Hej den här projekttråden kanske inte riktigt blir som de andra projekten man hittar här.. Utan jag startar nu den här tråden för att jag är så novis på det jag tänkte göra så tror att ni kan räkna med en hel del frågor ifrån min sida.
Jag tänkte byta mina högtalare i instrumentbrädan och dörrarna samt bygga en baslåda i skuffen.. Förmodligen väldigt simpelt men jag känner mig så pass osäker så kommer behöva fråga en hel del.(För snål för verkstad men vill ändå ha det rätt gjort ifrån början)
Anledningen till detta bygge är att jag i år fick för mig att jag skulle ha en huvudenhet som kan spela mp3 låtar. Beställde mig då en
KENWOOD DPX503UY Som jag monterat i bilen
Men den och slutsteget vill inte komma överens... eller så är det jag som inte ställt in stereon rätt.. Tycker den är lite för avancerad för mig. aja hursomhelst så försvann ju dörrhögtalarna och jag blev av med basen.. Det var då jag tänkte jag skulle göra om ljudet i bilen. Så jag inhandlade mig detta:
♫1st
Hertz EP5 5 kanaligt slutsteg
♫1st
Hertz ES300 Demo spelad 12" bas ifrån Blekingebilradio
♫1par
Hertz EV165 6,5" midbasar
♫1par
Hertz ECX87 3,5" koaxialer
♫1st
Högtalarterminal till baslådan
♫1paket
Kabelpaket 20mm²
♫30m Hollywood högtalarkabel 2x1,5mm²
♫2paket
Silent Coat Dämpmaterial 8ark per förpackning
♫1st
Neonrör Tänkte ha i skuffen..
♫2st
MDF ring 6,5" Hade tänkt bygga någon typ av baffel till dörrarna av dom.
♫1st
MDF ring 12" tänkte denna kunde vara bra att ha i lådan?
♫1st
12"Galler Dock den lägre varianten. Skydd för basen i baslådan så jag fortfarande vågar åka till mataffären....
Detta är vad jag har hemma för tillfället.
Tråden kommer alltså handla om hur jag ska få ihop det här. Många tänker säkert nu när ni läst det ovan "varför starta en tråd om det här simpla..." men för mig är det inte så simpelt. Jag kan absolut ingenting om det här och jag känner ingen som håller på med billjud heller för den delen. Finns för övrigt inga lokala billjuds affärer heller så internet är det bästa jag har att gå på.
Men jag känner även att det kan bli kul att bygga ihop mitt första ljud och jag "vet" att jag kommer lära mig mycket på vägen och kanske fastnar jag för detta sen?
Hursomhelst så är det här jag börjar. Med andra ord det här är ett riktigt nybörjar projekt där jag hoppas få lite hjälp av er.
Då det är mycket på jobbet så kan jag inte lova någon riktig fart på tråden heller men ska göra mitt bästa.
Hoppas ni har tid att följa en tråd med lite lägre tempo.. Jag kommer trodligen ställa mycket frågor och det lär komma upp en och annan bild då jag tycker det är lättare att förstå med bilder.