3772
Sök

Regbesiktning pga btr och öppen dump?

20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#1
Någon som råkat ut för regbesiktning pga att ni haft en BTR å en öppen dump??

Rubriken redigerad // moderator


632 Inlägg
11 maj 2010
#2
Nej har inte hört någon som fått det. Bara de som fläskat på med mycket värre grejer som fått återställa allt till original.

Har du fått nedslag på din öppna dump och BTR eller?

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 maj 2010
#3
Du får nog ändra rubriken, riktigt värdelös faktiskt!


20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#4
Japp, blev stoppad av trafikpolisen å fick en flygande besiktning! Å då sa dom att "så där kan du ju inte ha det! eller satt dom där grejjerna på från fabrik?"

Så blev det två "fina" notiser i kärleksbrevet dom gav mig! Så nu ska väl allt ur innan bes, å sen dit igen! :p
Senast redigerat av 850_T5R (11 maj 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 maj 2010
#5
eftersom bilen inte är original å inte helbilsgodkänd i det utförandet så gjorde ju polisen inge fel
men visst det är ju synd men inget att gnälla över smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

KHRacing
11 maj 2010
#6
850_T5R skrev:
Japp, blev stoppad av trafikpolisen å fick en flygande besiktning! Å då sa dom att "så där kan du ju inte ha det! eller satt dom där grejjerna på från fabrik?"

Så blev det två "fina" notiser i kärleksbrevet dom gav mig! Så nu ska väl allt ur innan bes, å sen dit igen! :p

Jag skulle vilja att du scannar lappen & lägger upp den här så vi får se EXAKT vad det stårt på den.

20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#7
om jag hade ägt en scanner hade det underlättat!

"otillåten ändring av motorn", stod nåt i den stilen på lappen, å sen hade dom kryssat i rutan för regbesiktning.  vet fler som åkte på regbesiktning samma vecka, men då bara pga att inte orginalkatalysatorn satt på, utan en racekat.

men men, är väl bara å modifiera om te orginal en vända! för sen på vanliga besiktningen säger
dom inget om öppen dump/btr!
Senast redigerat av 850_T5R (11 maj 2010)


Forummoderator
26 364 Inlägg
11 maj 2010
#8
850_T5R skrev:
om jag hade ägt en scanner hade det underlättat!

Ta kort på den då med mobilkamera och lägg upp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
11 maj 2010
#9
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#10
schnauz skrev:
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

jo, att det kan hända är jag medveten om. Men avgasvärdena är ju bättre än innan btr:en monterades! tongue
å den öppna dumpen gör juh inte mycke annat än ökar soppaförbrukningen lite!


8 251 Inlägg
11 maj 2010
#11
850_T5R skrev:
om jag hade ägt en scanner hade det underlättat!

"otillåten ändring av motorn", stod nåt i den stilen på lappen, å sen hade dom kryssat i rutan för regbesiktning.  vet fler som åkte på regbesiktning samma vecka, men då bara pga att inte orginalkatalysatorn satt på, utan en racekat.

men men, är väl bara å modifiera om te orginal en vända! för sen på vanliga besiktningen säger
dom inget om öppen dump/btr!

Det där kan bli spännande. För har du inte alternativet att återställa den så är det kört. Så vad det står på lappen kan bli avgörande för din del.


Saaboholic
3 129 Inlägg
11 maj 2010
#12
850_T5R skrev:
schnauz skrev:
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

jo, att det kan hända är jag medveten om. Men avgasvärdena är ju bättre än innan btr:en monterades! tongue
å den öppna dumpen gör juh inte mycke annat än ökar soppaförbrukningen lite!

Skulle öppen dump i sig öka soppa förbrukningen?
Nu måste du vara ute å cykla långt in i dungarna..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Körv
3 535 Inlägg
11 maj 2010
#13
hedley skrev:
850_T5R skrev:
schnauz skrev:
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

jo, att det kan hända är jag medveten om. Men avgasvärdena är ju bättre än innan btr:en monterades! tongue
å den öppna dumpen gör juh inte mycke annat än ökar soppaförbrukningen lite!

Skulle öppen dump i sig öka soppa förbrukningen?
Nu måste du vara ute å cykla långt in i dungarna..

Det är nog för att man gasar lite mer för att höra dumpljudet. Annars borde det vara lite svårt.

Truckdriving Man

463 Inlägg
11 maj 2010
#14
schnauz skrev:
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

-75? Enda problmet är väl vid helbilsgodkänd bil?

Jag har massa icke-original grejor på min som de ibland anmärkt på, men har aldrig behövt regbesiktiga pga det, så länge den klarar avgaskraven så är det lugnt..

Detta gäller saker som dumpventil, insugsslangar och hela avgassystemet mm..

Så länge det inte är helbilsgodkänt och du inte ökat hästkrafterna så det märks lär varken polis eller bilprovningen göra något.

Olika
907 Inlägg
11 maj 2010
#15
Är det bränsletrycksregulator som avses med BTR?
Isåfall har ju bilen det redan original men du kanske har monterat någon blåeloxerad modell med fejk-stålomspunna slangar på ett icke fackmannamässigt sätt som stack i konstapels ögon?

Att ha öppen dumpventil på en bil med luftmägdsmätare ökar bränsleförbrukningen eftersom redan uppmätt luft evakueras och motorstyrningen kompenserar för detta med mera bränsle.

Det finns ju även lag om att vevhusventilationen måste vara sluten, det är den ju inte längre när man släpper ut insugsluft eftersom vevhusventilationen är kopplad till insuget...

Mvh
Fredrik

20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#16
hedley skrev:
850_T5R skrev:
schnauz skrev:
Har inte råkat ut för det, men om man utför sånna ändringar på sin bil (och den inte är av årsmodell 1975 eller tidigare, eller reggad som amatörbyggt fordon) så bör man vara beredd på att det KAN hända.
Ändrar man motorn eller kringutrustning på sådant vis att det kan tänkas att man ändrar dess utsläpp så gäller inte avgascertifieringen längre och då är motorn olaglig.

jo, att det kan hända är jag medveten om. Men avgasvärdena är ju bättre än innan btr:en monterades! tongue
å den öppna dumpen gör juh inte mycke annat än ökar soppaförbrukningen lite!

Skulle öppen dump i sig öka soppa förbrukningen?
Nu måste du vara ute å cykla långt in i dungarna..

nja, inte riktigt va. läs vad "fredriq" skrev.


20 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#17
fredriq skrev:
Är det bränsletrycksregulator som avses med BTR?
Isåfall har ju bilen det redan original men du kanske har monterat någon blåeloxerad modell med fejk-stålomspunna slangar på ett icke fackmannamässigt sätt som stack i konstapels ögon?

Att ha öppen dumpventil på en bil med luftmägdsmätare ökar bränsleförbrukningen eftersom redan uppmätt luft evakueras och motorstyrningen kompenserar för detta med mera bränsle.

Det finns ju även lag om att vevhusventilationen måste vara sluten, det är den ju inte längre när man släpper ut insugsluft eftersom vevhusventilationen är kopplad till insuget...

japp, bränsletrycksregulator!
för visso är den eftermonterad, men allt är gjort enligt konstens alla regler. va grejen att juh mer jag laddar ju mer soppa ger den på, va d som konstapeln klagade på!


122 Inlägg
11 maj 2010
#18
turboforssen skrev:
eftersom bilen inte är original å inte helbilsgodkänd i det utförandet så gjorde ju polisen inge fel
men visst det är ju synd men inget att gnälla över smile

Den är inte helbilsgodkänd i vilket fall.


Olika
907 Inlägg
12 maj 2010
#19
850_T5R skrev:
fredriq skrev:
Är det bränsletrycksregulator som avses med BTR?
Isåfall har ju bilen det redan original men du kanske har monterat någon blåeloxerad modell med fejk-stålomspunna slangar på ett icke fackmannamässigt sätt som stack i konstapels ögon?

Att ha öppen dumpventil på en bil med luftmägdsmätare ökar bränsleförbrukningen eftersom redan uppmätt luft evakueras och motorstyrningen kompenserar för detta med mera bränsle.

Det finns ju även lag om att vevhusventilationen måste vara sluten, det är den ju inte längre när man släpper ut insugsluft eftersom vevhusventilationen är kopplad till insuget...

japp, bränsletrycksregulator!
för visso är den eftermonterad, men allt är gjort enligt konstens alla regler. va grejen att juh mer jag laddar ju mer soppa ger den på, va d som konstapeln klagade på!

Oj, kunde han se skillnad på en linjär och en progressiv regulator så lätt?

Mvh
Fredrik

Handledare
1 481 Inlägg
12 maj 2010
#20
Finns några stycken som råkat ut för det. Inte helt enkelt att regbesikta sedan. Intyg från Volvo krävs.
Läs på Volvoforumet.

http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p … t&sd=a
http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p … t&sd=a
Senast redigerat av saab_sonett (12 maj 2010)



Sök