3117
Sök

Kabel kit: Biltema eller Jula? (16mm²)

3 466 Inlägg
18 maj 2010
#21
__Marcus skrev:
70mm2 är det enda rätta.

Speciellt om man har ett MDS GP2 eller liknande..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
18 maj 2010
#22
max_k skrev:
Mds A-500 som driver en Jbl gti 1200.
Clarion apa4320 som driver 4st U-dimension El-coax 5

Båda stegen arbetar gissningsvis i klass AB, då kan de teoretiskt dra uppåt 136 A vid 14,4 V om man plockar ur 1080 WRMS. På så sätt är 21 mm2 kabel för klen, den får ju bara avsäkras till högst 100 A enligt flera rekommendationstabeller. smile

194 Inlägg
18 maj 2010
#23
får satsa på 50mm2, synd att inte blekinge hade nått imellan 21mm2 och 50mm2


5 852 Inlägg
18 maj 2010
#24
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=230

Är ju inga jättepengar för 50mm2 kabelkit smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

4 693 Inlägg
18 maj 2010
#25
__Marcus skrev:
70mm2 är det enda rätta.

Haha ja! cool

Booyakasha!

194 Inlägg
18 maj 2010
#26
Iofs, blir nog att köpa de! Har kanske 12mm2 kabel nu, så borde bli en jävla skillnad tycker man!


Hitta denna nu, 200kr billigare smile

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … uest-50mm2
Senast redigerat av max_k (18 maj 2010)


291 Inlägg
18 maj 2010
#27
max_k skrev:
Iofs, blir nog att köpa de! Har kanske 12mm2 kabel nu, så borde bli en jävla skillnad tycker man!


Hitta denna nu, 200kr billigare smile

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … uest-50mm2

Ja men det där är väl inte kopparkabel? Tror att det är aluminium..
Senast redigerat av Wasaki (18 maj 2010)


213 Inlägg
18 maj 2010
#28
Pest eller kolera ? wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

21 761 Inlägg
18 maj 2010
#29
Även om det är aluminiumkabel i kabelkitet från Bilradiohuset så kommer det att fungera till trådskaparens nuvarande system. smile

3 466 Inlägg
18 maj 2010
#30
Håller på att byta ut mina Dragster competition 50mm2 mot Hollywoods 53mm2. Helt underbar kabel som är lätt att böja och gömma snyggt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

194 Inlägg
19 maj 2010
#31
En till fråga. Kommer att dra en 50mm2 kabel från batteriet, sen till ett sånt där fördelningsblock. Räcker det med en ett som har 1st 50mm2 ingång och 2st 25mm2 utgångar? Så kör jag 2 såna block för både jord och ström. (har ju 2st steg)


3 466 Inlägg
19 maj 2010
#32
max_k skrev:
En till fråga. Kommer att dra en 50mm2 kabel från batteriet, sen till ett sånt där fördelningsblock. Räcker det med en ett som har 1st 50mm2 ingång och 2st 25mm2 utgångar? Så kör jag 2 såna block för både jord och ström. (har ju 2st steg)

Ja de ska räcka men tänk på att kablarna ska säkras av även efter delningsblocket.

Varför du ska ha de på jorden fattar jag inte, inte lättare o bara dra jordkablarna direkt från stegen till karossen?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

194 Inlägg
19 maj 2010
#33
Iofs.. Men på strömmen måste jag iallafall göra så. Fast tror inte ena mitt steg har 50mm2 ingång. Får väll smala av kabeln om inte annat


3 466 Inlägg
19 maj 2010
#34
max_k skrev:
Iofs.. Men på strömmen måste jag iallafall göra så. Fast tror inte ena mitt steg har 50mm2 ingång. Får väll smala av kabeln om inte annat

Asså du tänkte köra 50mm2 frammifrån, sen splitta den till 2st 25mm2 bak, en till varje steg?

Så länge inget steg drar mer än 100A så går det utmärkt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

194 Inlägg
19 maj 2010
#35
Yes precis så. Men då kör jag ju 50mm2 jordkablar om jag inte splittar de också. Och har ju inte 50mm2 ingångar på ett av stegen


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2010
#36
Men varför inte köra på 25mm2 jordkablar också då? Du har ju uppenbarligen såna eftersom du tänkt köra dom via ett block, men strunta bara i det och kör kablarna till karossen istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

194 Inlägg
20 maj 2010
#37
Tänkte ju köpa ett kit med 50mm2 kablar.


3 466 Inlägg
20 maj 2010
#38
max_k skrev:
Tänkte ju köpa ett kit med 50mm2 kablar.

Det är inget som tvingar dig att köra på 50mm2 jordar då. Du får bara en meter jord i kittet.
Skit i delningsblocket och skaffa 2st 25mm2 kablar som räcker från stegen till en bra jordningspunkt.
Sedan sparar du din 50mm2 jord till en annan gång.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

194 Inlägg
20 maj 2010
#39
Yes tar och gör så. Kör ju ändå bara 25mm2 kablar från delningsblocket till strömmen smile

Läste detta i "Bilstereo i Praktiken"

Om vi antar att kabelns längd måste vara fem meter söker vi i tabellen och finner
vår strömförbrukning i raden 36-50 Amp samt kabel längden 5-5,8 m och
vi får då en kabel area på 4 gauge. 4 gauge motsvarar i översättningstabellen
ca 25 mm2, det är inte så många förstärkare som klarar 25 mm2 kabeltjocklek rakt in.
Så ett strömblock kommer vara en bra hjälp. Du kan gå ner i storlek efter
strömfördelningsblocket ända ned till 10 gauge utan att behöva avsäkra igen,
förutsatt att kabeln är kortare än 1 meter eftersom man i tabellen ser att en 10 gauge
kabel klarar också upp till 50 Amp förutsatt att kabeln max är 1,2 meter. Och beträffande
vår 25 mm2 så skulle den kunna klara 65 Amp upp till en längd av ca 7 meter.

Så behöver inte säkra av de korta kablarna från delningsblocket?



Sök