3770
Sök

Volvo 850 T-5R

Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det... Visa mer

199 975 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2013
658 Inlägg
8 augusti 2011
Kanon fin bil wink Röstade på din bil i 800 klassen i Stenungsund wink

88 Inlägg
11 september 2011
Är groteskt nyfiken på att se hur det går för dig, har du fortsatt meka/gjort några förändringar/botaniserat i motorrummet?

Bilen får en självklar 5:a och prenumeration är lagd.

945 Inlägg
11 september 2011
riktigt snygg den blir smile Du vet möjligt vis inte va man ska ha på xneon lampor på 850? Hade tänkt sätta det i hel / Halvljus på min och även i dimljusen. Men har sett att det finns olika och det gör att man blir lite förvirrad tongue Hade tänkt ha 5000 - 6000k i alla..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

1 777 Inlägg
11 september 2011
Fantastiskt att se vilket jobb du lagt ner på bilen, ska bli grymt kul att följa detta projekt;-)

// Skåne

Beslutsångest.
322 Inlägg
11 september 2011
Skulle vilja se progress på denna.
Så jävla clean med originalstuk och massa motor!

Forummoderator
26 389 Inlägg
11 september 2011
Riktigt härligt att se ett par uppdateringar av denna bil.
Fortsätt i samma stil!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

60 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Tack allihop för de värmande kommentarerna!

Har varit riktigt dåligt med uppdateringar här på Garaget.

Under sommaren har det varit lite småpill med diverse saker men inget gigantiskt.

Xenon i dimmljusen monterades till Vallåkra träffen där jag även vann bästa 850 T-5R i NordicR klubben. Kul!

Under tiden har det även mappats en del och jag kör nu på en stadig mapp som jag tycker har ett körbart register. Dock är laddtrycksstyrningen svajig så det står som en punkt till att åtgärda till nästa säsong. Jag har även insett att en Quaife diff skulle göra sig bra i växellådan. På tal om växellåda så skrapar 3:an och 5:an så det blir även en renovering utav lådan.

De stora och fina bromsarna fram är på gång nu mer än någonsin, så om det inte faller snö snart hoppas jag få provbromsa lite smile

Självklart är man sugen på mer pulver, vi får se vad tillgångarna tillåter men den kommer knappast vara orörd till våren.

Just nu rullar den på vägarna och det kommer den att göra till saltet strös över dem. Då ställs den av och jag hoppas finna en bra viloplats åt den under vintern.

Slänger upp en bild från årets hittills kallaste tvätt (4°C), men ack så efterlängtad!

Over and out!

https://www1.garaget.org/archive/136/135497/261819/261819-2557217.jpg

2 788 Inlägg
9 november 2011
Såg en T-gul 850 i stan igår när jag var där smile Den var nog inte så väl omhändertagen, fronspoilern var sprucken rakt av på två ställen osv, rost och blekt lack!

Det är då man kommer att tänka på eldsjälar som du som bevarar dessa fina klassiker! smile

Helt fantastiskt jobb du lagt ner, hög standard på bilen rakt igenom! big_smile

1 489 Inlägg
9 november 2011
Riktigt fint skick på den! Man blir avundsjuk trots att sin egna ser rätt vettig ut :-P

• Även den starka måste ta i när han skiter

368 Inlägg
9 november 2011
blir skoj att se hur det blir med större bromsar big_smile

878 Inlägg
10 november 2011
_Fredrik skrev:
Såg en T-gul 850 i stan igår när jag var där smile Den var nog inte så väl omhändertagen, fronspoilern var sprucken rakt av på två ställen osv, rost och blekt lack!

Det är då man kommer att tänka på eldsjälar som du som bevarar dessa fina klassiker! smile

Måste vart den som rullar i Frölunda :p kör som riktiga dårar tongue

All The best
MVH
Jonas .L

Vikken idiot
30 Inlägg
10 november 2011
Riktigt fint jobbt du lagt ner Axel!

MEN... Du måste beställa locket till bogseröglan, här har du artnumret smile  9133312
Har varit kul att kika igenom din P-tråd!

Maserati
483 Inlägg
10 november 2011
Jätte trevlig tråd.
Jag beundrar verkligen ditt arbete.

Jag älskar jordguppar !

1 804 Inlägg
10 november 2011
Är faktiskt så förvånad att du blev utsedd till bästa 850 T5-R för detta måste ju vara den som har bäst skick. Galet fin! cool

Meguiars_sverige

2 788 Inlägg
10 november 2011
ejon_850 skrev:
_Fredrik skrev:

Måste vart den som rullar i Frölunda :p kör som riktiga dårar tongue

Nej, i Borås var det smile

2 452 Inlägg
10 november 2011
synd att vissa t-gula hamnar på skroten...hittade en t-gul i jönköping på skroten där...behövde ett par grejer från den som köptes i inredning från den.....

o gott o se att även du använder grejer från mpre.se.....har en del på min jag med

döden kommer tillbaka

878 Inlägg
10 november 2011
turbodeath skrev:
synd att vissa t-gula hamnar på skroten...hittade en t-gul i jönköping på skroten där...behövde ett par grejer från den som köptes i inredning från den.....

o gott o se att även du använder grejer från mpre.se.....har en del på min jag med

Finns en riktigt fin i skroten lite högre upp i Sverige.

All The best
MVH
Jonas .L

Ung&Dum
430 Inlägg
5 mars 2012
Läst hela tråden nu och kan inte annat än imponeras //

In hoc signo vinces

60 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Tack för era fina kommentarer!

Då var en ny säsong på G! Bilen kördes idag för första gången i år, delvis för att bli av med rost på skivorna men främst för att få känna på T-Gul känslan igen smile

I slutet av förra säsongen tog sig växellådan allt närmare sitt slut, synkringarna är inte de bästa då det skrapar på de flesta växlarna. Nu skall detta åtgärdas med en annan låda som gått betydligt mycket mindre och har en Quaife differential monterad. Det skall bli väldigt intressant att se hur det ter sig med en sådan i bilen.

När väl det är i sin ordning skall bromsarna monteras. Sen blir det en översyn av hela bilen som inkluderar polering, puts och uppgradering av en del komponenter.

Nu står bilen redo för årets första operation.

Ni är varmt välkomna att följa med på årets resa genom uppgraderingar, förbättringar och självklart massor med information!

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2730df79ba74fbc29a0b0126ec2fb932.jpg

Forummoderator
26 389 Inlägg
25 mars 2012
Hellstone skrev:
Tack för era fina kommentarer!

Då var en ny säsong på G! Bilen kördes idag för första gången i år, delvis för att bli av med rost på skivorna men främst för att få känna på T-Gul känslan igen smile

I slutet av förra säsongen tog sig växellådan allt närmare sitt slut, synkringarna är inte de bästa då det skrapar på de flesta växlarna. Nu skall detta åtgärdas med en annan låda som gått betydligt mycket mindre och har en Quaife differential monterad. Det skall bli väldigt intressant att se hur det ter sig med en sådan i bilen.

När väl det är i sin ordning skall bromsarna monteras. Sen blir det en översyn av hela bilen som inkluderar polering, puts och uppgradering av en del komponenter.

Nu står bilen redo för årets första operation.

Ni är varmt välkomna att följa med på årets resa genom uppgraderingar, förbättringar och självklart massor med information!

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2730df79ba74fbc29a0b0126ec2fb932.jpg

Härligt att se att det går framåt.
Kommer följas såklart!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök