2831
Sök

Isolera/dämpa dörrsidorna på volvo 850 (Nytt problem!!)

194 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Har läst nånting om att man ska isolera/dämpa dörrsidorna för att få bättre ljud.
Har satt 4st U-dimension El-coax i min. En i varje dörr.

Köpte dock inga såna där adapterringar eller vad man ska säga, 850ins originalhögtalare har ju nån skum storlek original.

Tycker dom spelar klent med bas, och alldeles för mycket diskant. De spelade ingen midbas alls när jag drev de direkt från stereon, men har kopplat ett steg till dom. Steget: http://www.clarion.com/us/en/products/2 … 37325.html Så det vart bättre. Men har hört andra högtalare i andra bilar som spelar på mycket bättre midbas!

Så har jag en 12" JBL Gti1200 1000w till ett MDS A-500 (1520w) steg. Så det finns ju bas i bilen. Men när man lyssnar högre så skär det rätt mycket i öronen även fast jag ställt ner "mid" och "treble" ganska mycket, har en Pioneer DEH-2200UB stereo.

Originalhögtalarna bak har ju som någon slags "låda" eller vad man ska säga, de verkar styra luften uppåt, så kanske ska kolla om man kan montera det på de andra högtalarna.

Är högtalarna/steget bara skräp?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Max
Senast redigerat av max_k (24 juni 2010)

1 581 Inlägg
8 maj 2010
Har du koaxer i framdörrarna?

194 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Yes, de sitter likadana i alla dörrar. Skulle egentligen köra ett 2vägs system i fronten hmm

194 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Fick lös "lådorna" för originalhögtalarna bak! Så blir att limma fast högtalarna i dom. Men då kommer ljudet säkert bli bättre bak. Men det är ju fram som hörs så tydligt. Tror ni det blir bättre av att täta med silikon runt hela högtlarn mot dörrsidan?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2010
Att ha en stum och tät montering är A & O, lådorna kommer nog inte ge dig mer bas om dom inte är typ 10L eller mer, se istället till så att det är tätt runt högtalarna och att det som dom sitter i är stumt så blir det bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

194 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Låda kanske inte var ett bra ord, men det är som en tratt som styr luften bakåt/lite uppåt i dörrsidan. Men ska ta och täta runt alla högtalare och även täta dörrsidorna bak längst ner då de gillar att hoppa lös.

Ska testa med det, kommer med update imorn smile

347 Inlägg
10 maj 2010
Jag tror felet ligger hos koaxialerna. De u-dimension du har har ett frekvensomfång som börjar vid 80 hz. Det blir tyvärr inte mycket bas med de.

Att dämpa dörrsidorna kanske hjälper lite grann men inget mer.

194 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Aha såpass. Men tycker de skriker på så jävla mycket.. Vad ska man ställa steget på? Typ nått område jag bör ligga inom. Ju högre jag ställer hz'en ju mer skriker det och ju mindre midbas får jag..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2010
Om dom har ett frekvensomfång från 80Hz (vilket låter lite väl högt för 5,25" högtalare) så bör du nog ställa högpassfiltret därikring. Det bästa är att testa sig fram, börja med att ställa på tex 80Hz och spela lite musik på skapligt hög volym och lyssna ifall det låter illa, gör det inte det så kan du prova att sänka delningen litegrann.
Senast redigerat av ChriZtoffer (10 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

194 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Nu frågar jag eftersom jag inte är speciellt hajj på att ställa in steg.

Såhär ser kontrollpanelen ut:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/clarion.png

Har ställ delningsfiltrena på "HP". Så kan ju som inte ställa lågpassfiltret? När jag ställer på "LP" så spelar högtalarna bara bas.. Alltså de låga frekvenserna.

Hur sänker man delningen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2010
Menade såklart högpass, vet inte varför jag skrev lågpass där, får väl skylla på tillfällig förvirring eller nåt...  tongue Men hur som så är det rätt så som du gjort, det ska stå på HP. Den där ratten till vänster om filterväljarknappen väljer du delningsfrekvens på, bör stå nånstans mellan 55 & 110Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

194 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Hehe smile Jag har ställt dom där nu. Vart ute o provspelat just. Får till de sådär. Dock hade man ju kanske velat ha lite mer. Men har ju en baslåda också så jag har ju riktig bas.

Synd att hela jävla bilen vibrerar när man drar på. Man skulle haft nå dämpningsmaterial inne i dörrsidorna.

Har så jävla tunn kabel nu också! sad Mätte på ett av stegen, när de basar på får jag spänningfall ner till 10.9V ungefär. Men är på jakt efter fetare kabel nu också. Lär bli bättre ljud då
Senast redigerat av max_k (10 maj 2010)

3 187 Inlägg
10 maj 2010
max_k skrev:
Hehe smile Jag har ställt dom där nu. Vart ute o provspelat just. Får till de sådär. Dock hade man ju kanske velat ha lite mer. Men har ju en baslåda också så jag har ju riktig bas.

Synd att hela jävla bilen vibrerar när man drar på. Man skulle haft nå dämpningsmaterial inne i dörrsidorna.

Har så jävla tunn kabel nu också! sad Mätte på ett av stegen, när de basar på får jag spänningfall ner till 10.9V ungefär. Men är på jakt efter fetare kabel nu också. Lär bli bättre ljud då

köp dämpmatta, blir riktigt bra:)

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=225

Designer.
1 260 Inlägg
10 maj 2010
o_lindh skrev:
Jag tror felet ligger hos koaxialerna. De u-dimension du har har ett frekvensomfång som börjar vid 80 hz. Det blir tyvärr inte mycket bas med de.

Att dämpa dörrsidorna kanske hjälper lite grann men inget mer.

Innan man ens behöver tänka på att byta högtalare så tycker jag man ska dämpa dörrar och åtminstone montera stabilt och tätt. Ger man inte högtalarna en chans att prestera så gör dom inte det heller.

Som att byta bil för att bilen är varm när AC'n är avstängd.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

194 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
De sitter fast i dörrsidorna och har tätat med silikon runt för att minska vibrationerna och att luft smiter ut där. Dock verkar det vara värre med att dörrsidorna sitter fast i själva dörren. Det är värst bak. För att inte tala om inredningen till bakluckan, den är totalt värdelös de flesta clips har gått av och den ligger o skramlar när basen spelar. Ska ta bort den iaf.

Hur har du gjort MIKK0? Ser att du också har en 850

Designer.
1 260 Inlägg
10 maj 2010
max_k skrev:
De sitter fast i dörrsidorna och har tätat med silikon runt för att minska vibrationerna och att luft smiter ut där. Dock verkar det vara värre med att dörrsidorna sitter fast i själva dörren. Det är värst bak. För att inte tala om inredningen till bakluckan, den är totalt värdelös de flesta clips har gått av och den ligger o skramlar när basen spelar. Ska ta bort den iaf.

Hur har du gjort MIKK0? Ser att du också har en 850

Spelar inte bakåt mot bagageluckan så har inget problem med det. smile
Ang. dörrarna så satt jag en list mellan dörren och dörrsidorna förra året.

I år är inte dörrarna på plast än, men blir nog list eller fogskum, får se när jag ska montera dörrsidorna.
Dock haft lite problem med att plastpluttarna man skruvar fast dörrsidorna i släpper. Det löste jag med epoxy.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

347 Inlägg
10 maj 2010
Jag ser nu att mina koaxialer också har frekvensomfång 80-. Jag driver mina på stereon och har ingen dämpning i dörrarna och jag tycker det dunkar på hyfsat bra.

Kanske kan du justera equalizern på stereon så det blir bättre? Är du säker på att du kopplat plus/minus rätt på högtalarna?

194 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
När jag hade mina direkt till stereon lät det rent utsagt som skit! Direkt dom skulle spela midbas lät de som att de var sprängda. Jo har kollat med batteri och de är rätt kopplat

2 914 Inlägg
11 maj 2010
o_lindh skrev:
Jag ser nu att mina koaxialer också har frekvensomfång 80-. Jag driver mina på stereon och har ingen dämpning i dörrarna och jag tycker det dunkar på hyfsat bra.

Kanske kan du justera equalizern på stereon så det blir bättre? Är du säker på att du kopplat plus/minus rätt på högtalarna?

kanske har olika krav??

560 Inlägg
11 maj 2010
Du måste ha en högtalaradapter i dina bakdörrar, det läcker annars luft mellan högtalaren och dörren så då får du mycket mindre midbas ur högtalarna.

Kontrollera så du verkligen har kopplat plus och minus rätt på båda sidorna för annars låter det skit.

U-Dimension EL-coax tycker inte jag spelar för mycket diskant, dessa är enligt mig ett par bra koaxialer som har mycket "värme" i sig.

Så fixa högtalaradaptrar och kolla så allt är kopplat rätt med plus och minus så blir det nog bättre.

max_k skrev:
Tjena!

Har läst nånting om att man ska isolera/dämpa dörrsidorna för att få bättre ljud.
Har satt 4st U-dimension El-coax i min. En i varje dörr.

Köpte dock inga såna där adapterringar eller vad man ska säga, 850ins originalhögtalare har ju nån skum storlek original.

Tycker dom spelar klent med bas, och alldeles för mycket diskant. De spelade ingen midbas alls när jag drev de direkt från stereon, men har kopplat ett steg till dom. Steget: http://www.clarion.com/us/en/products/2 … 37325.html Så det vart bättre. Men har hört andra högtalare i andra bilar som spelar på mycket bättre midbas!

Så har jag en 12" JBL Gti1200 1000w till ett MDS A-500 (1520w) steg. Så det finns ju bas i bilen. Men när man lyssnar högre så skär det rätt mycket i öronen även fast jag ställt ner "mid" och "treble" ganska mycket, har en Pioneer DEH-2200UB stereo.

Originalhögtalarna bak har ju som någon slags "låda" eller vad man ska säga, de verkar styra luften uppåt, så kanske ska kolla om man kan montera det på de andra högtalarna.

Är högtalarna/steget bara skräp?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Max

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Sök