4215
Sök

Jag blev blåst!

2 982 Inlägg
3 maj 2010
men du ser ju det på det regbevis som du skriver den nya ägarens uppgifter på ?
jag tror att du varit ganska ordentligt slarvig.
sen undrar jag verkligen hur den firmans vagnpark ser ut... :S att han riskerar hela sin firma för 12000:-. eller så kanske 850in för 12000:- var den dyraste bilen han hade i sin vagnpark.. :S

du vet heller inte vad firman heter? inget orgnummer? fast telefonnummer till firman? NAMN PÅ FIRMAN?- EXTREMT SLARVIGT om du inte har ngn info alls.

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
Residence skrev:
sen undrar jag verkligen hur den firmans vagnpark ser ut... :S att han riskerar hela sin firma för 12000:-. eller så kanske 850in för 12000:- var den dyraste bilen han hade i sin vagnpark.. :S

du vet heller inte vad firman heter? inget orgnummer? fast telefonnummer till firman? NAMN PÅ FIRMAN?- EXTREMT SLARVIGT om du inte har ngn info alls.

softa fan!

det skulle ringa en annan kille till oss kl.16.00 då han jobbar i närheten där och han känner säljaren, så han skulle ta reda på vad firman heter och mer info som vi kan behöva

vi får vänta och se

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
ThisIsBlackSunshine skrev:
Ha som vana också att printscreena blocket annonsen på bilen ni köper och ha den ett tag framöver smile tips bara.

a verkligen! ska börja spela in också

Sommarglidare
38 Inlägg
3 maj 2010
Tyvärr är det som så att detta med årsmodeller är ett aber. Det kan vara en -97:a trots att den är inreggad -96. De flesta biltillverkare presenterar sina årsmodeller från aug-okt, och sedan blir det tillverkningsdatumet som det blir.
Om du kollar på dina ägarpapper så har du där föregående ägare.
Att den ej var bes+skattad är riktigt illa, men ack så lätt att kolla upp på förhand.
Kör o bes bilen, pynta in skatten och kör så det ryker!

Hastighet har aldrig dödat, det är det plötsliga stoppet

375 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
Nu är det så att jag köpte en volvo 850 1996 igår och enligt ägaren så var den besikiktad och skattad och han sa bilen var från 1997....men nu dagen efter så gick jag igenom papprerna och bilen har inte varit beiktad i 2 år och skatten är inte betald!!!

jag ringer upp idioten och han säger att han inte sålt nån bil till oss (han ljuger)

så nu ber jag er ödmjukt: vad ska jag göra?

Det enda du kan göra är nog att skita i det. Bilen lär vara helt upprostad och skrotad innan poliserna kommer till skott med detta ärende tyvärr.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

4 005 Inlägg
3 maj 2010
TS är ju inte helt körd...

Men det som är mest intressant är om säljaren är ett företag, privatperson eller bilhandlare??
Beroende på svaret så är utgången väldig olika.

För att ta reda på det, ring transportstyrelsen!

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
3 maj 2010
@the_Lion

min första köp var likadant som din, jag bet i sura äpplet, och efteråt vände jag mig hit och frågade om råd och tips innan jag gjorde mitt nästa köp, sen dess har jag köpt 3 bilar hittills och inte haft något stort problem.

lärde mig en läxa smile
Du borde ha frågat snabbis här innan köpet..    "bara min åsikt"

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
mr_right:

jo jag vet...men hade köpt några bilar tidigare och dem var det inte problem med...så är det när man tror sig veta allt :s

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
3 maj 2010
Hur fungerar bilen då? I vilket skick är den? Är allt ok, så är det bara sticka till SBP och hoppas den går igenom, sen betala skatten.

En av mina vänner hade en 850, de betalade visserligen skatten, men glömde helt bort SBP, så de körde helt ovetande runt i 2 år med körförbud lol

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

2 982 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
Residence skrev:

softa fan!

det skulle ringa en annan kille till oss kl.16.00 då han jobbar i närheten där och han känner säljaren, så han skulle ta reda på vad firman heter och mer info som vi kan behöva

vi får vänta och se

tycker självklart att det är synd att du hamnat i en sådan illa sits men att inte veta vad företaget heter som du köpt bilen av? - ja, då är det lite bäddat för bli en dålig affär..
skatt, besiktning etc..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 maj 2010
Tycker åtminstone att polisen hade kunnat gräva lite i vem som sålt bilen. Eftersom TS skriver att firman verkar vara helt ovetandes (eller iaf försöker låta så). Att någon som inte har något alls med bilen att göra säljer den har ju hänt förut.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
grabbar nu släpper vi bara det här...ska besikta den och se om den går igenom, gör den det då behåller jag den annars säljer jag den....men jag hoppas verkligen att jag inte ser killen igen...gör jag det då blir han rånad på 12000kr wink

tack för hjälpen iallafall

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 maj 2010
Får man fråga ifall det finns nån skatteskuld på bilen?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
vet inte vad skatteskuld är :s

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
vet inte vad skatteskuld är :s

Ajdå.

Ifall du slår upp ditt reg.nr på transportstyrelsens sida, under fordonsupplysning.
Vad står det för summa efter texten: Debitering vid påställning ?

Mvh Tommy

714 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
grabbar nu släpper vi bara det här...ska besikta den och se om den går igenom, gör den det då behåller jag den annars säljer jag den....men jag hoppas verkligen att jag inte ser killen igen...gör jag det då blir han rånad på 12000kr wink

tack för hjälpen iallafall

Ja förfan du kanske har gort ett kap ändå, vem vet smile 12000:- för en 96a är inte fy skam sen skatten då. 13800:- typ och bes 14100:-. Du kanske får en 850 Nybes + Nyskatt för 14100 big_smile..skriv här sen hur det gick på bilprovningen. Föresten du som ägare till bilen kan gå in på sbp och kolla tillbaka på gammla besiktningar vettu...tror det är 5 år tillbaka smile då kan se se alla 2:or m.m hela besprotokollet

Mvh

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
ok tack för tipsen

8 886 Inlägg
3 maj 2010
Missvisande rubrik på tråden, att man gör en "dålig" bilaffär och sedan skyller på säljaren visar på okunskap och det är iofs inte fel i det men köper man bil så ska man ta hjälp av någon som kan eller så låter man bli.

Att kolla upp en bil tar max 2min via sms eller telefon + att läsa regbeviset är ju Nr:1 i en bilaffär

Fotograf på tierpidag.se

Trucker
2 710 Inlägg
3 maj 2010
Hade jag varit du hade jag låtit det gå, det e ju trots allt ditt fel att du ej kollar upp bilen. 12k för en 96as 855. Då är den inte fräsch eller så har den gått en bit wink

Fart missbrukare

772 Inlägg
3 maj 2010
Berätta gärna hur det går.
Om du hittar Bilfirmans namn (kanske för att varna andra)
Och om hur det gick med skatten och besiktning.
Det är nog många som är nyfikna.
Hoppas iaf på det bästa!

Sök