4289
Sök

Vad är en lambdasond?

332 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#1
Skulle vilja lära mig mer om Lambasonder, jag vet att det är en sak som mäter hur förbränningen har gått i motorn osv. Vill gärna veta vart de sitter på just min bil, och hur viktigt är det att man har båda ikopplade, ifall att man skulle köpa nytt avgassystem?

tackar i förhand, mvh!


337 Inlägg
7 maj 2010
#2
En lambdasond är vanligtvis placerad i grenröret eller downpipen och känner av syrehalten i avgaserna. även kallad syresensor.

själva värdet lambda avser -blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambdasonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna.
lambdasonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk bränsleinsprutning. Signalen från sonden registreras av ett reglersystem som från denna information tar beslut om att öka eller minska bränsletillförsel. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambdasonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt.

Plockar du bort lambdasonden så kommer dels motorlampan lysa och en felkod lagras, motorn körs också i s.k safemode (nödläge) alltså den uppskattar själv värde vilket alltså aldrig blir exakt.

hoppas du blev klokare.

EDIT: köper du nytt avgassystem som är anpassat för din bil ska det finnas färdiga gängor för att bara direkt montera dina lambdasonder. bygger du eget så får du självklart bygga in dessa själv också.
Senast redigerat av Mitsuhini (7 maj 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 maj 2010
#3
Mitsuhini skrev:
En lambdasond är vanligtvis placerad i grenröret eller downpipen och känner av syrehalten i avgaserna. även kallad syresensor.

själva värdet lambda avser -blandningen, viktmässigt. Eftersom den optimala luft/bränsle-blandningen varierar mellan olika bränslesorter är värdet normerat på så vis att 1,0 betyder optimal blandning. Ökas mängden luft i förhållande till bränslet (snålare blandning) är detta värde större än 1, för rikare blandning (mer bränsle) är värdet mindre än 1. Lambdasonden genererar själv en spänning mellan 0 och 1 volt i samband med den kemiska processen som uppstår mellan ädelmetallen i sonden och gaserna i avgaserna.
lambdasonden är en viktig komponent i alla moderna bensinmotorer med elektronisk bränsleinsprutning. Signalen från sonden registreras av ett reglersystem som från denna information tar beslut om att öka eller minska bränsletillförsel. Den exaktare bränsle-luft-blandning som lambdasonden bidrar till är en förutsättning för att katalysatorn ska kunna jobba effektivt.

Plockar du bort lambdasonden så kommer dels motorlampan lysa och en felkod lagras, motorn körs också i s.k safemode (nödläge) alltså den uppskattar själv värde vilket alltså aldrig blir exakt.

hoppas du blev klokare.

EDIT: köper du nytt avgassystem som är anpassat för din bil ska det finnas färdiga gängor för att bara direkt montera dina lambdasonder. bygger du eget så får du självklart bygga in dessa själv också.

ett lambda värde på 1,0 är optimal för naturen  det vill säga bäst förbränning av soppa .
men det är inte optimalt vid trimning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

337 Inlägg
7 maj 2010
#4
självklart, och vid hårdare trimning byter man sprut och använder oftast bredbandslambda istället och då brukar det saknas både katalysator och miljötankar.. men antog att det syftades på 'originalgrejer'.


1 Inlägg
8 maj 2010
#6
spänningen ska inte ligga på varken 0 eller 1 volt, då är det kortslutning. 0,1 till 0,9 brukar det vara


23 Inlägg
8 maj 2010
#7


Sök