http://www.garaget.org/?car=197676
Sent på kvällen den 12 april i år tog jag mig en titt på blocket.se för att se vad som var till salu i min hemstad, något som jag ibland roar mig med om jag inte har annat för mig.
En vit BMW E34 fångade min uppmärksamhet och jag visade annonsen för min sambo som vid tillfället hade en rostig och bulig Mazda 323f. Även hon tyckte att bilen såg fin ut och vad som såg absolut trevligast ut var prislappen, 5000 kronor.
Morgonen därpå ringde jag ägaren och vi bestämde att jag och min sambo skulle åka och titta på den efter jobbet. Min arbetsplats ligger ungefär en kilometer från den angivna adressen i annonsen, så det passade perfekt.
En av annonsbilderna
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1847775.jpg]()
Direkt efter jobbet hämtade jag min sambo och vi åkte genast iväg för att titta på bilen vi fastnat för. Väl på plats tog det inte lång tid innan vi bestämt oss för att slå till.
Den dåvarande ägaren hade haft bilen sedan 2006. Tanken var att sonen i familjen skulle få bilen när han han tar körkort, men ett indraget lämplighetsintyg satte käppar i hjulen för den planen, så föräldrarna ville inte ha kvar bilen i garaget. Innan denna incidenten inträffade hade de dock gjort en omfattande rostlagning av bilen. Stötdämparna och fjädrarna var bytta och kopplingen likaså. Med bilen följde även åtta stycken mer eller mindre sprillans nya sommar- och vinterdäck av fabrikatet Nokian, samtliga på 15" BMW aluminiumfälgar.
I och med att bilen stått i flera år krånglade bromsarna och vi var tvungna att ta hem bilen på släp.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1846408.jpg]()
Jag hade tidigare varit hos bilprovningen och fått ut de senaste två besiktningsprotokollen som visade att bilen klarat sig helt utan anmärkningar. HC-halten var dock oroväckande hög på den senaste besiktningen, men vi valde att helt enkelt hoppas på det bästa.
Det första vi gjorde var att åtgärda bromsarna. Tidigare ägaren trodde att båda främre bromsoken behövde bytas, men så var inte fallet. Det enda som behövdes var en luftning. Nipplarna på hjulcylindrarna bak satt dock alldeles för hårt för att användas, så nya hjulcylindrar och yttre bromsrör bak monterades. De självjusterande skruvarna var förstås lite för rostiga för att fungera som de skulle, så vi justerade dessa manuellt och därefter vaknade alla bromsar, inklusive handbromsen till liv.
Bilen fick sig sedan en välförtjänt service med oljefilter och Castrol GTX High Mileage
,
Några bilder innan bilen besiktades:
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855331.jpg]()
Förra ägaren var mån om bilens utseende och hade bland annat varit hos BMW och köpt nya emblem
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855332.jpg]()
Inredningen såg ganska tråkig ut, men den var i gott skick. Biltemas överdragsklädsel var noggrant fastsatt runt alla säten.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855333.jpg]()
Nästan komplett verktygssats
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855335.jpg]()
Tack vare en mycket trevlig besiktningsman behövde vi inte vänta på att få en besiktningstid. Jag fick betala för kontrollen och lämna bilen hos bilprovningen under en dag, så besiktade han den vid första lediga tillfället.
Vi hade räknat med en hel del fix, men frågan var bara hur dyrt det skulle bli. När jag hämtade bilen blev jag positivt överraskad. Visst hade den fått 6 stycken tvåor, men dessa var extremt billiga att rätta till.
![http://img38.imageshack.us/img38/296/foto0026fix.jpg]()
Föregående besiktning: 2005-11-10, inte alls illa pinkat för en gammal BMW som stått still i nästan fem år.
I nuläget bilen nästan helt klar för ombesiktningen. Det som återstår är att montera klart de nya bromsrören. Eftersom det var så pass svårt att få grepp om vilka bromsrör som var undermåliga bestämde vi oss för att byta ut allihop, inklusive slangarna. I helgen monterar vi det sista bromsröret och sedan ska bilen få blanka papper.
På den roliga fronten har vi också diverse planer. Min sambo vill förstås ha större fälgar, en sänkning och kanske några diskreta addon-kjolar.
Jag vill även piffa till insidan av bilen. Under en tjänsteresa till Göteborg och Båstad passade jag på att plocka upp en ny inredning till bilen
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1895719.jpg]()
Det enda som var jobbigt att byta ut var instrumentbrädan, då denna innehöll en hel hög med sladdar. Eftersom donatorbilens utrustning skiljde sig från sambons bil fick lösningen bli att flytta över alla kablar till den nya instrumentbrädan.
Till slut var nästan allt på plats. Det som inte är utbytt är dörrsidorna fram. Vi har elhissar liggandes, men vi väntar på rätt reläbox för att aktivera dem.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903101.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903102.jpg]()
Medan sambon bytte inredning passade jag på att snygga till ventilkåpan.
![http://img27.imageshack.us/img27/6550/dsc9345fix.jpg]()
Jag stålborstade och rengjorde den innan jag lackade den med Hagmans värmefärg och slutligen slipade detaljerna.
![http://img690.imageshack.us/img690/933/dsc9351fix.jpg]()
Till sist monterade vi vita blinkers på skärmarna och framtill.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1906302.jpg]()
Så fort vädret blir någorlunda bra ska det sista bromsröret monteras, tillsammans med slangarna som bör komma på posten i morgon. När bilen är ombesiktad och förhoppningsvis godkänd börjar jakten efter trevliga fälgar.
Sent på kvällen den 12 april i år tog jag mig en titt på blocket.se för att se vad som var till salu i min hemstad, något som jag ibland roar mig med om jag inte har annat för mig.
En vit BMW E34 fångade min uppmärksamhet och jag visade annonsen för min sambo som vid tillfället hade en rostig och bulig Mazda 323f. Även hon tyckte att bilen såg fin ut och vad som såg absolut trevligast ut var prislappen, 5000 kronor.
Morgonen därpå ringde jag ägaren och vi bestämde att jag och min sambo skulle åka och titta på den efter jobbet. Min arbetsplats ligger ungefär en kilometer från den angivna adressen i annonsen, så det passade perfekt.
En av annonsbilderna
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1847775.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1847775.jpg)
Direkt efter jobbet hämtade jag min sambo och vi åkte genast iväg för att titta på bilen vi fastnat för. Väl på plats tog det inte lång tid innan vi bestämt oss för att slå till.
Den dåvarande ägaren hade haft bilen sedan 2006. Tanken var att sonen i familjen skulle få bilen när han han tar körkort, men ett indraget lämplighetsintyg satte käppar i hjulen för den planen, så föräldrarna ville inte ha kvar bilen i garaget. Innan denna incidenten inträffade hade de dock gjort en omfattande rostlagning av bilen. Stötdämparna och fjädrarna var bytta och kopplingen likaså. Med bilen följde även åtta stycken mer eller mindre sprillans nya sommar- och vinterdäck av fabrikatet Nokian, samtliga på 15" BMW aluminiumfälgar.
I och med att bilen stått i flera år krånglade bromsarna och vi var tvungna att ta hem bilen på släp.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1846408.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1846408.jpg)
Jag hade tidigare varit hos bilprovningen och fått ut de senaste två besiktningsprotokollen som visade att bilen klarat sig helt utan anmärkningar. HC-halten var dock oroväckande hög på den senaste besiktningen, men vi valde att helt enkelt hoppas på det bästa.
Det första vi gjorde var att åtgärda bromsarna. Tidigare ägaren trodde att båda främre bromsoken behövde bytas, men så var inte fallet. Det enda som behövdes var en luftning. Nipplarna på hjulcylindrarna bak satt dock alldeles för hårt för att användas, så nya hjulcylindrar och yttre bromsrör bak monterades. De självjusterande skruvarna var förstås lite för rostiga för att fungera som de skulle, så vi justerade dessa manuellt och därefter vaknade alla bromsar, inklusive handbromsen till liv.
Bilen fick sig sedan en välförtjänt service med oljefilter och Castrol GTX High Mileage
![http://img580.imageshack.us/img580/2177/castrolgtxhighmileage10.jpg](http://img580.imageshack.us/img580/2177/castrolgtxhighmileage10.jpg)
Några bilder innan bilen besiktades:
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855331.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855331.jpg)
Förra ägaren var mån om bilens utseende och hade bland annat varit hos BMW och köpt nya emblem
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855332.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855332.jpg)
Inredningen såg ganska tråkig ut, men den var i gott skick. Biltemas överdragsklädsel var noggrant fastsatt runt alla säten.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855333.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855333.jpg)
Nästan komplett verktygssats
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855335.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855335.jpg)
Tack vare en mycket trevlig besiktningsman behövde vi inte vänta på att få en besiktningstid. Jag fick betala för kontrollen och lämna bilen hos bilprovningen under en dag, så besiktade han den vid första lediga tillfället.
Vi hade räknat med en hel del fix, men frågan var bara hur dyrt det skulle bli. När jag hämtade bilen blev jag positivt överraskad. Visst hade den fått 6 stycken tvåor, men dessa var extremt billiga att rätta till.
![http://img38.imageshack.us/img38/296/foto0026fix.jpg](http://img38.imageshack.us/img38/296/foto0026fix.jpg)
Föregående besiktning: 2005-11-10, inte alls illa pinkat för en gammal BMW som stått still i nästan fem år.
I nuläget bilen nästan helt klar för ombesiktningen. Det som återstår är att montera klart de nya bromsrören. Eftersom det var så pass svårt att få grepp om vilka bromsrör som var undermåliga bestämde vi oss för att byta ut allihop, inklusive slangarna. I helgen monterar vi det sista bromsröret och sedan ska bilen få blanka papper.
På den roliga fronten har vi också diverse planer. Min sambo vill förstås ha större fälgar, en sänkning och kanske några diskreta addon-kjolar.
Jag vill även piffa till insidan av bilen. Under en tjänsteresa till Göteborg och Båstad passade jag på att plocka upp en ny inredning till bilen
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1895719.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1895719.jpg)
Det enda som var jobbigt att byta ut var instrumentbrädan, då denna innehöll en hel hög med sladdar. Eftersom donatorbilens utrustning skiljde sig från sambons bil fick lösningen bli att flytta över alla kablar till den nya instrumentbrädan.
Till slut var nästan allt på plats. Det som inte är utbytt är dörrsidorna fram. Vi har elhissar liggandes, men vi väntar på rätt reläbox för att aktivera dem.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903101.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903101.jpg)
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903102.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903102.jpg)
Medan sambon bytte inredning passade jag på att snygga till ventilkåpan.
![http://img27.imageshack.us/img27/6550/dsc9345fix.jpg](http://img27.imageshack.us/img27/6550/dsc9345fix.jpg)
Jag stålborstade och rengjorde den innan jag lackade den med Hagmans värmefärg och slutligen slipade detaljerna.
![http://img690.imageshack.us/img690/933/dsc9351fix.jpg](http://img690.imageshack.us/img690/933/dsc9351fix.jpg)
Till sist monterade vi vita blinkers på skärmarna och framtill.
![https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1906302.jpg](https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1906302.jpg)
Så fort vädret blir någorlunda bra ska det sista bromsröret monteras, tillsammans med slangarna som bör komma på posten i morgon. När bilen är ombesiktad och förhoppningsvis godkänd börjar jakten efter trevliga fälgar.
Senast redigerat av Minister (26 maj 2010)
0
0
0
0