3782
Sök

BMW 518i E34 - 5000-kronorsbilen med potential

1 581 Inlägg
26 maj 2010
#21
Grymt måste jag säga!

564 Inlägg
26 maj 2010
#22
mr_right skrev:
groze skrev:
mr_right skrev:
en liten fråga till er som har 518i,   är det så att ratten är rätt mjuk på denna bil?

jag menar jämnför jag med andra bilar jag kör, som har rätt stabillt och hård ratt så har denna rätt mjuk ratt som gärna svänger här o där ( fast med riktig små rörelse)

Menar du att om den har hög servoverkan, dvs lätt att vrida på ratten?

Vissa E34 är utrustade med servotronic, dvs det är lätt att vrida på ratten när man parkerar, men ju fortare man kör desto trögare blir styrningen.

min funkar typ tvärtom, ju snabbare jag kör, ju lättare det är och vrida på ratten, alltså som gamla filmer jag måste "rätta till ratten " med små rörelse även om jag kör på en rak sträcka typ.

ju långsammare jag kör, ju hårdare den blir ( men inte överdrivet hård)

Om du har det problemet låter det mer som felaktig hjulinställning i kombination med glapp i styrsnäckan, samt att du förmodligen har vanlig standardservo.

1 200 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#23
Noxxer skrev:
Tror du behöver kabehärva för M42an också om du ska byta. Är inte specielt svårt att slänga dit.

Jävla fin i lacken den va smile

Ja, precis. Kabelhärvan räknar jag med också, men kan det vara så enkelt att hastighetsmätare och allt sådant fungerar tillsammans med en M42? Vad jag vet har E34 aldrig sålts med den motorn, men jag har förstått att M40 och M42 är ganska lika.

Residence skrev:
ska köpa mig en 2000:- bil och så får du fixa den smile


GRYMT SNYGGT!

Haha! Jag har redan ett projekt ståendes i garaget, som jag kommer att köra parallellt med BMWn. En av åtta svensksålda Suzuki Swift cab tongue

evil-one skrev:
jävligt fräsch bil för den lilla summa pengar , föresten hur långt hade den rullat ?

Absolut! Den har visserligen gått 33 000 mil, men mekaniska delar går alltid att byta ut. Rost är däremot ingenting man vill utkämpa ett krig mot smile

_Fredrik skrev:
Riktigt fint kap ni gjorde smile Snygga bilder som vanligt också, kommer helt klart att följa detta projektet smile

Tack så mycket! smile

Aga_Diff skrev:
Vilket kap! smile Å vilken skillnad det blev med inredningsbytet, tummar upp!

Jag måste säga att man nästan sitter bekvämare i BMWn än i min Lexus nu. Min bil har så pass hård fjädring att den är jobbig att köra i stan. Rondellen vid posten gör jag allt för att undvika. Det gör säkert du också, kom jag på tongue

Fellow skrev:
Grymt måste jag säga!

Tack tack! smile

2 638 Inlägg
26 maj 2010
#24
Härligt sjysst bil för de pengarna smile

Som du skrev, finns mycket potensial att få till något riktigt bra med den. Redan inredningsbytet gjorde mycket för helheltsintrycket.

Såg att någon kommenterat om bilens sidolister, antingen tycker jag att du ska sätta tillbaka svarta lister på dörrarna eller så ska de främre och bakre listerna lackas vita. För att det ska se bra ut tycker jag wink

Kommer lätt att följa detta projektet, lycka till smile

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
26 maj 2010
#25
nu när vi har likadana bilar, och jag är typ avunsjuk på din bil ( ser mkt bättre ut än min ) så  kan du ju alltid hjälpa mig smile  tänkte när du ska byta kamaxel/rem.  kan alltid åka till dig när du ska göra så kan vi göra det samma dag,

VARNING : jag kan inget sånt !

kan bara el

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2010
#26
E34 i bra skick är alltid trevligt att se, en rejält vacker kaross är det. För 7500:- (bil+inredning etc.?) för denna vagn verkar vara ett riktigt klipp! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

MR Andersson
1 229 Inlägg
26 maj 2010
#27
Köpte min första 518 e34:a för 5k och den såg ju då inte i närheten av så bra ut som denna gör smile Lycka till med den. Har du några frågor om nått så fråga på bara då jag vart på o skruvat på de mesta på e34....


Egenföretagare
999 Inlägg
26 maj 2010
#28
Helrätt att byta ut inredningen, blev ett super-lyft!


KHRacing
26 maj 2010
#29
sjysst bil för få pengar

1 200 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#30
-Akerfeldt- skrev:
Härligt sjysst bil för de pengarna smile

Som du skrev, finns mycket potensial att få till något riktigt bra med den. Redan inredningsbytet gjorde mycket för helheltsintrycket.

Såg att någon kommenterat om bilens sidolister, antingen tycker jag att du ska sätta tillbaka svarta lister på dörrarna eller så ska de främre och bakre listerna lackas vita. För att det ska se bra ut tycker jag wink

Kommer lätt att följa detta projektet, lycka till smile

Jag håller med dig. På sidorna ser det bra ut, tycker jag, men frågan är om det kanske blir för vitt om man lackar listerna fram. Det får bli till att PSa detta när jag kommer hem smile

mr_right skrev:
nu när vi har likadana bilar, och jag är typ avunsjuk på din bil ( ser mkt bättre ut än min ) så  kan du ju alltid hjälpa mig smile  tänkte när du ska byta kamaxel/rem.  kan alltid åka till dig när du ska göra så kan vi göra det samma dag,

VARNING : jag kan inget sånt !

kan bara el

Vi har ännu inte bestämt oss för om vi ska satsa på denna motor eller någon annan, men blir det kamaxelbyte så är du välkommen att titta förbi smile

Rquired skrev:
E34 i bra skick är alltid trevligt att se, en rejält vacker kaross är det. För 7500:- (bil+inredning etc.?) för denna vagn verkar vara ett riktigt klipp! smile

Tackar! smile Vi ska försöka hålla den i fint skick så länge som möjligt. Något som den definitivt behöver är en hög med wax, känns det som. Det är väldigt dålig glans i lacken, nämligen.

TheMan89 skrev:
Köpte min första 518 e34:a för 5k och den såg ju då inte i närheten av så bra ut som denna gör smile Lycka till med den. Har du några frågor om nått så fråga på bara då jag vart på o skruvat på de mesta på e34....

Tack så mycket! smile Det kommer säkert att dyka upp frågetecken när vi börjar göra fler ändringar.

KHRacing skrev:
sjysst bil för få pengar

weeeman skrev:
Helrätt att byta ut inredningen, blev ett super-lyft!

Tack! smile Byte av inredning är något som verkligen förändrar upplevelsen. Jag gjorde samma sak i min bil för ett par år sedan. Det var dock en smula dyrare tongue

Igår for vi ut en sväng till garaget för att hinna så långt som möjligt med bromsrörsbytena. Det visade sig att vi hann med alltihop. Nu är alla bromsrör och bromsslangar utbytta och systemet är luftat, vilket känns mycket bra smile Jag knäppte inga kort på min tjusiga rördragning/bockning, men det ska jag göra när vi tvättar bilen i kväll.

De gamla, bakre bromsslangarna såg ganska tråkiga ut
http://img130.imageshack.us/img130/1307/dsc9424fix.jpg

Jag snubblade dock över ett par stålomspunna och PVC-mantlade slangar för en blygsam peng, så det blev ett lyft smile
http://img689.imageshack.us/img689/4127/dsc9422fix.jpg

Det som återstår innan ombesiktning är att justera bromspedalen och sätta fast batteriet, detta gör vi förmodligen i kväll, så besiktar vi om bilen i morgon bitti.
Senast redigerat av Minister (27 maj 2010)

1 200 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#31
Nu är bilen redo för ombesiktning! smile Idag gjorde vi ett fäste till batteriet och justerade bromspedalen. Vi passade även på att byta ut SI-batteriet och två trasiga lampor i instrumentpanelen, samt nollställa serviceindikatorn.

http://img522.imageshack.us/img522/8164/foto0043fix.jpg

Håll tummarna för oss i morgon bitti tongue
Senast redigerat av Minister (28 maj 2010)

74 Inlägg
28 maj 2010
#32
Riktigt bra kap du gjort där smile
Dum fråga kanske, men hur nollställde du serviceindekatorn?


1 200 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#33
Heeboo skrev:
Riktigt bra kap du gjort där smile
Dum fråga kanske, men hur nollställde du serviceindekatorn?

Inte alls en dum fråga smile Bilen har ett diagnos/serviceuttag. Det finns "nollställare" att köpa, men det enda de gör är att kortsluta två av stiften, det kan man lika gärna göra med ett 510Ω-motstånd. Slå på tändningen och håll motståndet mellan stift 7 och 19 i ett visst antal sekunder, beroende på vilken servicelampa du vill släcka.

1 200 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#34
Bilen besiktad och godkänd! big_smile

http://img691.imageshack.us/img691/4640/dsc9427fix2.jpg

118 Inlägg
28 maj 2010
#35
Gott att den är besiktad! wink

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 maj 2010
#36
Grattis! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 200 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#37
Koniiz skrev:
Gott att den är besiktad! wink

Rquired skrev:
Grattis! smile

Tack så mycket! big_smile

Det tråkiga är bara att bilen har slutsiffra 7, vilket innebär besiktningstermin mellan första juli och sista november. Detta betyder att bilen ska besiktas igen om tidigast en månad mad

Hursom... här är en skojig lösning. Jag tvivlar på att så många andra har batterifästen i samma material som detta. Farsgubben gör svetsstyrsystem för svetsning av bland annat uranstavar till kärnkraftverk, så vi fick ett överblivet zirkoniumrör att fästa batteriet med tongue

http://img266.imageshack.us/img266/7136/dsc9434q.jpg

1 653 Inlägg
28 maj 2010
#38
fan vilket fynd du gjort, blev riktigt läcker med skininredningen också!
Bara att grattulera smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bärs!
3 456 Inlägg
28 maj 2010
#39
Minister skrev:
Jag måste säga att man nästan sitter bekvämare i BMWn än i min Lexus nu. Min bil har så pass hård fjädring att den är jobbig att köra i stan. Rondellen vid posten gör jag allt för att undvika. Det gör säkert du också, kom jag på tongue

Ääh, vafaan, Lowrider's is the grejj! cool

Grattis till bes! smile
Kommer man se Bimmern på "Streetblock meet" imorgon?
Hoppas med på Lexusen, men båda kanske kommer synas? smile

Garaget.org peakade 2008.

9 Inlägg
12 juni 2010
#40
Minister skrev:
Heeboo skrev:
Riktigt bra kap du gjort där smile
Dum fråga kanske, men hur nollställde du serviceindekatorn?

Inte alls en dum fråga smile Bilen har ett diagnos/serviceuttag. Det finns "nollställare" att köpa, men det enda de gör är att kortsluta två av stiften, det kan man lika gärna göra med ett 510Ω-motstånd. Slå på tändningen och håll motståndet mellan stift 7 och 19 i ett visst antal sekunder, beroende på vilken servicelampa du vill släcka.

Så om man håller motståndet länge, kommer alla släckas då eller ska man hålla ett visst par sekunder för de olika lamporna?
Mvh Oskar


Sök