2446
Sök

Trimma bilen genom Mappning / eftermarknadssprut??

VIP Medlem
251 Inlägg
23 juni 2010
#21
Lite OT men jag känner att det är onödigt att skapa ny tråd bara för detta...

Kan man köra singelturbosupra 550hk+ på bakhjulen med originalsprut? Eller är det ett måste med eftermarknads (t ex aem ems)???


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 juni 2010
#22
allt går ju, handlar bara om hur bra de blir, de bästa är att lägga i ett riktigt sprut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

181 Inlägg
30 juni 2010
#23
Qziny> Jag skulle säga att varje gång man tänker göra lite kraftigare justeringar, se till att fråga någon som gjort precis samma sak tidigare. Då får man oftast bra svar och ideer, om inte bilen i fråga är helt ny såklart.

Kolla med tex Zeb, Arash/PBZ, Tomsid, Supramannen osv så får du en del att gå på och har lättare att välja hur du ska göra sen.

Mvh//A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

1 738 Inlägg
30 juni 2010
#24
Qziny skrev:
Lite OT men jag känner att det är onödigt att skapa ny tråd bara för detta...

Kan man köra singelturbosupra 550hk+ på bakhjulen med originalsprut? Eller är det ett måste med eftermarknads (t ex aem ems)???

Vissa kanske inte har erfarenhet om trimning, endel kan inget om bilar!

Det är väll därför han frågar!!


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 juni 2010
#25
torpis skrev:
Wikstromm skrev:
torpis skrev:
Ja det är det kort sagt.  Du vill ju ha en bil som startar i alla väder, inte drar för mycket soppa inte rycker vid gaspådrag eller växlingar mm... allt detta har du gratis i ditt originalsprut så att behålla det så långt det går är aldrig fel.  Man byter bara sprut när man verkligen måste. 

Att mappa i sig  är inte svårt, men det är så mycket att ställa in som hänger ihop med vartannat så helheten är svår.

bara det faktum att du måste vänta tills det blir -20grader ute innan du kan mappa choken för det driftsfallet samt även när det är 30grader ute gör att det tar minst ett år att få till det riktigt bra(om du inte har en klimatkammare över förståss)

men grejjen är ju också den, att en gat-mappning blir aldrig optimal, visst kallstarten och överhettningen kan man ju mappa på gata men de är ju ingenting som används när bilen pressas får vi hoppas vilket gör att den mappen inte är lika noggrann,
en optimal mappning skall ske i bänk där man kan sätta den på t.ex 3000rpm och halvlast för då mappa just den tabellen för att sedan byta till kanske fulllast osv..

tja...  kommer du någonsin kunna låsa bilen på 3000rpm i verkligheten?  med husvagn och uppförsbacke?  låt säga att du på gatan aldrig hinner få laddtryck vid 3000rpm (exempelvis en S40 med t04E turbo) men i bänken när du låser fast den vid 3000rpm hinner aggregatet veva igång och du får laddtryck... då är ju bänkmappningen av den lastpunkten onödig eftersom du aldrig kommer vara där på gatan.

Givetvis är en bra bänk en fördel vid mappning, men det går ju inte att säga att en bänkmappning blir mer optimal än om man kör på gatan. Mappa accelerationsanrikning i bänk är ju svårt.

Man får aldrig en gatmappning lika optimal som en bänkmapp, just för att på bänken har du alltid samma uteluft temp alltid samma luftfuktighet och kan just låsa fast den på den belastning du vill lägga in, under just den bänkningen, att man bromsar fast den på 3000rpm på bänken ger ju motorn en snällare gång senare på gata när den inte behöver gå på bränsle anrikning direkt för att det inte finns värden i mappen för det varvet och insugstrycket...
acc anrikning är väll inte svårt i bänk? bara köra några repor på bänken, visst det blir mer likt gatmappning då men då har vi fortfarande konstant temp på uteluft och fuktighet.. vilket spelar stor roll i en eftermarknads mapp då spruten inte tar hänsyn till detta...
Senast redigerat av Wikstromm (30 juni 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2010
#26
Wikstromm skrev:
Man får aldrig en gatmappning lika optimal som en bänkmapp, just för att på bänken har du alltid samma uteluft temp alltid samma luftfuktighet och kan just låsa fast den på den belastning du vill lägga in, under just den bänkningen, att man bromsar fast den på 3000rpm på bänken ger ju motorn en snällare gång senare på gata när den inte behöver gå på bränsle anrikning direkt för att det inte finns värden i mappen för det varvet och insugstrycket...
acc anrikning är väll inte svårt i bänk? bara köra några repor på bänken, visst det blir mer likt gatmappning då men då har vi fortfarande konstant temp på uteluft och fuktighet.. vilket spelar stor roll i en eftermarknads mapp då spruten inte tar hänsyn till detta...

Du ger dig inte du... och det gör inte jag heller.

Jag har hitintills aldrig sett en bänk för hobbybruk som står i en klimatkammare. Gör det det så visst då kan du styra temp och fuktighet mer exakt. men vilka bänkar har de möjligheterna?

ofta ger en bänk inte kylning nog, väldigt få firmor har fläkt som orkar blåsa luft nog för att kyla motorn likt en motorväg i 200km/h.

Accanrikning i en bänk går givetvis också, men då måste ju bänken exakt efterlikna landsvägen vad gäller rullmotstånd och så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 juni 2010
#27
torpis skrev:
Wikstromm skrev:
Man får aldrig en gatmappning lika optimal som en bänkmapp, just för att på bänken har du alltid samma uteluft temp alltid samma luftfuktighet och kan just låsa fast den på den belastning du vill lägga in, under just den bänkningen, att man bromsar fast den på 3000rpm på bänken ger ju motorn en snällare gång senare på gata när den inte behöver gå på bränsle anrikning direkt för att det inte finns värden i mappen för det varvet och insugstrycket...
acc anrikning är väll inte svårt i bänk? bara köra några repor på bänken, visst det blir mer likt gatmappning då men då har vi fortfarande konstant temp på uteluft och fuktighet.. vilket spelar stor roll i en eftermarknads mapp då spruten inte tar hänsyn till detta...

Du ger dig inte du... och det gör inte jag heller.

Jag har hitintills aldrig sett en bänk för hobbybruk som står i en klimatkammare. Gör det det så visst då kan du styra temp och fuktighet mer exakt. men vilka bänkar har de möjligheterna?

ofta ger en bänk inte kylning nog, väldigt få firmor har fläkt som orkar blåsa luft nog för att kyla motorn likt en motorväg i 200km/h.

Accanrikning i en bänk går givetvis också, men då måste ju bänken exakt efterlikna landsvägen vad gäller rullmotstånd och så.

du föstår inte vad jag menade med ute lufttemp och fuktighet, utan att tempen och fuktigheten hinner inte ändra sig Märkbart under samma mappning på bänk Men gatmapp däremot där kan det skilja flera grader bara på nån kilometer, och accanrikningen så kommer vi också tillbaka till det att få ett rullmotstånd som efterliknar vanlig landsväg är inte heller svårt eller krångligt, lägg bänken på ett mot stånd av 0.3 KN så är man inom ramarna för normalt motstånd men på bilar över 300hk så är detta försumbart

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

58 Inlägg
30 juni 2010
#28
940RDALLE skrev:
Varför sätta i ett eftermarknads system om du typ bara ska upp i 220-250hk?

MVH

Kan vara skönt att ha ett riktigt sprut om man någon gång ska gå vidare smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2010
#29
Wikstromm skrev:
du föstår inte vad jag menade

nä jag förstår nog inte. du argumenterar emot mig som i det stora hela håller med dig...   klurigt blir det då

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

151 Inlägg
30 juni 2010
#30
men om man mappar i bänk får man väl inte med datan om luftfuktighet, temperatur och lufttryck och liknande utan den blir väl bara mappad efter ett förhållande? på gata får man ju med alla tänkbara variabler som finns i verkligheten exempelvis regn, fukt värme. Bästa hade väl varit att mappa en gång på våren och sedan justerat på sommaren, hösten och vintern. eller är det bara jag som är på cykeltur???


8 252 Inlägg
30 juni 2010
#31
EvoJenza skrev:
men om man mappar i bänk får man väl inte med datan om luftfuktighet, temperatur och lufttryck och liknande utan den blir väl bara mappad efter ett förhållande? på gata får man ju med alla tänkbara variabler som finns i verkligheten exempelvis regn, fukt värme. Bästa hade väl varit att mappa en gång på våren och sedan justerat på sommaren, hösten och vintern. eller är det bara jag som är på cykeltur???

Om du kör i bänk eller på gatan spelar inte så stor roll för slutresultatet. Och även om man mappar i bänk så kan man ju få göra vissa justeringar efter att man kört på gatan. Och mappar man på sommren till exempel så kan man få ändra lite för att den ska gå riktigt på vintern.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 juni 2010
#32
EvoJenza skrev:
men om man mappar i bänk får man väl inte med datan om luftfuktighet, temperatur och lufttryck och liknande utan den blir väl bara mappad efter ett förhållande? på gata får man ju med alla tänkbara variabler som finns i verkligheten exempelvis regn, fukt värme. Bästa hade väl varit att mappa en gång på våren och sedan justerat på sommaren, hösten och vintern. eller är det bara jag som är på cykeltur???

Du verkar inte riktigt hajja grejjen med en bänk mapp, för en gatmapp får under mappningen många olika uteluft tempar och fuktigheter på olika ställen i mappen så¨att säga, det egentligen Optimala är att först bänkmappa den sen t.ex göra småa justeringar i mappen under vår, sommar höst och vinter..
men mappen i sig gör man bäst genom att bänkmappa då man kan stalla fast den på olika belastningar och varvtal för att verkligen kunna finjustera...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Supraman
2 300 Inlägg
30 juni 2010
#33
Säger som min mappare, man kan gärna mappa på bänk men för att den ska bli körbar så måste man slipa till de sista på vägen.
Finns så mkt att justera för att få en körbar bil som funkar både på bana och till vardag.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 287 Inlägg
1 juli 2010
#34
Jag håller med Stefan. Bygger man en motor från scratch så behövs både bänk och gata för att få till allt i detalj. Gata om inte annat för att få verifierat att allt lirar som tänkt även i verkligheten.

Men vissa saker är som sagt var svåra att ta på gatan, tex justera kammarna och se vilka resultat man får med olika kaminställningar ( i en bänk kan du köra tre likadana pull med tre olika kaminställningar och lägga dom som overlay och se i detalj vad som händer).

Det är rent generellt lättare att felsöka och byta grejor i bänk. Har man tex flera olika avgashus man vill prova med så är det oändligt mycket lättare i bänk. Det är också lättare att koppla upp full uppsättning givare för allt möjligt i bänk än med motorn i bil. Min motor hade ett irriterande fel där en splitter ny vevaxelgivare inte hängde med 100% över 6500 rpm. Det skulle jag inte vilja ha felsökt på gatan.

På gatan stiger också vattentempen för fort när man skall grundmappa. Det är svårt att hinna med att kolla allt om man är noga och missar man 30 grader så är det inte lätta att backa tempen i en bil.. Har man 200 liter vattentank i bänken är det lättare att hinna med.

Säkerhetsaspekten skall man inte glömma. Mappa 500Hkr på gatan på icke avlyst väg är farligt- Även på avlyst väg kan det vara farligt. Kenneth Andersson som mappade min motor höll på att stryka med i England (föraren dog).

Men skall man få till finliret med exakt hur bilen beter sig på gatan - så måste man ta oftast ta det sista där. Tex exakt hur samspelet växellåda/koppling funkar och om man tex ska backa hem 0.2 bar under 5000 rpm på ettan för att det bara tokspinner annars.

Men en riktigt erfaren mappare kan ta det mesta i bänken. När Kenneth jobbade åt Opel medans dom körde DTM så satt han kvar i Sverige och gjorde mappar anpassde för olika banor.
Med min motor så följde han bara med i bilen en gång för att kolla att det han trodde med motorn i bänk lirade även som tänkt på gatan och allt utom en sak funkade som beräknat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

151 Inlägg
1 juli 2010
#35
Wikstromm skrev:
EvoJenza skrev:
men om man mappar i bänk får man väl inte med datan om luftfuktighet, temperatur och lufttryck och liknande utan den blir väl bara mappad efter ett förhållande? på gata får man ju med alla tänkbara variabler som finns i verkligheten exempelvis regn, fukt värme. Bästa hade väl varit att mappa en gång på våren och sedan justerat på sommaren, hösten och vintern. eller är det bara jag som är på cykeltur???

Du verkar inte riktigt hajja grejjen med en bänk mapp, för en gatmapp får under mappningen många olika uteluft tempar och fuktigheter på olika ställen i mappen så¨att säga, det egentligen Optimala är att först bänkmappa den sen t.ex göra småa justeringar i mappen under vår, sommar höst och vinter..
men mappen i sig gör man bäst genom att bänkmappa då man kan stalla fast den på olika belastningar och varvtal för att verkligen kunna finjustera...

nej jag är inte så insatt i det. Det var därför jag läste och ställde en fråga. Jag vill gärna lära mej och frågar man inget så vet man inte. Dock trodde jag inte att man skulle bli avläst så roll . får be om ursäkt för en onödig fråga. hmm


Tattoo
3 juli 2010
#36
Gör det lätt för dej. sätt på en större turbo eller en med snabb spool upp .Gör det ekonomin håller för. öppna upp andning lite och ett komplett 3tum rör åk upp till tubocenter i tumba i sthlm dom mappa för 5000kr och  dom kör på bänk å fin liret på gatan.  Lägger upp så mycket grejorna håller för med en bra marginal så du kan gasa utan att det rasar  smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 juli 2010
#37
EvoJenza skrev:
Wikstromm skrev:
EvoJenza skrev:
men om man mappar i bänk får man väl inte med datan om luftfuktighet, temperatur och lufttryck och liknande utan den blir väl bara mappad efter ett förhållande? på gata får man ju med alla tänkbara variabler som finns i verkligheten exempelvis regn, fukt värme. Bästa hade väl varit att mappa en gång på våren och sedan justerat på sommaren, hösten och vintern. eller är det bara jag som är på cykeltur???

Du verkar inte riktigt hajja grejjen med en bänk mapp, för en gatmapp får under mappningen många olika uteluft tempar och fuktigheter på olika ställen i mappen så¨att säga, det egentligen Optimala är att först bänkmappa den sen t.ex göra småa justeringar i mappen under vår, sommar höst och vinter..
men mappen i sig gör man bäst genom att bänkmappa då man kan stalla fast den på olika belastningar och varvtal för att verkligen kunna finjustera...

nej jag är inte så insatt i det. Det var därför jag läste och ställde en fråga. Jag vill gärna lära mej och frågar man inget så vet man inte. Dock trodde jag inte att man skulle bli avläst så roll . får be om ursäkt för en onödig fråga. hmm

inte meningen hoppa på dig sådär! ursäkta roll men din skrivstil med många ??? och för lite komma tecken osv, gör att man läser ditt inlägg som påhoppande och då fortsatte jag bara tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

151 Inlägg
4 juli 2010
#38
ska tänka på det. tillbaka till ämnet. behöver man verkligen byta sprutet? Det jag menar är att dom flesta jag har läst om som då trimmat ordentligt räcker orginalsprutet ganska långt. Nu kommer jag inte ihåg vilken bil han hade men det går ju att få bra med kräm i motorn med ett orginalsprut som är bearbetat. Om man inte ska trimma vidare till höga siffror. Då kan man ju byta innan.


8 252 Inlägg
4 juli 2010
#39
EvoJenza skrev:
ska tänka på det. tillbaka till ämnet. behöver man verkligen byta sprutet? Det jag menar är att dom flesta jag har läst om som då trimmat ordentligt räcker orginalsprutet ganska långt.

Rent effektmässigt kan ett originalsprut räcka långt. Men ett riktigt sprut är nogrannare och ger dessutom tillgång till ytterligare funktioner som originalsprutet saknar. Så bara genom att byta sprut så kan man tjäna effekt och körbarhet.


513 Inlägg
17 juli 2010
#40
Arsle eller bak...Tycker nog att alla sitter och säger samma sak, som tidigt i tråden då det sägs att mappa och chippa är olika. Att mappa skulle vara att ställa in motorn så den går rätt, gör inte chippade bilar det? Trode chippning inebar att motorn fortfarande går "rätt" bara att man tillåter att den får gå lite hårdare, ladda lite mer ect ect...Vist du sliter hårdare på grejerna än bilfabrikanten tänkt sig.
Sen kommer det till vilket som är bäst, bänk eller landsväg, trode jag hade lite kläm på det men inte då...Trodde dom hade sina fel och fördelar bådatvå som bänken som inte kör omkring i 200 utan som står still. vägen som ger verkliga förhållande osv. Ska man ha det perfekt får man väll mappa bilen jämt, så fort den gör en takt....fan slitaget på kolvringen har ändrats vilket resulterar i mindre friktion osv "ser fram emot gliringar för det" Se till att ha ett bra sprut sen om det är saab trionic som är grymt, "hoppas på saab hat svar" eller varför inte lägga 100papp på ett bosch motorsport sprut om man ska vara värst.
Så att gå till trådens början, fråga dig själv vad du vill ha ut av bilen, fråga folk som gjort det innan vad dom brottades med för fel och flaskhalsar på deras bil. du kanske vill ha 300 hk i din v70 t5, då ser jag ingen anledning att skaffa ett annat sprut, vill du sen ha 800 hk så är det ingen dum ide....

Hoppas på att en massa experter kommer och sätter mig på plats, skulle bli så glad att få en lextion i tändvinklar eller så.......Hummmm adaptiva system va fan är det......ha det gatfolk


Sök