i insuget

21 761 Inlägg
26 april 2010
#11
Kallstartsventilen ska spruta in soppa om temperaturen är under 20 plusgrader, så har jag förstått beskrivningen i Haynes iaf. Det är väl termotidgivaren som styr hur hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, åtminstone på motorerna utan turbo. smile

Hörs huvudpumpen om du "duttar" på startnyckeln så att startmotorn får gå bara ett par varv och sedan släpper tillbaka nyckeln?

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Kallstartsventilen ska spruta in soppa om temperaturen är under 20 plusgrader, så har jag förstått beskrivningen i Haynes iaf. Det är väl termotidgivaren som styr hur hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, åtminstone på motorerna utan turbo. smile

Hörs huvudpumpen om du "duttar" på startnyckeln så att startmotorn får gå bara ett par varv och sedan släpper tillbaka nyckeln?

jag har läst på den som styr kallstart ventilen den stog det typ -20 7.3sec ellet not. så tror inte det är den. vilken är huvud pumpen då? den i tanken eller under bilen. och nu är det ny bensin med så jag vet att den inte är 7 år gammal bensin

21 761 Inlägg
26 april 2010
#13
Huvudpumpen ska vara den under golvet, i tanken sitter normalt sett en mindre pump som "förpumpar" fram soppan till huvudpumpen. smile

Men om yttertemperaturen bara är ett par plusgrader så ska kallstartsventilen spruta in soppa ändå, annars är någonting fel.

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#14
oki jag får kolla det imorgon. men båda pummparna ska låta när man drar på start motorn?
Drönirettab skrev:
Huvudpumpen ska vara den under golvet, i tanken sitter normalt sett en mindre pump som "förpumpar" fram soppan till huvudpumpen. smile

Men om yttertemperaturen bara är ett par plusgrader så ska kallstartsventilen spruta in soppa ändå, annars är någonting fel.

21 761 Inlägg
26 april 2010
#15
Ja, så borde det vara. Fast det brukar mest vara pumpen under bilen man hör, om nu inte tankpumpen är i dåligt skick. smile

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#16
hmm jag lysnade lite förut i dag när jag bara drog på tendningen då hörde jag inget men ska göra som du sa men vad är det för fel om den inte går igång då? brensläpumpsrelet har jag provat 2 st. eller är det brenslepumpen jag ska byta
Drönirettab skrev:
Ja, så borde det vara. Fast det brukar mest vara pumpen under bilen man hör, om nu inte tankpumpen är i dåligt skick. smile

21 761 Inlägg
26 april 2010
#17
Om pumpen inte går igång alls så ska motorn bara gå igång när startgasen sprutas in, sedan ska den stanna. Eftersom att motorn ändå startar till slut med hjälp av startgas så borde det betyda att pumpen åtminstone pumpar en del soppa, däremot kan den ju vara dålig och ge dåligt tryck i systemet.

Jag hjälpte till att byta soppapump på en 245 turbo förra sommaren, den bilen gick igång och funkade bra ett tag. Men när man körde en stund så gick motorn sämre och sämre, till slut stannade motorn och gick inte att få igång. Väntade man tills nästa dag så gjorde bilen samma sak igen.

Efter några dagar så startade inte bilen alls, då hördes inte pumpen heller och ingen soppa kom fram när jag tog bort slangen vid filtret. Pumpen byttes och bilen har fungerat utan problem sedan dess.

Min gissning är att pumpen först fungerade "halvbra"och därför gick motorn ett tag, för att sedan stanna. När pumpen stannade helt så gick inte motorn att starta alls. Av den anledningen tror jag att din pump åtminstone fungerar litegrann,annars skulle den aldrig starta helt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (26 april 2010)

179 Inlägg
26 april 2010
#18
Har bara sett vita bränslereläer på 740tic med motronic sprutet så låter konstigt med rött. Testa byt termotidgivaren också om inte kallstarten öppnar för det är den som styr hur den ska öppnas. Den är givaren som sitetr närmast torpedväggen.


467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#19
jag får kolla i morgon hade en burk när jag skruvade dän slangen inan den gik in i spridar röret då kom det i alla fal sapa men det var inte så mycket. men jag vet inte hur mycket det ska komma heller. jag hjälpte en kopis att byta ¨pumpen med och då när den bara läkte där vid filtret så pissade det ju soppa så min får nog inte tilreklig så det är nog pumpen men får kolla det imorgon
Drönirettab skrev:
Om pumpen inte går igång alls så ska motorn bara gå igång när startgasen sprutas in, sedan ska den stanna. Eftersom att motorn ändå startar till slut med hjälp av startgas så borde det betyda att pumpen åtminstone pumpar en del soppa, däremot kan den ju vara dålig och ge dåligt tryck i systemet.

Jag hjälpte till att byta soppapump på en 245 turbo förra sommaren, den bilen gick igång och funkade bra ett tag. Men när man körde en stund så gick motorn sämre och sämre, till slut stannade motorn och gick inte att få igång. Väntade man tills nästa dag så gjorde bilen samma sak igen.

Efter några dagar så startade inte bilen alls, då hördes inte pumpen heller och ingen soppa kom fram när jag tog bort slangen vid filtret. Pumpen byttes och bilen har fungerat utan problem sedan dess.

Min gissning är att pumpen först fungerade "halvbra"och därför gick motorn ett tag, för att sedan stanna. När pumpen stannade helt så gick inte motorn att starta alls. Av den anledningen tror jag att din pump åtminstone fungerar litegrann,annars skulle den aldrig starta helt. smile

467 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#20
vita och svatra har jag set. men jag kollade på fel det är vitt i min. ska kolla pumpen först i morgon då jag har en annan jag kan testa.
Gomez skrev:
Har bara sett vita bränslereläer på 740tic med motronic sprutet så låter konstigt med rött. Testa byt termotidgivaren också om inte kallstarten öppnar för det är den som styr hur den ska öppnas. Den är givaren som sitetr närmast torpedväggen.


Sök