Hej!!
Skall nu sätta upp en liten tråd om mitt projekt som nyss påbörjats..
Projektet startade för ca en vecka sen.. Projektet görs av mig och min brorsa (TurboToffi)..
Vi hade länge på förhand småplanerat att montera en liten turbo i min Lada...Men de har inte tagit nån fart förrän nu i veckan..
Bilen är ju då en Lada 1200L -85...1,2 liters 8-ventils motor på mesiga 60 hästkrafter och 87,3Nm..
Så det finns alltså STOR anledning att ta ut lite mer...
Bilen används dagligen så mycket blir inte gjort per kväll i verkstan...Man kan väl säga att vi tillverkar ett "turbo-kit" som sedan monteras komplett när det passar, för bilen behövs så gott som varje dag..
Här är en bild på bilen:
Brorsan har under vintern samlat på sig en hel hög med delar som så småningom tar sin plats under huven..
Så här ser motorrummet ut i originalutförande (kylaren är från Ford Taunus):
Vi började med att tillverka en tryckbox till förgasaren..
Den fick också lite färg..
Ett "adapter-rör" mellan grenröret och turbon tillverkades (originalgrenrör används)
En fläns för turbon ska påsvetsas ännu.. Original avgassystem skall för övrigt användas.. Jag föredrar tysta och oskyldiga grejjor..
Här finns nu det mesta: Turbo från Saab 9000, bränslepump ur någon Volvo, Dellorto DRLA 40 förgasare, bränsletrycksregulator, Empi sportluftfilter, intercooler från Nissan 200sx, egentillverkad adapter från originalgrenröret till turbon, egentillverkad tryckbox, dumpventil, lambda-sond samt ett stycke laddtrycksslang...
Här har brorsan börjat passa in tryckröret mellan turbo och ic... Ic:n placeras som bilden visar bakom grillen inne i motorrummet till vänster...
Mycket mera än så här har det inte hänt ännu... Återkommer när mer har skett..
Kom gärna med kommentarer...