jente skrev:
sirmiro skrev:
jente skrev:
"Priset på hjälmen motsvarar bara den mängd reklam och gratisprodukter till storstjärnor företagen får ge. Väl sedan den som känns rätt för dig med bekvämlighet, utseende och pris."
Du är ju HELT ute och cyklar allså!! Jag VET att du inte kan ha någon som helst fakta på att detta är sant. Arai som är en av de ledande hjälm tillverkare laser mäter ALLA hjälmar för att de ska vara samma tjocklek över hela hjälmen, frigoliten i hjälmen blir gjutna tillsammans så att de har olika hårdhet beroende på vilken del av huvudet som de skyddar, pannan och tinningen behöver ju inte samma hårdhet
och att många hjälmar monteras allt för hand oxå. De hjälmar som inte står upp för standarden säljs inte.
Och ja, är det så att man tappar hjälmen så BÖR man byta hjälmen, för du ser sällan om hjälmen har fått en tillplattning just där eller inte.
De ledande hjälmtillvekarna kan om de vill göra ännu lättare hjälmar men dom väljer att inte göra det, för börjar du göra en för lätt så kommer du tillslut behöva dra ner på säkerheten ju.
Menar du att det INTE påverkar priset på produkten om de ger bort produkter för 50mille och köper reklam för 50mille?
En F1 hjälm är DYR, och men dyr är det inte några 5-10k, utan 10-15ggr det priset. Och då är det en SÄKER hjälm. Men bara för att Rossi eller MS kör med ett visst märke och har samma form på hjälmen ska ni inte tro att er hjälm är lika bra...
Därav menar jag att det bästa är att välja en hjälm som personen tycker passar bra i bekvämlighet, utseende och pris.
Priset är sedan en sak handlaren kan styra till stor del genom antalet hjälmar den köper in. Självklart ger fabriken olika priser om återförsäljare köper in 20st hjälmar eller 20000st, och då finns mycket att göra med priset och vips kan den hjälm folk kallar bra vara billig.
Skulle t.ex. Biltemas hjälm vara BÄTTRE om den kostade 7000kr?
För det är vad ni säger när ni säger att det är bättre med en dyrare hjälm - att alla hjälmar blir bättre om företagen tar mer betalt.
Jag tror inte på det argumentet efter att ha tittat mycket på olika sätt med marknadsföring - så jag vidhåller att man inte ska titta på priset när man granskar hur bra en produkt är.
(Sen det med testet där nolan kuggade - kan det vara så att tillverkarna plötsligt inte kunde skicka sina speciella testhjälmar när de gick till butik och handlade en hjälm? Och om det testet inte var godkänt, ska man då skylla på att kraschen inte var godkänd om hjälmen inte skyddar?)
Självklart är ju bekvämligheten viktig, alla kan inte ha en shoie hjälm utan kanske behöver ta en xlite istället.
Men det är fortfarande snack om billig eller dyr, teknologin för hur en hjälm tillverkas är så pass mycket anorlunda när det är en billighetshjälm, dom tar lätta vägen ut istället för att bekosta på sig dyrare saker för att göra hjälmen säkare.
Biltemas hjälm blir inte bättre bara för att den kostar 7000 för i verklighet är den inte värd med en några 100 lappar.
Fråga, har du ägt en "dyr" hjälm, vet du ens hur dom ser ut inuti? Har du sett en billig hjälm som ser likadant ut? Eller hur de "dyra" tillverkas skilland mot de billiga?
Du betalar ju inte mycket för en skit bil, men du betalar mer för en fin bil. Samma sak gäller hjämlar, men det är SÅÅÅ mycket som människor inte vet om hjälmar, så det är lätt att folk TROR att billiga är inte skillnad på mot dyra.
Nolan har haft nya hjälmar som har kommit i produktion och alla hjälmar är godkända, Nolan må vara billigare än andra men den är godkänd, säljer heldre än nolan hjälm än att kunden åker till biltema o köper en hjälm som jag kan garantera att personalen inte ha ens koll på vart den är tillverkad och hur.
Jag har hållit på med motorsport hela mitt liv, där samtliga grenar kräver hjälm. Jag har lagt mycket tid på att läsa om uppbyggnaden av hjälmar, materialval, vikter, utformning osv.
Ser man till personer under 15år inom gokart så finns det en viktgräns på 1100g, vilket endast en "vettig" hjälm klarar (Peltor YES) och den kostar "bara" 4300kr. Den har inte samma skydd som de hjälmar man hittar hos MChandlaren, men vikten anses viktigare i det fallet då nacken utsätts för stora påfrestningar.
Det är ju i denna diskussion en hjälm av lägre medelklass om vi bara tittar på priset.
När jag jämförde den hjälmen mot biltemas hjälm på huvudet anser jag att de är klart likvärdiga. Kolfiberhjälmen känns bra. Glasfiberhjälmen biltema säljer känns långt från lika bra.
Vi har kommit fram till att de stora tillverkarna inte kan fuska till sig en märkning - då kan inte heller de mindre tillverkarna det - och ska sanningen fram vet jag INTE i vilken fabrik Biltemahjämen tillverkas i.
Jag har inte tagit ut den hjälmen på väg så jag vet inte hur vindbrus etc är, men ofta är det såna saker man betalar en hel del extra för.
Det jag vill komma till är att baserat på den information vi har som konsumenter finns det INGET som säger om det är en bra eller dålig hjälm vi har i handen vid inköpstillfället. Vi vet inte annat än den/de CE-märkningar som finns på hjälmen och vi måste utgå från att de stämmer. Priset säger INGET om säkerheten så har 2st hjälmar samma märkning ska de klassas som lika säkra (precis som två småbilar med 5stjärnor i EuroNCAP från samma år klassas som lika säkra även om det står Kia på en och Volvo på den andra).
Då har vi passform, vikt, utseende, ventilation och liknande detaljer som mellanskillnaden i pris hamnar på. Inte säkerheten, den är lika.
Då anser jag att man ska välja den hjälm man trivs med utseendet på (så den används), sitter bra mot huvudformen (annars skyddar den inte), har en vikt som känns bra (ju lättare desto bättre, men det måste kännas bra), rätt visir osv...
Sen vad den kostar är irrelevant. Om jag köper in en container direkt från Arai's fabrik och år dem för 1500kr/st och säljer dem för det är de lika bra/dåliga som de den lokala MChandlaren säljer för 5000kr, då hans hjälmar gått igenom 4mellanhänder som alla ska ha pengar.
Att det står "Volvo" på en bil gör den inte säker - det är sakerna i den som gör den säker och hur säker avgör en oberoende testgrupp.
Samma sak gäller med hjälmar (och allt annat). Har 2 hjälmar samma märkning är de lika säkra, allt annat är tomma ord från tillverkaren kallat "reklam" & "marknadsföring".