1911
Sök

Motorproblem/"ojämn gång" Opel Tigra 1,6

8 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Hej,

Jag har en Opel Tigra årsmodell 1997 med motorkod X16XE, som inte går som den borde göra.
Problemet är att det hörs som om motorn går på 3 cylindrar, ryker/luktar en hel del om avgassystemet! I och med detta så går bilen mycket ojämnt och har tappat mycket effekt.

Har kopplat upp bilen på dator, och den ger felkoder på ERG-ventilen. Denna ventil har jag bytt, men problemet kvarstår.

TIPS, idéer om vad felet är?
Alla svar beaktas,

Tack på förhand,
// FordPuma

Ps. Felet uppkom när jag körde på motorväg, motorlampan tändes i en uppförsbacke, körde till nästa avfart och då märktes det att motorn inte gick som den skulle, lampan har nu slocknat men felet kvarstår.

1 043 Inlägg
25 april 2010
Gjort komptest?

8 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Gjort komptest?

Gjorde det precis.
Komptestet visar att det inte finns någon kompression på cylinder 2. Så det blir att plocka ner och reparera, hoppas bara att problemet är löst sedan:)

Tack för tipset,
//Johan

1 043 Inlägg
26 april 2010
Vanlig fel på dom var att insugningsventilerna blev fulla med avlagringar så att dom inte stängde riktigt så att kompet försvann.
Jag tror att man fräste ur lite i ventilsryrningen för att det inte skulle återkomma, kolla med Opel eller Motorslip i Kristianstad.

8 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Vanlig fel på dom var att insugningsventilerna blev fulla med avlagringar så att dom inte stängde riktigt så att kompet försvann.
Jag tror att man fräste ur lite i ventilsryrningen för att det inte skulle återkomma, kolla med Opel eller Motorslip i Kristianstad.

Okej, det verkar vara ganska vanligt vad jag också har förstått:)
Men, detta borde jag kolla upp innan jag monterar tillbaka allt igen. Var har du hört detta? Har frågat några Opel-firmor men de har inte nämnt något om detta.

1 043 Inlägg
27 april 2010
Jag jobbade på Opel tidoigare och vi renoverade en del toppar då, även under garantitiden.
Vi skickade våra toppar till Motorslip så dom kommer nog ihåg vad som skall göras.

8 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Jag jobbade på Opel tidoigare och vi renoverade en del toppar då, även under garantitiden.
Vi skickade våra toppar till Motorslip så dom kommer nog ihåg vad som skall göras.

Jag har pratat med Motorslip och din beskrivning stämmer bra på vad som bör åtgärdas vid ev. reparation.
Ännu en gång ett stort tack för svaren, återkommer om det är någon mer fråga eller efter renoveringen är slutförd!

//Fordpuma

Sök