3438
Sök

Kolfiberhjälm från Biltema - Bu eller bä ? :P

457 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Såg en nyhet på Biltemas sida. Letar nämligen efter någon okej hjälm (till hoj). Den såg ju och verkade vara helt okej. Men någon som vet vad det är för någon hjälm?

Länken till sidan ...

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Personlig … iberhjalm/

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

SQ
1 343 Inlägg
23 maj 2010
Testade den innan ja köpte min shoei, kan inte säga att den satt som en smäck på mitt huvud iaf, helt feldimensionerad, för högt satt visir och ser allmänt billig ut tongue

Men som sagt, den sitter olika på olika personer, de är nog bättre att du bildar dig en egen uppfattning och testar den.. Ja hade då inte snålat med hjälmen, blir shoei, arai osv framöver..
Innehar en shoei raid 2 nu

Ljudnörd!

457 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Lardi skrev:
Testade den innan ja köpte min shoei, kan inte säga att den satt som en smäck på mitt huvud iaf, helt feldimensionerad, för högt satt visir och ser allmänt billig ut tongue

Men som sagt, den sitter olika på olika personer, de är nog bättre att du bildar dig en egen uppfattning och testar den.. Ja hade då inte snålat med hjälmen, blir shoei, arai osv framöver..
Innehar en shoei raid 2 nu

Oki smile Uppskattar ärliga svar som detta smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

KHRacing
23 maj 2010
Alla människor har olika huvudform, hade utan tvekan testat Biltemamodellen om jag behövet en ny hjälm.

mvh k

1 523 Inlägg
23 maj 2010
Håller med Lardi, man ska inte snåla med hjälm!!
jag köpte iofs Airoh Mathisse för 1500:-
http://www.fc-moto.com/?gclid=CPeCo4bx6 … 3god8BJPKw

Ingen dyr hjälm, men duger gott som nybörjarhjälm..

KHRacing
23 maj 2010
Biltemas hjälmar är CE-godkända, det är inte ens vissa av de dyraste hjälmarna på marknaden (alltså ej testade)

Sverker på PLUS på Tv satte en av de dyraste hjälmtilverkarna mot väggen i ett program med frågor som de inte ens kunde svara på,, där en BILLIG hjälm slog deras dyra i de flesta testresultaten.

enda jag kan med säkerhet säga är följande.

KÖP INTE EN PLASTHJÄLM.

998 Inlägg
23 maj 2010
Det var ett test för ett tag sen där dom provade MC hjälmar, tror det var plus och den bästa var en hjälm för 499 på Lidl.

http://svt.se/2.109779/1.1574167/billig … ;lpos=bild

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Muttley
23 maj 2010
för de priset kan du få en kbc som är otroligt skön. Bättre att åka till en mc firma och få tips så du får en hjälm som verkligen passar din skalle och har en skön inredning.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 maj 2010
Testa hjälmen/-arna och se vad som känns bäst på huvudet.

Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris.

Alternativet är att åka till en hjälmtillverkare som gör hjälmen utifrån ditt huvud precis som de i motogp och formel1, men då är summan för hjälmen troligen högre än summan för fordonet man framför...

40 Inlägg
30 maj 2010
Noiseprojekt skrev:
Håller med Lardi, man ska inte snåla med hjälm!!
jag köpte iofs Airoh Mathisse för 1500:-
http://www.fc-moto.com/?gclid=CPeCo4bx6 … 3god8BJPKw

Ingen dyr hjälm, men duger gott som nybörjarhjälm..

Fast det visade ju sig i en undersökning att Lidl's kampanjhjälm för 3-400kr var ett bättre skydd för huvudet än jättemånga märkeshjälmar var som kostade upp till flera tusen yikes

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 maj 2010
Jag hade en Biltema hjälm när jag körde moppe för 11år sen, den satt perfekt på mig och tur nog behövde jag aldrig testa skyddsförmågan.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 maj 2010
Men ska inte en bra hjälm absorbera kraften, inte stöta ifrån ? typ glasfiber krossas ju och dämpar, plast studsar ..

Mvh S.Österdahl

KHRacing
30 maj 2010
770_EVOLVE skrev:
Men ska inte en bra hjälm absorbera kraften, inte stöta ifrån ? typ glasfiber krossas ju och dämpar, plast studsar ..

det är det de gör när de krossar.
vill du ha ditt huvud i en hjälm som studsar (knäcker nacken)
elelr en som krossas & tar emot kraften ?

hjälmar är en-gångsgrejjer.
Senast redigerat av KHRacing (30 maj 2010)

502 Inlägg
31 maj 2010
Nicklas. Du kan ju köpa den fina cross hjälmen av mig som du använde vid 14-15års åldern då moppen tiden gällde. wink

Muttley
31 maj 2010
KHRacing skrev:
770_EVOLVE skrev:

Ja de säger att de räcker med att man tappar hjälmen från midjehöjd ner i asfalt sen ska man inte lita mer på den hjälmen utan köpa ny.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
31 maj 2010
KHRacing skrev:
770_EVOLVE skrev:

Det är ju det jag menar, alltså borde kolfiber inte vara något bra, då det är så hårt.

Mvh S.Österdahl

Smålänning
7 883 Inlägg
31 maj 2010
770_EVOLVE skrev:
KHRacing skrev:
770_EVOLVE skrev:

Det är ju det jag menar, alltså borde kolfiber inte vara något bra, då det är så hårt.

Skalet ska vara hårt och hållbart...

Det är stoppningen som ska ta upp stötarna.

Spricker skalet fyller de ju inte sin funktion...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

KHRacing
31 maj 2010
twin_cam skrev:
Skalet ska vara hårt och hållbart...

Det är stoppningen som ska ta upp stötarna.

Spricker skalet fyller de ju inte sin funktion...

jo skalet skall ta skada utav en hård smäll.
men det skall inte gå i 2 delar så att säga

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 juni 2010
770_EVOLVE skrev:
KHRacing skrev:
770_EVOLVE skrev:

Med kolfiber behövs inte lika mycket material för samma styrka som glasfiber, vilket leder till lättare vikt och mindre påfrestning på nacken. smile

Det är stor skillnad i vikt på modellerna biltema har, kolfibermodellen är riktigt lätt. Den i glasfiber väger som de flesta andra hjälmarna på marknaden.

3 714 Inlägg
1 juni 2010
Jag har iofs inte kolfiberhjälmen men jag har den vanliga och jag tycker den sitter skönt på mitt huvud iaf.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Sök