2058
Sök

LED-ramp på taket

23 Inlägg
16 november 2024
Trådstartare
#1
Hej, ny här så, kanske inte rätt kategori,
I alla fall, min Volvo v70 -06 ska få en ny ledramp på taket men jag undrar om någon smart människa kan säga mig hur man ska dra kablarna, åtminstone 12+ och - kablarna, batteriet sitter bak i bakluckan och jag är inte sugen på att borra i taket.


7 525 Inlägg
16 november 2024
#2
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

2 456 Inlägg
16 november 2024
#3
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.


* Voff voff *
10 826 Inlägg
16 november 2024
#4
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?


23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.

jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?


23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

Tack, dock är det just med att hitta strömuttaget/punkten i motorrummet som är problemet.


* Voff voff *
10 826 Inlägg
17 november 2024
#8
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 456 Inlägg
17 november 2024
#9
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.


23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

Okej japp, fattar tack så hemskt mycket


23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#11
Lucif3r skrev:
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.

Aaaa, du tänkte så ja, kläma kabeln i luckan eller, om jag fattade det rätt?
Tack så mycket, lär nog följa Brådhis förslag?


23 Inlägg
17 november 2024
Trådstartare
#12
Någon som vet ungefär hur tjock kabeln man behöver till en ledramp?
Är det som till slutsteg?


7 525 Inlägg
18 november 2024
#13
1½ kvadratmm räcker, eftersom LED-ramper drar väldigt lite ström.
Jag mätte för några år sedan två LED-ramper á 12 ljuspunkter(LED) vardera.
De "drog" tillsammans 6,8 Ampére.

Annars kan du googla på nomogram där spänning, förbrukning och ledningslängd leder till rätt kabelarea - med avseende på spänningsförlust och uppvärmning av ledningen.
Spänningsförlusten/-sänkningen påverkar inte LED - enbart "glödisar".

23 Inlägg
18 november 2024
Trådstartare
#14
torsen skrev:
1½ kvadratmm räcker, eftersom LED-ramper drar väldigt lite ström.
Jag mätte för några år sedan två LED-ramper á 12 ljuspunkter(LED) vardera.
De "drog" tillsammans 6,8 Ampére.

Annars kan du googla på nomogram där spänning, förbrukning och ledningslängd leder till rätt kabelarea - med avseende på spänningsförlust och uppvärmning av ledningen.
Spänningsförlusten/-sänkningen påverkar inte LED - enbart "glödisar".

Jaajjaaa, då behöver jag inte trycka in någon 16mm² kabel??


2 456 Inlägg
18 november 2024
#15
Nej, knappast tongue
Men jag skulle väl köra på 2.5mm2 bara-för-att. Hellre för grovt än för litet.
Senast redigerat av Lucif3r (18 november 2024)


5 136 Inlägg
18 november 2024
#16
Att säga att alla ledramper eller ledextraljus drar lite ström är inte riktigt rätt :-p många ledramper av lite större modeller och hyfsad kvalitet drar en del ström. Snabb sökning gav flera ramper som låg upp mot 12-15A eller högre.
Så för korrekt svar på hur grov kabel som behövs så måste man veta vad rampen förbrukar, hur lång kabeln är. Temu ramp, ja få räcker en klen kabel. Men är det tex en stedi st-x 50 så drar den plötsligt 20A .

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

23 Inlägg
18 november 2024
Trådstartare
#17
mb_pucken skrev:
Att säga att alla ledramper eller ledextraljus drar lite ström är inte riktigt rätt :-p många ledramper av lite större modeller och hyfsad kvalitet drar en del ström. Snabb sökning gav flera ramper som låg upp mot 12-15A eller högre.
Så för korrekt svar på hur grov kabel som behövs så måste man veta vad rampen förbrukar, hur lång kabeln är. Temu ramp, ja få räcker en klen kabel. Men är det tex en stedi st-x 50 så drar den plötsligt 20A .

Jooo, det är sant, den jag har ligger runt 300w och det delat på ?12 så blir det runt 20A lite mer så att säkra den för 30A och kabel i samma säkerhets mått är ju inte fel



Sök