4608
Sök

Saab 9000 2.0t LTT trimning?

1 679 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, kanske ska byta bil mot en Saab 9000 2.0t LTT -93

Hur ska jag kunna trimma den på lättast sätt?
Tänkte väl vilja ha ca 200-250hk i den.
Sitter redan ett JT Halvsats system på den.

Det ska tydligen sitta en pysventil på den så tänkte om man kanske kunde enbart ställa upp laddtrycket till kanske 0.8? Går det bra eller är det väldigt riskfyllt?
Vad har den orginal?

Har hittat ett trimkit till den med chip och nån magnetventil, dock kostar det ca 6000kr vilket jag tycker är lite mycket pengar.

Vad kan jag annars göra?
Har hört att dom motorerna inte är så bra att trimma på, men är endå inte ute efter så extremt mycket hästar.
Går det att plocka styrboxar från nån annan modell eller nåt?
Senast redigerat av JimmyAndersson (24 maj 2010)


Smålänning
7 883 Inlägg
24 maj 2010
#2
Laddar runt 0,4 original.

Om den inte har APC (tror inte LTT har de) så kan du använda pysventiulen, men pys med förstånd. 0,8 är menas problemas, men ska du mycket över 1 så bör du fundera på att byta spridare och chippa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 679 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Laddar runt 0,4 original.

Om den inte har APC (tror inte LTT har de) så kan du använda pysventiulen, men pys med förstånd. 0,8 är menas problemas, men ska du mycket över 1 så bör du fundera på att byta spridare och chippa.

vad är APC för nåt då?

Vill ställta upp laddet så gott jag kan, men endå lika i en bra gräns utan ras osv.
så mellan 0.8 - 1.0 bar kan jag alltså ha utan problem men inge mer?
Hur många häst skulle jag få då ungefär 170-180hk?


1 679 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#4
Elda skrev:
för det första fanns inte 2.0t (LTT) förrens -94 så det tycker jag e lite skumt. För det andra så MÅSTE du chippa den, pysventil är skitbra sätt o rasa motorer på bilar med moderna insprutsystem. är det dock en 2.0T -93 har speedparts kompletta kitt då det är DI/APC på desa med separat bränsle. -94 och senare har trionic 5.5 och där SKA du ha chip, finns dröser med.

Det är en 2.0t -93 på 150 hästar, trodde bara att det var LTT som hade 150 hästar?


1 679 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#5
http://www.garaget.org/?car=106719
den bilen är det, enligt transportstyrelsen så är det 150 hästar i den smile
Så det är en 2.0T motor i den tongue


1 679 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#6
FÅr kolla närmare på den:)
Men om det nu skulle vara en LTT?
Vad kan jag göra enklast för att komma till 200hk sträcket smile
Om det skulle vara en annan 2.0T motor hur kommar jag dit enklast:)
Går det inte att höjja laddtrycket till 0.8-1.0 då?


5 710 Inlägg
25 maj 2010
#7
>>Elda.....nu har du snurrat till det. 2.0LTT -93 tillverkades visst.
Ovanlig udda modell med magnetventil men utan IC och med LH/DI/APC styrsystem = det är inte den bästa modell att utgå ifrån vid trimning.

Kan tänka mig att "chipp-mats" kanske har något program (chipp) men det kan nog vara lite klurigt att få tag i om han inte har något = pystrim.
Oavsett trim skulle jag komplettera med ett laddluftkyl som steg 1.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

44 Inlägg
25 maj 2010
#8
Det är en fin bil, men om du är ute efter trimning så ska du nog titta på en nyare (-94 eller senare), eller en 2.3T 90-93. Annars kan det nog bli väldigt svårt.

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!

888 Inlägg
25 maj 2010
#9
Varför rekommendera en 2,3T 90-92 då det är samma sprut som han har nu?. Ska han ha något så är det just 94-98(T5,5) 93a(T5,2) kan gå bra om det är en 2,3T 200hk eller Aero.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 maj 2010
#10
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1

Ett alternativ, finns fler steg, men då skall du sattsa på en laddkyl med. Och framför allt pystrimma ALDRIG en saab! för boxen kommer att kompensera mängden luft med soppa osv, så bilen stryper sig själv lätt sagt.


1 679 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#11
Men det är ju inte mýcket jag ska trimma, hur avancerat är att montera på en IC på denna bil/motor?
Kommar bilen att rasa om jag ställer upp laddet till 0.8?
Har tänkt att max ha steg 1 på bilen, men vilket chip är det till den motorn, sitter det magnetventil på den redan? För isf så blir det billigt att köpa ett chip för ca 2,200kr hos speedparts, har jag inte magnetventil så kostar steg 1 6,500kr vilket jag inte tänker betala, tänkte då om det finns några lättare sätt att få lite mer hästar.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 maj 2010
#12
Chippet kan du köpa på Speedparts, och om du inte har någon MV (magnetventil) vilket du troligen inte har så kan du köpa en begagnad på skroten, eller någon som säljer på blocket, samt slangsatsen. Ny kostar en MV ca 1600kr. Dock får du montera sakerna själv, men det är busenkelt smile


60 Inlägg
25 maj 2010
#13
Montera magnetventil + chipp så har du ju dom hästarna, och dom 6000:- du sa att det kostade är ju fan kaffepengar förr 100 hk extra....

///When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough! ///

1 679 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#14
GT-R2008 skrev:
Montera magnetventil + chipp så har du ju dom hästarna, och dom 6000:- du sa att det kostade är ju fan kaffepengar förr 100 hk extra....

Tar studenten snart så pengarna är inte min starka sida riktigt än, men går det inte som nån skrev innan att köpa magnetventil och slangkit begagnat av nån billigt för att sedan bara köpa ett chip?

Hur säkert är det om man skulle köpa nåt av sånt här begagnat? alltså chip och magnetventil och såna saker, jag föredrar nya saker men man kanske kan göra ett undantag om det endå är bra kvalitet på sakerna även om dom har blivit använda ett tag smile

Men ingen har riktigt svarat på frågan om motorn håller om jag ställer upp laddet till 0.8?


5 710 Inlägg
25 maj 2010
#15
Läs för bövelen vad som skrivs:

jonTe skrev:
Ovanlig udda modell med magnetventil men utan IC

= du behöver inte köpa en OM du nu inte vill ha dubbla......

Jag är heller inte säker på att det bara är att smacka dit chipp från SP. De har bevisligen heller inte koll på denna modell, iaf inte om man läser på hemsidan.
Där slår man samman 2.0T 90-93 och de är inte likadana....

Men ingen har riktigt svarat på frågan om motorn håller om jag ställer upp laddet till 0.8?

Det är nog ingen som vet eller vågar svara ja på då det är så många X som påverkar.
Om du monterar IC det är vintehalvår/kallt klimat du kör 98 i tanken och all annan hårdvara är 100 så ja förmodligen håller det.
Varm sommardag, dålig soppa och ett hårvarufel (t.ex halvtaskig bränslepump) och nej....förmodligen håller det inte.
Problemet när du pyser laddet är att du inte har någon säkerhetsspärr.
Ställer du laddet på 0.8 laddar den det oavsett temp, bränslekvalitet, misständningar eller andra fel.

0.8 vid 6250rpm och fel föreutsättningar......obra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

3 860 Inlägg
25 maj 2010
#16
Precis!!

Problemet när du pyser laddet är att du inte har någon säkerhetsspärr.
Ställer du laddet på 0.8 laddar den det oavsett temp, bränslekvalitet, misständningar eller andra fel.

0.8 vid 6250rpm och fel föreutsättningar......obra.

mvh Jonas

Låt bli pystrimmen o mappa/chippa på riktigt i stället!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 679 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
Läs för bövelen vad som skrivs:

jonTe skrev:
Ovanlig udda modell med magnetventil men utan IC

= du behöver inte köpa en OM du nu inte vill ha dubbla......

Jag är heller inte säker på att det bara är att smacka dit chipp från SP. De har bevisligen heller inte koll på denna modell, iaf inte om man läser på hemsidan.
Där slår man samman 2.0T 90-93 och de är inte likadana....

Men ingen har riktigt svarat på frågan om motorn håller om jag ställer upp laddet till 0.8?

Det är nog ingen som vet eller vågar svara ja på då det är så många X som påverkar.
Om du monterar IC det är vintehalvår/kallt klimat du kör 98 i tanken och all annan hårdvara är 100 så ja förmodligen håller det.
Varm sommardag, dålig soppa och ett hårvarufel (t.ex halvtaskig bränslepump) och nej....förmodligen håller det inte.
Problemet när du pyser laddet är att du inte har någon säkerhetsspärr.
Ställer du laddet på 0.8 laddar den det oavsett temp, bränslekvalitet, misständningar eller andra fel.

0.8 vid 6250rpm och fel föreutsättningar......obra.

mvh Jonas

Men jag får ta och titta vad som sitter på den redan, hur märker jag om det är magnetventil, vart sitter den?
Och det sitter en sån där redan, så är det väl bara höra av sig till nåt företag så får dom hjälpa mig personligen?
Eller vad är det jag ska titta efter för specifika saker på motorn?

Så ni alla råder mig från att ge fan att ställa upp laddet, inte ens det minsta lilla med pysventilen smile

Är mappa och chipa samma sak?
Eller kan jag plocka ur lite mer hästar om jag mappar den med orginal saker och kanske får lite mer ladd, men det är väl nästan samma sak som chipp?
Senast redigerat av JimmyAndersson (25 maj 2010)


5 710 Inlägg
25 maj 2010
#18
JimmyAndersson skrev:
Är mappa och chipa samma sak?

Nej, kika här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179489
...där Sharky förklarar på ett bra sätt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

930 Inlägg
25 maj 2010
#19
Är mappa och chipa samma sak?
Eller kan jag plocka ur lite mer hästar om jag mappar den med orginal saker och kanske får lite mer ladd, men det är väl nästan samma sak som chipp?

När man chippar så programmerar man om effektkurvan i bilens "dator"
När man mappar så optimerar man bilen t.ex vilket bränsle som den ska gå bäst på, när och hur turbon ska börja ladda osv osv.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 710 Inlägg
26 maj 2010
#20
Kamulen skrev:
Är mappa och chipa samma sak?
Eller kan jag plocka ur lite mer hästar om jag mappar den med orginal saker och kanske får lite mer ladd, men det är väl nästan samma sak som chipp?

När man chippar så programmerar man om effektkurvan i bilens "dator"
När man mappar så optimerar man bilen t.ex vilket bränsle som den ska gå bäst på, när och hur turbon ska börja ladda osv osv.

Du behöver nog läsa på i de där trådarna du oxo.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök