3263
Sök

Honda prelude är det vanligt att....

456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#1
hej, tänkte kolla om nån har en aning om det är vanligt att en honda prelude tickar liiite ?
har haft många hondor och ingen har tickat vad jag minns men  nu så köpte jag mej en prelude och tänkte kolla om det finns nån som vet mer än mej om dessa bilar , tacksam för all hjälp


456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#2
Från mototn , det är inte världens ljud men det hörs ju lite , hur justerar jag dom ? nån speciell schema man ska följa ?
Bullet--- skrev:
Tickar var??
Motor?
Hjulupphängning?
Om det är från motorn kan du kontrollera om ventilerna behöver justeras


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 maj 2010
#3
justerar vad ?!
Ventiler ?

C H E V R O L E T <3

456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#4
om du läser en rad upp så ser du vad jag menar, ja ventilerna
Children-Of-Bodom skrev:
justerar vad ?!
Ventiler ?


337 Inlägg
7 maj 2010
#5
prova o byt olja först. annars är liiite tickande inte något farligt.. vissa motorer ska ticka lite, andra gör det mindre...
Senast redigerat av Mitsuhini (7 maj 2010)


456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#6
fan va nice ,  tack ska kolla på det , tickar din nått ??  de 5-40 olja i bilen ,  kanske ska köra me lite tjockare ?
Bullet--- skrev:
VinDisel skrev:
Från mototn , det är inte världens ljud men det hörs ju lite , hur justerar jag dom ? nån speciell schema man ska följa ?
Bullet--- skrev:
Tickar var??
Motor?
Hjulupphängning?
Om det är från motorn kan du kontrollera om ventilerna behöver justeras


letade upp det precis.

Intake: 0,07-0,11 MM
Exhaust: 0,15-0,19 MM

Rätt enkelt att justera dem,  av med ventilkåpan, sen använder du dig av ett bladmått och vanliga verktyg. Du kan rotera motorn uppe på någon av kamarna, formad som en sexkant mitt på axln om jag inte fel, annars tar du det på kamdrevens centrumbultar.
smile


456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#7
e de inte hydraliska lyftare på dom ? har förmig det ?
Bullet--- skrev:
VinDisel skrev:
Från mototn , det är inte världens ljud men det hörs ju lite , hur justerar jag dom ? nån speciell schema man ska följa ?
Bullet--- skrev:
Tickar var??
Motor?
Hjulupphängning?
Om det är från motorn kan du kontrollera om ventilerna behöver justeras


letade upp det precis.

Intake: 0,07-0,11 MM
Exhaust: 0,15-0,19 MM

Rätt enkelt att justera dem,  av med ventilkåpan, sen använder du dig av ett bladmått och vanliga verktyg. Du kan rotera motorn uppe på någon av kamarna, formad som en sexkant mitt på axln om jag inte fel, annars tar du det på kamdrevens centrumbultar.
smile


456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#9
ticka din s14 ?
camaro67 skrev:
Allt japanskt tickar


836 Inlägg
7 maj 2010
#10
camaro67 skrev:
Allt japanskt tickar

jävla korkat inlägg, om det e en vtec så ska den INTE ticka, dock annars ganska vanligt me lite tickande på hondas motorer men så länge det inte hörs mycket så e det inte direkt nåt att bry sej om, då brukar ny olja hjälpa bra...min crx ticka sen köpte jag biltemas halvsyntetiska olja då sluta det tongue


456 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#11
kenny_crx skrev:
camaro67 skrev:
Allt japanskt tickar

jävla korkat inlägg, om det e en vtec så ska den INTE ticka, dock annars ganska vanligt me lite tickande på hondas motorer men så länge det inte hörs mycket så e det inte direkt nåt att bry sej om, då brukar ny olja hjälpa bra...min crx ticka sen köpte jag biltemas halvsyntetiska olja då sluta det tongue

okej jag ska prova me det, asså de inte så störande men vet man om det så e det störande,  det är en tidigare ägare innan mig som haft bilen i 16 år (äldre herre),service bok finns , så kan inte tänka mej att han kört sönder den lr nått liknande, df tyckte jag att det va skumt med tickandet


836 Inlägg
8 maj 2010
#12
ja annars får du ställa in ventilspelet o se om det funkar


456 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#13
kenny_crx skrev:
ja annars får du ställa in ventilspelet o se om det funkar

e det hydraliska lyftare på dom ?


Meister
6 763 Inlägg
8 maj 2010
#14
kenny_crx skrev:
camaro67 skrev:
Allt japanskt tickar

jävla korkat inlägg, om det e en vtec så ska den INTE ticka, dock annars ganska vanligt me lite tickande på hondas motorer men så länge det inte hörs mycket så e det inte direkt nåt att bry sej om, då brukar ny olja hjälpa bra...min crx ticka sen köpte jag biltemas halvsyntetiska olja då sluta det tongue

Lite tickande ifrån spridare är det ju alltid tongue


456 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#15
Bullet--- skrev:
VinDisel skrev:
kenny_crx skrev:
ja annars får du ställa in ventilspelet o se om det funkar

e det hydraliska lyftare på dom ?

nej,det är inte hydrauliska lyftare, annars hade jag inte skrivit att du kunnat justera dem, eller? smile
Kontrollera också när oljan blev bytt senast.Kan som sagt hjälpa med ett oljebyte.

okok , aa jag bytte olja idag, men liite tickande e vanligt på honda bilar sägs det


176 Inlägg
15 maj 2010
#16
http://i41.tinypic.com/rmr7h0.jpg

Det du behöver är en plattmejsel, bladmått och en hyls/ringnyckel. Eller om du köper/har "specialverktyget" från honda eller nån annan stans..

Det du gör e att du tar bort ventilkåpan, tändkablar m.m.. kör på startmotorn (hack för hack") så att högsta delen av kammen (toppen) pekar upp. det får du göra på varje cyl.  sedan mäter du avståndet mellan kammen och vippan med bladmåttet.



Ventilerna ska ha avstånden som nämnts;
Insug 0.07-0,11mm
avgas: 0.15-0.19mm


Testa detta först..
Min tickar också en del. men inget märkvärdigt. och jag har nyligen gjort detta med.
Senast redigerat av H22 (15 maj 2010)

194 Inlägg
19 maj 2010
#17
VinDisel skrev:
kenny_crx skrev:
camaro67 skrev:
Allt japanskt tickar

jävla korkat inlägg, om det e en vtec så ska den INTE ticka, dock annars ganska vanligt me lite tickande på hondas motorer men så länge det inte hörs mycket så e det inte direkt nåt att bry sej om, då brukar ny olja hjälpa bra...min crx ticka sen köpte jag biltemas halvsyntetiska olja då sluta det tongue

okej jag ska prova me det, asså de inte så störande men vet man om det så e det störande,  det är en tidigare ägare innan mig som haft bilen i 16 år (äldre herre),service bok finns , så kan inte tänka mej att han kört sönder den lr nått liknande, df tyckte jag att det va skumt med tickandet

Hah, aldrig hört uttrycket "tickar som en honda ska"? wink det gäller även vtec-motorerna, de tickar en aning.. men inte så att man tror att något är fel.

On topic: Är det verkligen det bästa att justera ventiler själv? eller är det jag som är feg? tongue


564 Inlägg
19 maj 2010
#18
H22 skrev:
http://i41.tinypic.com/rmr7h0.jpg

Det du behöver är en plattmejsel, bladmått och en hyls/ringnyckel. Eller om du köper/har "specialverktyget" från honda eller nån annan stans..

Det du gör e att du tar bort ventilkåpan, tändkablar m.m.. kör på startmotorn (hack för hack") så att högsta delen av kammen (toppen) pekar upp. det får du göra på varje cyl.  sedan mäter du avståndet mellan kammen och vippan med bladmåttet.



Ventilerna ska ha avstånden som nämnts;
Insug 0.07-0,11mm
avgas: 0.15-0.19mm


Testa detta först..
Min tickar också en del. men inget märkvärdigt. och jag har nyligen gjort detta med.

Är det inte lättare att dra runt motorn för hand på veven? Om man först tar ut tändstiften förståss. Det borde bli lättare att få nocken exakt då. Jag har bara justerat ventiler på BMW så jag vet inte om det är knepigt att komma åt på honda.

Mvh Johan


Sök