ChriZtoffer skrev:
M_icke_ skrev:
Likadana batterier behövs enbart vid Seriekoppling! Du kan parallellkoppla olika batterier så länge volten är samma..
Nja det där är inte helt rätt, vid parallellkoppling bör man köra med likadana batterier, annars riskerar (som det nog redan nämnts) det svagare batteriet att bli väldigt urtömt samtidigt som det bättre ligger på en okej nivå, det klenare kommer då att gå sönder fortare och riskerar att dra med sig det bra batteriet.
Seriekoppling:– batterierna ska ha samma kapacitet (Ah).
– batterierna ska ha samma ålder (vara likvärdiga) beroende på att
den laddningsström som behövs för att ett batteri ska uppnå en
viss spänning ändras med batteriets ålder.
– snedbelastning bör inte förekomma.
– vid seriekoppling bibehålls kapaciteten, men ökar (dubblar) spänningen
t ex vid seriekoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier blir
spänningen 24 V men kapaciteten fortfarande 60 Ah.
Parallellkoppling:– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.
kopierat från:
http://www.blekingebilradio.se/dokument … andbok.pdf