2481
Sök

Mitsubishi Colt lackskadad , Garanti???!

53 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Mitsubishi colt -08. Bilen blir 2 år gammal nu till sommaren.
Idag när jag började tvätta bilen såg jag att det hade lossnat en stor lackflaga från vänsterdörrens vänstra nedre hörne, ungefär en femkrona stor.
Jag åker in till försäljaren den är köpt av och han tar ett kort och skickar till mitsubishi, vi upptäcker vi att bakdörren med lackskadan sticker ut mer än framdörren och påsåvis troligen kunnat få stänk från hjulen.

När jag kommer hem började jag montera stänkskydden som jag köpt av samma försäljare och ser då att de lossnat massa lack i båda hjulhusen, stora flagor. Detta känns oerhört tråkigt att detta händer på en såpass ny bil, och vill inte äns tänka på vad det kan kosta om det inte går på garantin vilket de säkert inte gör.

Bilen levererades utan stänkskydd, det tycker jag är anmärkningsvärt. De bör ha blivit såhär i samtlige colts hjulhus när de inte är skydd monterat?? Bifogar bilder så att ni får se. kom gärna med era tankar, kan detta tolkas som att det är mitt fel??

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33882/926735_7wzrnv.jpg
vänster bakdörr

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33882/926736_9ioh0n.jpg
Höger Hjulhus

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33882/926737_7j7hm2.jpg
Vänster Hjulhus

KHRacing
11 maj 2010
ser inga handhavande fel alls på bilderna.
Min mor har en 6år gammal Outlander nu, (köpt ny)  inte en rostfläck på den,  den har dock stänkskydd.

297 Inlägg
53 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
jovisst rostskyddsgaranti ska det vara. Men jag tror att det är grus som skvätts upp av hjulen och blästrat bort lacken och därefter har det börjat rosta i, men jag vet inte säkert.
Men är det inte konstigt att säljer bilarna utan några somhelst stänkskydd, då blir de ju uppenbarligen såhär. Kan ju inte vara ett krav på kunden att denne måste inhandla stänkskydd för annars går bilen sönder innom två år, jag vet inte men det kanske såg ut så vid hjulhusen redan efter ett år. Har inte trott att det ska vara någon fara på en så ny bil.. Surt

297 Inlägg
11 maj 2010
Precis. ger dom sådana skador på bilen är det klart att stänkskydden ska sitta på när bilen leveraras. Stänkskydd har trotts allt en funktion.

3 235 Inlägg
11 maj 2010
Man ser tydligt att det är stenskott.
Hade du bilen på service hos mitsubishi? Se i serviceboken om dem har kryssat av för karosserikontroll. Mekanikern bör se efter stenskott, eventualla andra skador och rost på utsatta ställen, och om sådana finns påpeka så att det kan fixas.

53 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Både 2000 och 4000milaservicen är gjord på Mitsubishi där jag köpte den. Den har nu gått 5000

446 Inlägg
12 maj 2010
lackskadorna på din bil har uppkommit pga av att den lata person på verkstaden som gjorde leveransservice inte orkade justera dörrarna innan du köpte bilen.

dörrar och skärmar ska justeras in enligt fiskfjälls-principen, det syns tom på korten på bilen att någon fuskat med detta!!
ännu mer anmärkningsvärt är att ingen noterat detta vid service, då det faktiskt är en servicepunkt att kontrollera dörrjusteringen...  om detta gjorts hade det kanske upptäckts innan lacken tog skada!

verkstaden som sålde bilen till dig ska reparera skadorna utan att det kostar dig ett öre eftersom det inte är ditt fel att det blivit sådär.. sen rekommenderar jag att ha stänklappar på bilen...

53 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Och på kortet har han som tittade på skadorna dör ja köpte den redan försökt trycka ut framdörren. Han sa även att de inte kollar yttre slitage på utsidan vid service???och detta är Mitsubishi märkesverkstad.. Får vänta å se vad de svarar från huvudkontoret antar jag.
Mb-försäljaren där bilen är köpt sa att om han fått bestämma själv så hade jag fått den inlackad, de borde väll faan räcka.. Men allt ska man tjata i veckor om
Senast redigerat av Polon (12 maj 2010)

1 353 Inlägg
12 maj 2010
Polon skrev:
Och på kortet har han som tittade på skadorna dör ja köpte den redan försökt trycka ut framdörren. Han sa även att de inte kollar yttre slitage på utsidan vid service???och detta är Mitsubishi märkesverkstad.. Får vänta å se vad de svarar från huvudkontoret antar jag.
Mb-försäljaren där bilen är köpt sa att om han fått bestämma själv så hade jag fått den inlackad, de borde väll faan räcka.. Men allt ska man tjata i veckor om

Så lätt är det inte, om han tar åt sig att lacka den på garanti, sen säger Mitsubishi's generalagent att det inte gör det så åker han på att betala allting, och det vill han såklart inte.

sen SKA en utvändig kontroll ingå i servicen på en så pass ny bil, leta efter stenskott, rostblemor, bulor osv ska antecknas i serviceboken. längst bak i serviceboken brukar det finnas för att fylla i karosserikontroll.

och dom flesta biltillverkare lämnas väl minst 3 år eller 8000 mil i rostgaranti, så jag tror du klarar dig!

There's no replacement for displacement

Fixare
321 Inlägg
12 maj 2010
Batta skrev:
Polon skrev:

Så lätt är det inte, om han tar åt sig att lacka den på garanti, sen säger Mitsubishi's generalagent att det inte gör det så åker han på att betala allting, och det vill han såklart inte.

och dom flesta biltillverkare lämnas väl minst 3 år eller 8000 mil i rostgaranti, så jag tror du klarar dig!

Rostskyddsgarantin täcker oftast bara genomrostade karossdelar vilket det i detta fallet inte gäller.

Lone Star Garage

1 353 Inlägg
12 maj 2010
gravityone skrev:
Batta skrev:
Polon skrev:

Rostskyddsgarantin täcker oftast bara genomrostade karossdelar vilket det i detta fallet inte gäller.

aha, det var en annan femma, då vet jag inte riktigt hur det blir då, men hur som helst så ska en utvändig kontroll av karossen ingå i service på bilarna så länge dom har rost och eventuell lack garanti.

There's no replacement for displacement

53 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Problemet är ju inte rost egentligen. De har levererat en bil som inte håller i två år om man kör den orginal. Då bör de väll vara ett konstruktionsfel. Den säljs utan skydd och håller därmed inte

446 Inlägg
12 maj 2010
vid service ska det kontrolleras att inga skador liknande dina är på väg att ske, eftersom det beror på fusk i leveransservice.. det är billigare att åtgärda innan lacken blästrats bort, så har de inte kontrollerat det så får handlaren ta på sig kostnaden. bör iaf göra då hans killar inte gjort vad de ska...

53 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Såg nu även att om man beställer en nya colt på nätet på mitsubishi så kan man inte välja till stänkskydd. Det får man köpa själv i butik isåfall, som jag nu har gjort. Så bilen bör ju byggas för att hålla utan?

446 Inlägg
13 maj 2010
oavsett om du har extra stänklappar eller inte så ska inte framkanten på dörrarna slitas på det där sättet. men självklart sparar man ju en del andra plåtytor om man använder stänkskydd...

53 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Vad kan det Kosta för att få orning på detta tro?

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
16 maj 2010
Polon skrev:
Vad kan det Kosta för att få orning på detta tro?

Jag hade samma problem när jag köpta min bil från en Grön dal, De sålde en bil som hade rost på bakskärmen, Gick med den till BIlia och de sa det skulle kosta Fr 14 000kr(fast jag hade mycket mindra så det knappt syntes ). Sen försökte jag prata fint med gröndal  fast det funka inte så man fick ta i lite hårdhandskar funkar alltid.

BTW. köp ej bil därifrån.
Senast redigerat av Dani_A (16 maj 2010)

53 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
14000?
Ja de låter ju inte speciellt rimligt. någon som har en aning?

446 Inlägg
17 maj 2010
Polon skrev:
14000?
Ja de låter ju inte speciellt rimligt. någon som har en aning?

det låter väldigt rimligt för en bil med rostig bakskärm!

tänk på att du måste lacka om hela sidan på bilen för att det ska se bra ut.. är lacken åldrad så måste du lacka hela bilen för att få bra resultat tongue

Sök