2979
Sök

3st batterier men ändå är volten nere på 10-11v?

17 maj 2010
Trådstartare
#1
Jag följde era råd här och kopplade in 2st batterier till i bilen och kopplade ihop dom med 50mm2 kablar och säkrade av med 250A säkring och bort till kondensatorn men ändå så har jag ström svakor när jag spelar och alla jordkablar i karossen är bytta till 38mm2 kablar och även när laddaren står på och laddar så går den ner till 10-11 volt men varför gör den de??

Riktigt tacksam för svar för jag har prövat det mesta och de hjälper inte sad

Mvh:Ted

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#2
För det första så BYT JORDKABLARNA till 50mm2, dom ska INTE vara mindre än pluskabeln!

Sen, vad är det för batterier? Är dom nya, friska, bra med vatten?

vad har du för steg i bilen och hur många ohm är det kopplat i?

Booyakasha!

17 maj 2010
Trådstartare
#3
Softis skrev:
För det första så BYT JORDKABLARNA till 50mm2, dom ska INTE vara mindre än pluskabeln!

Sen, vad är det för batterier? Är dom nya, friska, bra med vatten?

vad har du för steg i bilen och hur många ohm är det kopplat i?

okej då ska jag byta dom och batterierna är helt nya och dom är uppladdede innan jag kopplade in dom och stegen jag kör på är:

*1st kicker kx 1200,1 steg
*1st kicker zx350,4 steg
*2st Ultimate 330Watts steg

högtalarna är kopplade på 2ohm

Mvh:Ted

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 maj 2010
#4
Jag skulle faktist säga att nått eller några av dina batterier är slut/dåligt.
Är ett batteri dåligt så drar det ur kraften ur resterande batteri vilket resulterar i låg strömstyrka.
Sen ska det helst vara 3 st likadan batterier eller med likadana specifikationer.
Pröva ladda upp alla 3 batterier och sen kolla volten på dom med multimeter.
Nyare fräscha ska hålla volten upp mot 13.x nånting, äldre slitna hamnar på 12.x (en timme eller 2 efter laddning)


Edit: såg nu att du hade nya uppladdade batterier.
Men du driver 4st steg på batterierna alltså? varför så många steg?
Senast redigerat av Streethawk (17 maj 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#5
Vad är det för batterier då?

Booyakasha!

17 maj 2010
Trådstartare
#6
Streethawk skrev:
Jag skulle faktist säga att nått eller några av dina batterier är slut/dåligt.
Är ett batteri dåligt så drar det ur kraften ur resterande batteri vilket resulterar i låg strömstyrka.
Sen ska det helst vara 3 st likadan batterier eller med likadana specifikationer.
Pröva ladda upp alla 3 batterier och sen kolla volten på dom med multimeter.
Nyare fräscha ska hålla volten upp mot 13.x nånting, äldre slitna hamnar på 12.x (en timme eller 2 efter laddning)


Edit: såg nu att du hade nya uppladdade batterier.
Men du driver 4st steg på batterierna alltså? varför så många steg?

okej ska pröva ladda upp alla igen och mäta smile
jag har kopplat stegen så här :

*1st kicker kx 1200,1 är kopplar till 2st kicker s12L7
*1st kicker zx350,4  är kopplat till 2st kicker s8L7
*2st Ultimate 330Watts det ena driver 2st kicker 6,9or o 2st kicker 6,5or och det andra driver alla högtalare inne i bilen smile

Mvh:Ted

17 maj 2010
Trådstartare
#7
Softis skrev:
Vad är det för batterier då?

Eftersom att jag bara är 17 år utan jobb eller nått och går i skolan så räckte ju inte mina pengar sådär långt :(så de fick bli feltema batterier underhållsfria hmm

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#8
Många som kör med biltema batterier kan jag tala om wink

Men då kanske du inte har tillräckligt med ström bara.
1200 steget drar ju lite.

Själv har jag 2 st 180 Ah batterier till ett monoblock som är bänkat till 4490 rms vid 1 ohm och det räcker.
Skulle tro att det drar mer än alla dina ihop.

Har 2 till slau om du är sugen tongue

Booyakasha!

17 maj 2010
Trådstartare
#9
Softis skrev:
Många som kör med biltema batterier kan jag tala om wink

Men då kanske du inte har tillräckligt med ström bara.
1200 steget drar ju lite.

Själv har jag 2 st 180 Ah batterier till ett monoblock som är bänkat till 4490 rms vid 1 ohm och det räcker.
Skulle tro att det drar mer än alla dina ihop.

Har 2 till slau om du är sugen tongue

haha okej de beror på priset ? tongue

men är det batterierna som inte räcker till ?? yikes

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 maj 2010
#10
Får jag fråga ang jordkablarna. Har du bytt flätan som går mellan batteri och kaross? Det hjälper inte att ha grova boaormar till kablar mellan kaross och steg ifall ledningen mellan batteri och kaross är klen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

17 maj 2010
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Får jag fråga ang jordkablarna. Har du bytt flätan som går mellan batteri och kaross? Det hjälper inte att ha grova boaormar till kablar mellan kaross och steg ifall ledningen mellan batteri och kaross är klen.



Mvh Tommy

jag har bytt jordflätorna till 38mm2 kablar men ska bytas igen till 50mm2 dom också och batteri jorden är 50mm2 kablar direkt i karossen

Mvh:Ted

4 074 Inlägg
17 maj 2010
#12
volvo_940R skrev:
Jag följde era råd här och kopplade in 2st batterier till i bilen och kopplade ihop dom med 50mm2 kablar och säkrade av med 250A säkring och bort till kondensatorn men ändå så har jag ström svakor när jag spelar och alla jordkablar i karossen är bytta till 38mm2 kablar och även när laddaren står på och laddar så går den ner till 10-11 volt men varför gör den de??

Riktigt tacksam för svar för jag har prövat det mesta och de hjälper inte sad

Mvh:Ted

Har du kondingen inkopplad efter batterierna,närmast steget asså?
Hur har du gjort fram i bilen,har dom kopplat laddkabel till bakre batterierna på + fram vid främre batteriet eller direkt från generatorn? se till att du jordar generatorn med lika grov som + kabeln oxå!
Och se till att ha jorden i ett rejält ställe i karossen,ingen liten utstickande plåtbit och kom ihåg att slipa plåtrent där du jordar!

Glömde fråga en sak! Har du 3 likadana batterier? om inte så blir dom nya batterierna inte bättre än det du har fram i bilen. Om du inte har monterat laddkabeln direkt på generatorn vill säga då spelar de inte lika stor roll.
Senast redigerat av BJonsson (17 maj 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 maj 2010
#13
Softis skrev:
För det första så BYT JORDKABLARNA till 50mm2, dom ska INTE vara mindre än pluskabeln!

Sen, vad är det för batterier? Är dom nya, friska, bra med vatten?

vad har du för steg i bilen och hur många ohm är det kopplat i?

Varför skall de INTE kunna vara klenare om de är mkt kortare då?
Svara sakligt nu är du snäll.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#14
Därför att man inte ska ha klenare jord än plus. Det är vad jag har lärt mig.
Sen om jordkabeln är 1m och plus är 1,5m tycker jag är ganska ovissentligt.
Onödigt att snåla med jord tycker jag.

Sen vet jag att ju kortare kabeln, desto klenare kan den vara.
Men ser absolut ingen mening alls med det.

Booyakasha!

3 466 Inlägg
17 maj 2010
#15
Streethawk skrev:
Jag skulle faktist säga att nått eller några av dina batterier är slut/dåligt.
Är ett batteri dåligt så drar det ur kraften ur resterande batteri vilket resulterar i låg strömstyrka.
Sen ska det helst vara 3 st likadan batterier eller med likadana specifikationer.
Pröva ladda upp alla 3 batterier och sen kolla volten på dom med multimeter.
Nyare fräscha ska hålla volten upp mot 13.x nånting, äldre slitna hamnar på 12.x (en timme eller 2 efter laddning)


Edit: såg nu att du hade nya uppladdade batterier.
Men du driver 4st steg på batterierna alltså? varför så många steg?

Likadana batterier behövs enbart vid Seriekoppling! Du kan parallellkoppla olika batterier så länge volten är samma..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
17 maj 2010
#16
volvo_940R skrev:
även när laddaren står på och laddar så går den ner till 10-11 volt men varför gör den de??

Vart mäter du 10-11 V?
På batterierna eller på stegens kopplingsplintar där strömkablarna sitter?

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
17 maj 2010
#17
Ha bilen igång och mät över polerna på batteriet bak hur många volt det har. bör ligga på ca 14volt
ligger det under det så har du problem nånstans mellan batteriet fram och bak..
ett fullladdat  batteri ska ha mer än 10-11 volt så nått lurigt är det nog med batteriet....å ja vet om 2 fall där en cell varit sönder på ett helt nytt biltema batteri! så kolla det å byt mot nytt om det är kasst


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
#18
M_icke_ skrev:
Likadana batterier behövs enbart vid Seriekoppling! Du kan parallellkoppla olika batterier så länge volten är samma..

Nja det där är inte helt rätt, vid parallellkoppling bör man köra med likadana batterier, annars riskerar (som det nog redan nämnts) det svagare batteriet att bli väldigt urtömt samtidigt som det bättre ligger på en okej nivå, det klenare kommer då att gå sönder fortare och riskerar att dra med sig det bra batteriet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

60 Inlägg
17 maj 2010
#19
ChriZtoffer skrev:
M_icke_ skrev:
Likadana batterier behövs enbart vid Seriekoppling! Du kan parallellkoppla olika batterier så länge volten är samma..

Nja det där är inte helt rätt, vid parallellkoppling bör man köra med likadana batterier, annars riskerar (som det nog redan nämnts) det svagare batteriet att bli väldigt urtömt samtidigt som det bättre ligger på en okej nivå, det klenare kommer då att gå sönder fortare och riskerar att dra med sig det bra batteriet.

Seriekoppling:
– batterierna ska ha samma kapacitet (Ah).
– batterierna ska ha samma ålder (vara likvärdiga) beroende på att
den laddningsström som behövs för att ett batteri ska uppnå en
viss spänning ändras med batteriets ålder.
– snedbelastning bör inte förekomma.
– vid seriekoppling bibehålls kapaciteten, men ökar (dubblar) spänningen
t ex vid seriekoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier blir
spänningen 24 V men kapaciteten fortfarande 60 Ah.

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.

– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.


kopierat från:
http://www.blekingebilradio.se/dokument … andbok.pdf

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
#20
Konstigt, jag har då lärt mig att man bör ha samma kapacitet och helst likadana batterier vid parallellkoppling också och kommer fortsätta köra på det. Men man kanske är skadad efter att ha kört eldrivna radiobilar i typ 15 år...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök