3267
Sök

Hur räknar man ut hastighet vid ett ett visst varv?

28 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#1
Någon som är grym på att räkna, skulle behöva lite hjälp med att räkna hastigheter.

Antag min bil har: 400nm vid 2000varv så blir det:

Formel: nm x rpm x pi / 30 000= ger effekt i kw x 1,36 = hk

400*2000*pi/30000=83,73kw *1,36=108,8hk

Jag har alltså 108,8 hk vid 2000 varv.
Jag vill räkna ut vilken hastighet jag kan har vid 2000 varv med 108,8hk.
Jag antar att många faktorer spelar in här som tex vikt osv... men kan någon ge mig något liknade exempel och räkna ut en hastighet. Visa gärna vilka siffror ni använder och vad dessa står för.

4 670 Inlägg
12 maj 2010
#2
Sidon skrev:
Någon som är grym på att räkna, skulle behöva lite hjälp med att räkna hastigheter.

Antag min bil har: 400nm vid 2000varv så blir det:

Formel: nm x rpm x pi / 30 000= ger effekt i kw x 1,36 = hk

400*2000*pi/30000=83,73kw *1,36=108,8hk

Jag har alltså 108,8 hk vid 2000 varv.
Jag vill räkna ut vilken hastighet jag kan har vid 2000 varv med 108,8hk.
Jag antar att många faktorer spelar in här som tex vikt osv... men kan någon ge mig något liknade exempel och räkna ut en hastighet. Visa gärna vilka siffror ni använder och vad dessa står för.

Du kan ju aldrig räkna ut vilken hastighet du har vid ett visst varvtal bara sådär.
Eftersom utväxlingar m.m spelar en väldigt stor roll.
Sen spelar hästarna absolut ingen roll i det sammanhanget hur snabbt bilen rör sig vid ett visst varvtal.
Det avgör ju bara hur snabbt du kommer upp i den hastigheten

Men vet du utväxlig, varvtal osv så finns de formlar till detta men dom kan ja ej i huvudet

Tex jag kan hålla ca 100km/h vid 6000rpm o polaren håller 70km/h vid samma varvtal + växel i en annan bil
Senast redigerat av mickius (12 maj 2010)


593 Inlägg
12 maj 2010
#3
Hastigheten är väl inte så väldans lurig..

motorvarv * växelförhållande * slutväxelförhållande * omkrets på hjulet = hastigheten ? eller tänker jag galet nu?

//Jerker

772 Inlägg
12 maj 2010
#4
Här är ett exempel på hur en uträkning kan se ut, och vilka uppgifter du måste ha.

3.72 i utväxling på bakaxeln
0.753 i utväxling på 5ans växel
6500rpm
2026.6 mm i rullomkrets på bakdäcken

6500/0.753=8632rpm ut ur växellådan /3.72=2320rpm på hjulen x 2.0266 (meter) =4702 meter per
minut x60= 282159 meter per timme d.v.s 282 km/h


Detta är ju såklart en teoretisk hastighet. Ska du ha exakt hastighet så blir det än väldans
massa formler och uppgifter du behöver.
Som tex, vindmostånd, vikt, kraft osv.

Men vid 6500rpm på 5:ans växel i denna bil, är den teoretiska hastigheten 282km/h, sen
att kraften kanske inte finns för att komma upp i den hastigheten är en annan sak.
Senast redigerat av PoulZen (12 maj 2010)

28 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#5
PoulZen skrev:
Här är ett exempel på hur en uträkning kan se ut, och vilka uppgifter du måste ha.

3.72 i utväxling på bakaxeln
0.753 i utväxling på 5ans växel
6500rpm
2026.6 mm i rullomkrets på bakdäcken

6500/0.753=8632rpm ut ur växellådan /3.72=2320rpm på hjulen x 2.0266 (meter) =4702 meter per
minut x60= 282159 meter per timme d.v.s 282 km/h


Detta är ju såklart en teoretisk hastighet. Ska du ha exakt hastighet så blir det än väldans
massa formler och uppgifter du behöver.
Som tex, vindmostånd, vikt, kraft osv.

Men vid 6500rpm på 5:ans växel i denna bil, är den teoretiska hastigheten 282km/h, sen
att kraften kanske inte finns för att komma upp i den hastigheten är en annan sak.

Tack för svaret, vill bara ha några saker klart för mig själv.

3.72 på bakaxeln är det samma sak som när man säger en bils utväxling? t.ex en "låg utväxling 4.10" en "hög utväxling 2.35"
Sen finns det olika utväxlingar på olika växlar och i ditt fall hade slutväxeln nr 5.  0,753 i utväxling.
Och detta med motorns varv som i ditt fall var 6500, är det då "topp varv" för vevaxeln?
Rätta om jag har fel

du sa "Men vid 6500rpm på 5:ans växel i denna bil, är den teoretiska hastigheten 282km/h, sen
att kraften kanske inte finns för att komma upp i den hastigheten är en annan sak"

Då menar du om effekten finns? I ett idealiskt förhållande. "Sol racing bana och en vanlig sport bil" En gissning på hur många HK det skulle behövas för att nå just 282km/h

854 Inlägg
12 maj 2010
#6
Sidon skrev:
PoulZen skrev:
Här är ett exempel på hur en uträkning kan se ut, och vilka uppgifter du måste ha.

3.72 i utväxling på bakaxeln
0.753 i utväxling på 5ans växel
6500rpm
2026.6 mm i rullomkrets på bakdäcken

6500/0.753=8632rpm ut ur växellådan /3.72=2320rpm på hjulen x 2.0266 (meter) =4702 meter per
minut x60= 282159 meter per timme d.v.s 282 km/h


Detta är ju såklart en teoretisk hastighet. Ska du ha exakt hastighet så blir det än väldans
massa formler och uppgifter du behöver.
Som tex, vindmostånd, vikt, kraft osv.

Men vid 6500rpm på 5:ans växel i denna bil, är den teoretiska hastigheten 282km/h, sen
att kraften kanske inte finns för att komma upp i den hastigheten är en annan sak.

Tack för svaret, vill bara ha några saker klart för mig själv.

3.72 på bakaxeln är det samma sak som när man säger en bils utväxling? t.ex en "låg utväxling 4.10" en "hög utväxling 2.35"
Sen finns det olika utväxlingar på olika växlar och i ditt fall hade slutväxeln nr 5.  0,753 i utväxling.
Och detta med motorns varv som i ditt fall var 6500, är det då "topp varv" för vevaxeln?
Rätta om jag har fel

du sa "Men vid 6500rpm på 5:ans växel i denna bil, är den teoretiska hastigheten 282km/h, sen
att kraften kanske inte finns för att komma upp i den hastigheten är en annan sak"

Då menar du om effekten finns? I ett idealiskt förhållande. "Sol racing bana och en vanlig sport bil" En gissning på hur många HK det skulle behövas för att nå just 282km/h

Kolla in http://www.autopower.se/tips/default.asp om du vill labba med utväxlingar och olika toppfarter. Då slipper du räkna varje liten ändring själv. Utväxlingen beror på växellådan och slutväxeln, även hjulens storlek spelar in i vilken hastighet man håller vid ett visst varvtal. Toppfarten beror ju självklart på effekt, utväxling och vart varvstoppet ligger, långt ifrån alla bilar har effekt till att varvstoppa sista växeln.

Hur mycket effekt som krävs är olika för olika bilar, luftmotståndet är enormt i dessa hastigheter. Men för att förenkla lite så klarar man sig på ca 300 hk. Jag har kommit upp i 270 km/h med min M3:a och då hade jag ca 500 varv kvar innan varvstopp men eftersom accelerationen går riktigt långsamt i så höga hastigheter gav jag upp när jag kände att det var nog. Hade säkert kunna pressat några km/h till men det är inte speciellt nyttigt att ligga på så höga varv längre stunder. Den har 286 hk och kanske inte världens bästa aerodynamik. Kort och gått hade jag behövt mer effekt för att varav ut växeln snabbt.


RMR-Crew
478 Inlägg
13 maj 2010
#7
Sidon skrev:
Någon som är grym på att räkna, skulle behöva lite hjälp med att räkna hastigheter.

Antag min bil har: 400nm vid 2000varv så blir det:

Formel: nm x rpm x pi / 30 000= ger effekt i kw x 1,36 = hk

400*2000*pi/30000=83,73kw *1,36=108,8hk

Jag har alltså 108,8 hk vid 2000 varv.
Jag vill räkna ut vilken hastighet jag kan har vid 2000 varv med 108,8hk.
Jag antar att många faktorer spelar in här som tex vikt osv... men kan någon ge mig något liknade exempel och räkna ut en hastighet. Visa gärna vilka siffror ni använder och vad dessa står för.

Låter som det är enklare att testa, om man nu vill skriva det bland sina forumshästkrafter på gorg-sidan vill säga. wink

28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#8
Tack för länken, ska forska lite i den smile

Utväxlingen beror på växellådan och slutväxeln.
Slutväxeln är samma sak som bakaxeln då?
Växellådan är helt enkelt hur många växlar bilen har?
Rätta om fel?

Den visa dock inte den totala utväxlingen? För varje växel kan man fylla i en utväxling.
Finns det formel för den totala utväxlingen?

28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#9
Eller är: "km/h vid 1000 rpm" utväxlingsförhållandet? totala utväxlingen?

1 754 Inlägg
13 maj 2010
#10

Jag kan inget om allt.

1 827 Inlägg
13 maj 2010
#11
PoulZen skrev:
Detta är ju såklart en teoretisk hastighet. Ska du ha exakt hastighet så blir det än väldans
massa formler och uppgifter du behöver.
Som tex, vindmostånd, vikt, kraft osv.

Varför skulle du behöva variabler som vind, vikt, kraft mm för att räkna ut hastigheten? smile Din formel räcker gott o väl.

Men för att veta toppastighet så får man ju ta in det du tänker på, kanske så du menar? Där är ju det avgörande vilket motorvarv motorn orkar ligga på i 5an tex...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

249 Inlägg
13 maj 2010
#12
den här tråden var för krånglig för mitt huvud, får kolla nån annan.. haha

// genetorp

1 468 Inlägg
13 maj 2010
#13
inte bara dessa saker ni måste kolla på utan även bredd och lufttryck i däcken.
För det är olika rullmotstånd på däcken med om skillnaden är 4" i bredden o skillnad på 1.5 o 2.5 bar i däcken med. sen om du har låg eller högprofil gör stor skillnad oxå.
vad har du för drev i växellådan med? för man kan inte bara utgå från motorns effekter.

Vet folk som har försökt o räkna ut på just sina bilar. men det gick inte för dom gav upp efter ett tag då det blev för många faktorer.
En annan viktig del i det hela. vad har du för VRID i motorn,

Mvh Leo


1 827 Inlägg
13 maj 2010
#14
Leo86 skrev:
inte bara dessa saker ni måste kolla på utan även bredd och lufttryck i däcken.
För det är olika rullmotstånd på däcken med om skillnaden är 4" i bredden o skillnad på 1.5 o 2.5 bar i däcken med. sen om du har låg eller högprofil gör stor skillnad oxå.
vad har du för drev i växellådan med? för man kan inte bara utgå från motorns effekter.

Vet folk som har försökt o räkna ut på just sina bilar. men det gick inte för dom gav upp efter ett tag då det blev för många faktorer.
En annan viktig del i det hela. vad har du för VRID i motorn,

Mvh Leo

Altså pratar ni toppeffekt?

För varken vrid eller rullmotstånd har någonting att göra med en hastighetsuträkning...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
13 maj 2010
#15
Leo86 skrev:
inte bara dessa saker ni måste kolla på utan även bredd och lufttryck i däcken.
För det är olika rullmotstånd på däcken med om skillnaden är 4" i bredden o skillnad på 1.5 o 2.5 bar i däcken med. sen om du har låg eller högprofil gör stor skillnad oxå.
vad har du för drev i växellådan med? för man kan inte bara utgå från motorns effekter.

Vet folk som har försökt o räkna ut på just sina bilar. men det gick inte för dom gav upp efter ett tag då det blev för många faktorer.
En annan viktig del i det hela. vad har du för VRID i motorn,

Mvh Leo

Och där har vi det igen. Nej vridmomentet har ingen betydelse, det är effekten som är helt avgörande. Troligtvis blir moderatorerna jävligt arga om jag berättar varför här, så jag hänvisar istället till 14 sidors mycket underhållande läsning i denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=152301.

I övrigt är det ju som någon skrivit tidigare, ett visst varvtal vid en viss utväxling ger ju såklart en absolut hastighet. Vill man istället veta vilken hastighet man kan uppnå vid en viss effekt börjar det bli många faktorer som spelar in, och praktiskt taget samtliga av dem är beroende av vilken bil man avser. De mest inverkande lär vara rullmotstånd, drivlineförluster och luftmotstånd.

EDIT: Vet inte varför jag skrev de mest inverkande, vid närmare eftertanke lär det vara samtliga inverkande faktorer tongue. Dock kan ju de variera beroende av mååånga olika saker
Senast redigerat av axelj (13 maj 2010)

28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#16
Jag startade denna tråden för att räkna ut hastigheter men... om man tänker efter..
Alltså det måste finnas en formel för att räkna ut en toppfart på en bil, jag menar inte en totalt exakt toppfart men en hyffsad noggrann. kan tänka mig att finns faktorer som gör lite skillnad 20 km hit o dit.

OM vi säger bra väder och bra bana då borde det räcka med att veta bilens vikt, effekt, utväxling bredd på däcken och vart varvstoppet ligger.

Borde det inte räcka med det?

28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#17
förresten axelj vridet måste ju någon betydelse?

bil nr 1 med 400nm ligger på 2000 rpm
bilen: 400*2000*pi/30000=83,73kw *1,36=108,8hk
bil nr 1 får ut 108,8hk

bil nr 2 med 200nm ligger på 2000 rpm
bilen: 200*2000*pi/30000= 41,8kw *1,36=56,9 hk
bil nr 2 får ut 56,9 hk

man får ut mer hästar av mer vrid vid ett visst varvtal. Elller är jag helt ute och cyklar?

28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#18
"Man får inte ut mer hästar menar jag men man utnyttjar sina hästar"  om man har mer vrid vid ett visst varvtal....

7 274 Inlägg
13 maj 2010
#19
Mer vrid vid samma varv = fler hästar.

Du har ju fått en hel hög med uträkningar och hemsidor ang utväxlingar, hastighet och varv.


28 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#20
Jo hemsidan var grym och klargjorde en del men jag söker just formeln som kombinerar "effekten"som inte finns på den hemsidan http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul
tex på 5ans växel på 8500 varv nådde bilen 291 km/h MEN vad är effekten som skulle krävas, förstår att  tex vikt måste spela roll här vi säger bilen väger 1500 kg

Här är ett exempel på hur en uträkning kan se ut, och vilka uppgifter du måste ha.

3.72 i utväxling på bakaxeln
0.753 i utväxling på 5ans växel
6500rpm
2026.6 mm i rullomkrets på bakdäcken

6500/0.753=8632rpm ut ur växellådan /3.72=2320rpm på hjulen x 2.0266 (meter) =4702 meter per
minut x60= 282159 meter per timme d.v.s 282 km/h


förstår detta..

men effekten? finns det någon eller några formler som kan räkna ut sådant trots att det inte är 100% exakt?


Sök