3250
Sök

Sluten låda till iridium 10i bas rekomenderas enkel talspole! Varför inte parallelkoppla spolarna till 2ohm?

187 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Alltså DLS säger att iridium 10i basen vill ha 22liter sluten låda med enkel talspole (4ohm) men jag undrar varför man inte kan paralellkoppla talspolarna till 2ohm i en sluten låda?

Handlar detta om att få mer kontroll på konrörelsen?

Nya planer..

4 693 Inlägg
12 maj 2010
Därför att om du har en enkel talspole så kan du inte paralellkoppla. Finns ju bara en spole då smile

Booyakasha!

16 197 Inlägg
12 maj 2010
därför att basen får helt andra värden om du paralelkopplar elle seriekopplar spolarna..

sen undrar ja vaför folk ALLTID ska lasta ner sina steg så in i h-vete? ..
Senast redigerat av evilaudio (12 maj 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

187 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Därför att om du har en enkel talspole så kan du inte paralellkoppla. Finns ju bara en spole då smile

Basen har 2 spolar på vardera 4ohm smile

Nya planer..

187 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
därför att basen får helt andra värden om du paralelkopplar elle seriekopplar spolarna..

Okej. Då är jag med.
Spelar inte så stor roll vilken impedans jag kör på då jag inte är ute efter massivt med effekt. A6 steget jag tänkt att använda lämnar 500watt i 4ohm. Hoppas i alla fall att det räcker till en 10" bas smile

Nya planer..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 maj 2010
A6an räcker gott till det.

Enda nackdelen jag ser med   DLS rekomendation är en onödigt hög massa att flytta med en talspole. Men det är upp till DLS att stå bakom sina rekomendationer (och det gör de)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

187 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
A6an räcker gott till det.

Enda nackdelen jag ser med   DLS rekomendation är en onödigt hög massa att flytta med en talspole. Men det är upp till DLS att stå bakom sina rekomendationer (och det gör de)

Okej, ja men de är bara att testa ju o blir man inte nöjd får man hitta på något annat helt enkelt smile Får kanske bygga en portad låda till den basen senare om de blir allt för dåligt med de jag tänkt o göra!

Nya planer..

Sök