4369
Sök

Köpråd: Rolig drifting/sladd bil.

1 291 Inlägg
22 april 2010
#21
Tänk bara på att inte bränna alla pengar på inköp av bil. Eftersom du tänkt köra hårt så kommer den självklart gå sönder och måste lagas, nåt som många verkar glömma tyvärr.
Ska du drifta så ska du styva upp baken med lite hårdare fjädrar och en extra krängare typ. Självklart också en diffspärr, AGA om det inte sitter en bra original där.

En bra bil att lära sig i är tex 740 turbo, bmw 325, eller liknande. Gärna nåt där reservdelar finns att få tag i billigt eller begagnat.


55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#22
KHRacing skrev:
tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_Ae86_Twincam_26630009.htm?ca=12&w=3&last=1

jäklar inte ofta man ser en ae86. Är lite skeptisk till å köpa en bil som inte fungerar bara hmm

Dock inte en bra nybörjarbil alls... AE86 är en utav de allra svåraste att drifta seriöst med.

Visste jag inte. Tack för tipset smile

MattiasH skrev:
Tänk bara på att inte bränna alla pengar på inköp av bil. Eftersom du tänkt köra hårt så kommer den självklart gå sönder och måste lagas, nåt som många verkar glömma tyvärr.
Ska du drifta så ska du styva upp baken med lite hårdare fjädrar och en extra krängare typ. Självklart också en diffspärr, AGA om det inte sitter en bra original där.

En bra bil att lära sig i är tex 740 turbo, bmw 325, eller liknande. Gärna nåt där reservdelar finns att få tag i billigt eller begagnat.

Då jag kommer ha bilen som bruksbil samtidigt så vill jag att den ska se någelunda ut också tongue
Gillar inte alls 740-looken.

Tänkt på de också men jag har svårt att tjäna mer pengar och är sugen på å köpa en bil snart.
Räcker det att svetsa diffen? Eller kommer det inte hålla? Vilken svets kommer hålla bäst?

87 Inlägg
22 april 2010
#23
jag skulle sattsa å¨en volvo 164 jag grym bil jävligt enkel att hänga ut på sladd


____________________________________________________________________________________
jag ber om ursäkt för särskrivnigen big_smile


1 291 Inlägg
22 april 2010
#24
tjennare skrev:
Då jag kommer ha bilen som bruksbil samtidigt så vill jag att den ska se någelunda ut också tongue
Gillar inte alls 740-looken.

Tänkt på de också men jag har svårt att tjäna mer pengar och är sugen på å köpa en bil snart.
Räcker det att svetsa diffen? Eller kommer det inte hålla? Vilken svets kommer hålla bäst?

Ibland får man välja, snyggt eller roligt/praktiskt wink
Men iaf om du nu bara har 25-35k att lägga ut så köp inte en bil för mer än typ 20k, det vore ju inte kul om den går sönder efter 2 veckor och sen måste den stå halva sommaren innan det finns pengar att laga den. En fungerande 240 är faktiskt roligare än en trasig ferrari.

En svetsad diff "måste" du ha om du ska drifta sommartid, alternativt någon annan form av diffbroms men dom brukar vara ganska dyra om man bara ska leka.
Jag har alltid svetsat med MIG:en och har inte kört sönder en enda.


5 111 Inlägg
22 april 2010
#25
8_23sek skrev:
jag skulle sattsa å¨en volvo 164 jag grym bil jävligt enkel att hänga ut på sladd


____________________________________________________________________________________
jag ber om ursäkt för särskrivnigen big_smile

Relativt kass viktfördelning. Kan inte vara en fördel.
Han efterlyste ju dessutom en "rolig" bil och det är ju det sista 164an är...


55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#26
Volvo544special65 skrev:
8_23sek skrev:
jag skulle sattsa å¨en volvo 164 jag grym bil jävligt enkel att hänga ut på sladd


____________________________________________________________________________________
jag ber om ursäkt för särskrivnigen big_smile

Relativt kass viktfördelning. Kan inte vara en fördel.
Han efterlyste ju dessutom en "rolig" bil och det är ju det sista 164an är...

Glöm inte att dem är svåra att få tag på/dyra tongue

En 200sx går ju drift rätt hyffsatt med original motor eller? AGA diff och ändra fjädringen lite så borde de funka rätt hyffsatt?

Amazon/annan äldre bil måste jag ordna med motorn ett tag för de ska funka någelunda. Då är det ju större risk att någonting pajjar men det är inte lika dyrt iaf.

Kanske en sierra med nån som satt på en turbo? Inte lika snygga iof..

299 Inlägg
22 april 2010
#27
verkar som du bara bryr dig om att åka o drifta? tror du vill ha en vettig bil på fler områden och inte bara en leksak. visst går köpa en nerkörd 200sx men kul sen när turbon saggat ihop och ligger i 2 delar, ventilerna genom ljuddämparen och intercooler med titthål i.  dessutom ingen bil att börja skruva med...  du startar upp en tråd men ändå redan hakat fast dig i en 200 sx. så då är det väl ingen mening att starta en tråd om tips, utan kan lika bra köpa ett objekt direkt.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#28
Aquilla skrev:
verkar som du bara bryr dig om att åka o drifta? tror du vill ha en vettig bil på fler områden och inte bara en leksak. visst går köpa en nerkörd 200sx men kul sen när turbon saggat ihop och ligger i 2 delar, ventilerna genom ljuddämparen och intercooler med titthål i.  dessutom ingen bil att börja skruva med...  du startar upp en tråd men ändå redan hakat fast dig i en 200 sx. så då är det väl ingen mening att starta en tråd om tips, utan kan lika bra köpa ett objekt direkt.

Hakat upp mig? Klart man vill ha en dyrare bil men jag letar efter andra alternativ som kan gilla mer.
Kollar också upp hur olika bilar funkar att köra drifting med. Det är nog ganska omöjligt att lära sig köra drifting utan att göra några misstag. En plastskada är väll oftast enklare att laga än en plåtskada.
Om jag hade haft mer pengar så hade jag köpt en vardags bil och en bil för bana. Men tyvärr räcker inte min budgett till och kommer inte räcka på länge. Drifting är ett av mina stora intressen så jag vill gärna börja det roliga så fort som möjligt.

1 754 Inlägg
22 april 2010
#29
Jag skulle säga att "drifting" bil för 30k inte är en möjlighet.

Att sladda på vintern i snön kan praktiskt taget alla bakhjulsdrivna bilar.

Jag kan inget om allt.

299 Inlägg
22 april 2010
#30
tjennare skrev:
Aquilla skrev:
verkar som du bara bryr dig om att åka o drifta? tror du vill ha en vettig bil på fler områden och inte bara en leksak. visst går köpa en nerkörd 200sx men kul sen när turbon saggat ihop och ligger i 2 delar, ventilerna genom ljuddämparen och intercooler med titthål i.  dessutom ingen bil att börja skruva med...  du startar upp en tråd men ändå redan hakat fast dig i en 200 sx. så då är det väl ingen mening att starta en tråd om tips, utan kan lika bra köpa ett objekt direkt.

Hakat upp mig? Klart man vill ha en dyrare bil men jag letar efter andra alternativ som kan gilla mer.
Kollar också upp hur olika bilar funkar att köra drifting med. Det är nog ganska omöjligt att lära sig köra drifting utan att göra några misstag. En plastskada är väll oftast enklare att laga än en plåtskada.
Om jag hade haft mer pengar så hade jag köpt en vardags bil och en bil för bana. Men tyvärr räcker inte min budgett till och kommer inte räcka på länge. Drifting är ett av mina stora intressen så jag vill gärna börja det roliga så fort som möjligt.

ja men vill du öva lite sladd eller drifting som det heter på högre nivå,,så köp en gammal obesiktad 740. kör runt med på grusvägarna o se hur den beter sig, lär dig parera med en skrotbil du inte gråter om du kvaddar. eller kanske iaf en 940 turbo, de är perfekta att börja sladda med. för om du nu sparat 35 k o lägger allt på en fin 200sx så lär du aldrig våga satsa över din egna förmåga ändå, det krävs om du ska utvecklas. + däck är inte så billigt heller?

det är min rekomendation, det är ändå första bilen du ska köpa. sen köper du en finare 200 eller supra/skyline whatever plastsladdar raket.

jag köpte en rätt dyr och fin första bil. en 328, för några år sen va de rätt dyra..speciellt om det var m optik/ coupe osv. det slutade med att jag knappt våga använda bilen och kunde inte ha så kul som ja trodde eftersom man alltid var för orolig att bilen repad, påkörd, eller att man skulle kvadda.
Senast redigerat av Aquilla (22 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

34 Inlägg
22 april 2010
#31
<-----

55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#32
Aquilla skrev:
tjennare skrev:
Aquilla skrev:
verkar som du bara bryr dig om att åka o drifta? tror du vill ha en vettig bil på fler områden och inte bara en leksak. visst går köpa en nerkörd 200sx men kul sen när turbon saggat ihop och ligger i 2 delar, ventilerna genom ljuddämparen och intercooler med titthål i.  dessutom ingen bil att börja skruva med...  du startar upp en tråd men ändå redan hakat fast dig i en 200 sx. så då är det väl ingen mening att starta en tråd om tips, utan kan lika bra köpa ett objekt direkt.

Hakat upp mig? Klart man vill ha en dyrare bil men jag letar efter andra alternativ som kan gilla mer.
Kollar också upp hur olika bilar funkar att köra drifting med. Det är nog ganska omöjligt att lära sig köra drifting utan att göra några misstag. En plastskada är väll oftast enklare att laga än en plåtskada.
Om jag hade haft mer pengar så hade jag köpt en vardags bil och en bil för bana. Men tyvärr räcker inte min budgett till och kommer inte räcka på länge. Drifting är ett av mina stora intressen så jag vill gärna börja det roliga så fort som möjligt.

ja men vill du öva lite sladd eller drifting som det heter på högre nivå,,så köp en gammal obesiktad 740. kör runt med på grusvägarna o se hur den beter sig, lär dig parera med en skrotbil du inte gråter om du kvaddar. eller kanske iaf en 940 turbo, de är perfekta att börja sladda med. för om du nu sparat 35 k o lägger allt på en fin 200sx så lär du aldrig våga satsa över din egna förmåga ändå, det krävs om du ska utvecklas. + däck är inte så billigt heller?

det är min rekomendation, det är ändå första bilen du ska köpa. sen köper du en finare 200 eller supra/skyline whatever plastsladdar raket.

jag köpte en rätt dyr och fin första bil. en 328, för några år sen va de rätt dyra..speciellt om det var m optik/ coupe osv. det slutade med att jag knappt våga använda bilen och kunde inte ha så kul som ja trodde eftersom man alltid var för orolig att bilen repad, påkörd, eller att man skulle kvadda.

Vad gör du nu? Är du fortfarande orolig eller kör du på? tongue ångrar du köpet?
Jag vet att drifting inte är en billig sport därför hade jag tänkt köpa en billigare 200sx som lacken inte i det bästa skicket. Inte byta ut varenda skönhetsdetalj såfort den får en skada.
Värker inte vara en bra idé av dem svaren jag fått här hmm

Kanske en ford sierra med turbo.

Dom här finns ju annars. (bara exempel)
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_2 … 19&w=3  Ingen oljekylare sad
http://www.blocket.se/kronoberg/Nissan_ … 19&w=3 Står inget om den är besiktigad men värkar vara rätt bra skick annars. Har inte alla s13 problem med turbon fram till -91?

100 Inlägg
22 april 2010
#33
Ford Sierra turbo is the shit cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 april 2010
#34
tjennare skrev:
Vad gör du nu? Är du fortfarande orolig eller kör du på? tongue ångrar du köpet?
Jag vet att drifting inte är en billig sport därför hade jag tänkt köpa en billigare 200sx som lacken inte i det

Problemet med "en billigare" är att det nästan alltid innebär sämre skick, osäker historik eller liknande. Vilket ofta innebär problem, och när vi pratar om en bil som kanske inte är känd för sin driftsäkerhet direkt så känns det extra riskfyllt att köpa en billig sådan. Speciellt när man skall köra hårt med den, vilket köra på tvären med höga varvtal får räknas som.

Som någon skrev, en fungerande 240 är mycket roligare än en trasig Ferrari. Och gillar du inte Volvo finns där andra alternativ smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

113 Inlägg
22 april 2010
#35
rätta mig om jag har fel, men det var ett oljerör som var för kraftigt böjt till turbon, så i vissa fall har oljan koksat. dock rättades detta fabriks fel i och med att den senare modellen av s13 kom? så håll ögonen öppna och kolla i vilket skick turbon är. lyssna lika så efter vevlager knack som är ganska vanligt på ca18det.

55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#36
Rquired skrev:
tjennare skrev:
Vad gör du nu? Är du fortfarande orolig eller kör du på? tongue ångrar du köpet?
Jag vet att drifting inte är en billig sport därför hade jag tänkt köpa en billigare 200sx som lacken inte i det

Problemet med "en billigare" är att det nästan alltid innebär sämre skick, osäker historik eller liknande. Vilket ofta innebär problem, och när vi pratar om en bil som kanske inte är känd för sin driftsäkerhet direkt så känns det extra riskfyllt att köpa en billig sådan. Speciellt när man skall köra hårt med den, vilket köra på tvären med höga varvtal får räknas som.

Som någon skrev, en fungerande 240 är mycket roligare än en trasig Ferrari. Och gillar du inte Volvo finns där andra alternativ smile

Jo. Men det är bara att jag kan tänka mig att det är roligare å sätta sig i en 200sx en sommarkväll än en 240 smile

Ford sierra är ju ett alternativ.

g0rra skrev:
rätta mig om jag har fel, men det var ett oljerör som var för kraftigt böjt till turbon, så i vissa fall har oljan koksat. dock rättades detta fabriks fel i och med att den senare modellen av s13 kom? så håll ögonen öppna och kolla i vilket skick turbon är. lyssna lika så efter vevlager knack som är ganska vanligt på ca18det.

Kan man se/höra om turbon är påväg å åt helvete? Om det sitter oljekylare så behöver man inte oroa sig så värst för oljelagrerna?


Har snöat in mig på en s13 tongue

Är inte så kunnig men såg en sierra med dubbel turbo här. Är det något som går långt över 30 tusen å köpa? Alltså om man skulle hitta en begagnad för jag antar att det är lagom komplicerat att få de å funka smile

1 926 Inlägg
22 april 2010
#37
g0rra skrev:
rätta mig om jag har fel, men det var ett oljerör som var för kraftigt böjt till turbon, så i vissa fall har oljan koksat. dock rättades detta fabriks fel i och med att den senare modellen av s13 kom? så håll ögonen öppna och kolla i vilket skick turbon är. lyssna lika så efter vevlager knack som är ganska vanligt på ca18det.

Jo så var det, åtgärdades när s13 blev faceliftad.

Så om du köper en s13 innan facelift så se till att oljeröret är utbytt.
Oljekylare är också att rekommendera.

KHRacing
22 april 2010
#38
Holiace skrev:
Jag skulle säga att "drifting" bil för 30k inte är en möjlighet.

Att sladda på vintern i snön kan praktiskt taget alla bakhjulsdrivna bilar.

Hur möjligt som helst om man kan skruva själv:

bil: 18000kr http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … _7&w=3

extra fälgar från skroten med däck på... 500kr

svetsdiff: 200kr

riktig diffbroms: 4000kr på laga.se

coilovers: 3600kr http://www.styling4u.se/coilover-bmw-e36-p-52.html

extra krängare att montera bak: 3-500kr på laga.se

Racestol FIA. 1000kr begagnad:

miniservice av nyinköpt bil.. 500-1000kr.

toklättning: NOLL KRONOR
--------------------------

Lycka till :-)

mvh kristian

KHRacing
22 april 2010
#39
tjennare skrev:
Jag vet att drifting inte är en billig sport därför hade jag tänkt köpa en billigare 200sx som lacken inte i det bästa skicket. Inte byta ut varenda skönhetsdetalj såfort den får en skada.
Värker inte vara en bra idé av dem svaren jag fått här hmm

Jag vill säga det tvärtom.

Drifting är den absolut BILLIGASTEmotorsportformen vi har i vårt land.

skaffa en 740 för 500kr
svetsa diffen, 200kr.
toklätta bilen: 0 kronor
skaffa 2 extra fälgar med däck från skroten 200kr
lös en PR-licens 150kr
lös en träningsavgift 200kr
kör som fan.

tävlingslicensen kostar 790kr för ett år & då måste man vara medlen i en SBf-klubb, cirka 200kr. men det är ju licenskrav inom alla motorsporter.

vilken annan motorsport i Sverige är billigare ?

det e fan dyrare med radiostyrd motorsport.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 april 2010
#40
tjennare skrev:
Rquired skrev:
tjennare skrev:
Vad gör du nu? Är du fortfarande orolig eller kör du på? tongue ångrar du köpet?
Jag vet att drifting inte är en billig sport därför hade jag tänkt köpa en billigare 200sx som lacken inte i det

Problemet med "en billigare" är att det nästan alltid innebär sämre skick, osäker historik eller liknande. Vilket ofta innebär problem, och när vi pratar om en bil som kanske inte är känd för sin driftsäkerhet direkt så känns det extra riskfyllt att köpa en billig sådan. Speciellt när man skall köra hårt med den, vilket köra på tvären med höga varvtal får räknas som.

Som någon skrev, en fungerande 240 är mycket roligare än en trasig Ferrari. Och gillar du inte Volvo finns där andra alternativ smile

Jo. Men det är bara att jag kan tänka mig att det är roligare å sätta sig i en 200sx en sommarkväll än en 240 smile

Jo, men det är roligare att sätta sig i en 240 en sommarkväll än att meka med en slutkörd 200sx wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök