2487
Sök

Bilfirma som tokkört med din bil.

Golle
448 Inlägg
1 juni 2010
#41
Dom få gånger jag lämnat in bilen (hjulinställning) så har jag ställt varvstoppet på 2000rpm och sen tagit med mig handkontrollen till styrboxen. Smidigt som fan lol

James May: In other news.... I've fitted a fan!

2 021 Inlägg
1 juni 2010
#42
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
Det bästa är att laga bilen själv. 

Kan ni inte: Sluta gnälla eller va med när dom lyfter upp bilen. Eller ta kort på allt innan så att du har svart på vitt.
Men stå inte brevid meken och stirra över axeln, för det är jävligt irriterande tongue

Fattas bara att nån börjar gnälla på att dom fått repor i sina målade bromsok när verkstan "bara" skulle byta en drivknutsdamask...

Om man lämnar in sin bil till en märkesverkstad och betalar sjukt dyra pengar då har man mer än all rätt att stå och se vad de gör med bilen, speciellt med tanke på att de verkar finnas en jävla massa lekstugor.

I helvete heller, det absolut drygaste som finns är när en kund ska titta på och leka "övervakare" och stå med armarna i kors och titta på klockan med jämna mellanrum, det handlar om respekt mot en annans arbete. Dryga kunder skickar jag ut, om dom inte lyssnar brukar jag säga till chefen att han får bjuda dom på kaffe.
Självklart beror det helt på vilket typ av jobb man gör och hur kunden uppför sig, en enkel service så brukar jag inte bry mig om kunden är med, sålänge han är trevlig och pratsam, svåra och jobbiga arbeten orkar jag inte med nån som står och tittar på. så NEJ kunden har inte rätt och stå inne på verkstan och glo.


956 Inlägg
1 juni 2010
#43
Rille0 skrev:
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
Det bästa är att laga bilen själv. 

Kan ni inte: Sluta gnälla eller va med när dom lyfter upp bilen. Eller ta kort på allt innan så att du har svart på vitt.
Men stå inte brevid meken och stirra över axeln, för det är jävligt irriterande tongue

Fattas bara att nån börjar gnälla på att dom fått repor i sina målade bromsok när verkstan "bara" skulle byta en drivknutsdamask...

Om man lämnar in sin bil till en märkesverkstad och betalar sjukt dyra pengar då har man mer än all rätt att stå och se vad de gör med bilen, speciellt med tanke på att de verkar finnas en jävla massa lekstugor.

I helvete heller, det absolut drygaste som finns är när en kund ska titta på och leka "övervakare" och stå med armarna i kors och titta på klockan med jämna mellanrum, det handlar om respekt mot en annans arbete. Dryga kunder skickar jag ut, om dom inte lyssnar brukar jag säga till chefen att han får bjuda dom på kaffe.
Självklart beror det helt på vilket typ av jobb man gör och hur kunden uppför sig, en enkel service så brukar jag inte bry mig om kunden är med, sålänge han är trevlig och pratsam, svåra och jobbiga arbeten orkar jag inte med nån som står och tittar på. så NEJ kunden har inte rätt och stå inne på verkstan och glo.

Säger också nej efter att ha haft praktik på en bilverkstad. Men är glad att jag lagar min bil själv.
De var inte fint hanterande av bilarna direkt. In på lyften, hela kofångarna slår i och viker sig. Men vek sig tillbaka. En skulle borra bort skruvarna till bromskivan. Borra bort skallarna, sen sket han i det.

342 Inlägg
1 juni 2010
#44
efter en stunds läsning i detta forum så blir jag häpen vad folk skriver.. jag själv jobbar som bilmek och vid ett airbag jobb provkör jag alltid bilen på ojämn mark och i någon rondell.  sen vad som menas med att "svina" med en bil undrar jag vad folk har för tankat egentligen en bil tar inte skada av att varvas till 4000rpm tål den inte det så e det nåt fel. bilen ska testas vid en service javisst det finns dom som har lite väl tung högerfot det håller jag med om. men ökad snittförbrukning med ett par dl mot tidigare landsvägskörning.. lägg bara ner säger jag...   sedan detta fenomen med nollstälda trippmätare det har jag en bra anledning till.  på mitt jobb har vi en arbetsorder som det ska fyllas i mätarställning på jag gör detta när jag parkerat bilen och det händer att man lyckas nollställa en och annan tripmätare mätare.. 


och nej kunden FÅR INTE vara med i verkstaden för han e helt oförsäkrad om något skulle hända plus att det e i många fall lite jobbigt att ha någon blängandes över axeln..


543 Inlägg
1 juni 2010
#45
Verkar finnas många verkstäder som kör illa med kundbilar.
Hade jag lämnat in skylinen så hade jag väntat ute på att bilen blir klar och inte låtit han kört iväg med den själv.
Har kompisar i mora som både mött sin bil och även bekantas bilar efter att dom lämnat in bilarna på olika verkstäder/rekondfirmor... och dom har upplevt att bilen inte körts snällt.
Visst provkörning måste göras, men det ska göras med respekt för andras grejer.. bara för att det är en lite häftigare bil så är det inte okej att tokköra den.
Senast redigerat av tobbeh78 (1 juni 2010)

Trött och bitter?? javisst!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2010
#46
Henka_ skrev:
Edit: Reperationen blev även 3000:- dyrare än vad dom hade sagt från början då dom beställde nya saker utan att ens fråga mig fast jag hade lämnat kvar nya delar som dom skulle skruva i.

Du skulle protesterat!
Verkstaden får inte överskrida överenskommet pris med mer än 15% eller 1000 kr utan att få klartecken från kunden först. Du kunde ha bett dom att antingen sätta tillbaka dina gamla delar, vilket ju i många fall inte går, eller gett ett skambud på delarna för det överstigande arbetet. Deras problem hur de löser det. Sedan anlitar du för säkerhets skull inte den verkstaden igen wink

Visst gör alla fel på jobbet någon gång, men det verkar som om en del verkstadspersonal verkligen inte tänker sig för innan de handlar. Kritiken i tråden känns säkerligen orättvis för många verkstadsarbetare som läser den, men det räcker med en clown/rötägg på en verkstad med 5-10 mekaniker för att snacket om den verkstaden ska sprida sig.


Ljud freak !
928 Inlägg
2 juni 2010
#47
om de nu är så farligt att lämna in bilen gör det inte?? Man måste prov köra bilar så man kan hitta fel! Så är det bra? Sen finns de dom som kanske gasar lite men det ska nog bilarna hålla för så är det bara


2 982 Inlägg
2 juni 2010
#48
Rille0 skrev:
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
Det bästa är att laga bilen själv. 

Kan ni inte: Sluta gnälla eller va med när dom lyfter upp bilen. Eller ta kort på allt innan så att du har svart på vitt.
Men stå inte brevid meken och stirra över axeln, för det är jävligt irriterande tongue

Fattas bara att nån börjar gnälla på att dom fått repor i sina målade bromsok när verkstan "bara" skulle byta en drivknutsdamask...

Om man lämnar in sin bil till en märkesverkstad och betalar sjukt dyra pengar då har man mer än all rätt att stå och se vad de gör med bilen, speciellt med tanke på att de verkar finnas en jävla massa lekstugor.

I helvete heller, det absolut drygaste som finns är när en kund ska titta på och leka "övervakare" och stå med armarna i kors och titta på klockan med jämna mellanrum, det handlar om respekt mot en annans arbete. Dryga kunder skickar jag ut, om dom inte lyssnar brukar jag säga till chefen att han får bjuda dom på kaffe.
Självklart beror det helt på vilket typ av jobb man gör och hur kunden uppför sig, en enkel service så brukar jag inte bry mig om kunden är med, sålänge han är trevlig och pratsam, svåra och jobbiga arbeten orkar jag inte med nån som står och tittar på. så NEJ kunden har inte rätt och stå inne på verkstan och glo.

du behandlar säkert dina kundbilar bra men däremot finns det meckar som SKITER I... tack vare dem så vill folk gärna blänga över sina bilar. Jag är en sådan. sist jag blängde så gjort bmw 2 fel gentemot min bil.
1) repor i lack -vilkets erkändes då JAG catchade honom på bar gärning!

2) lackeraren polerar på skitig yta där reporna upppkommit.
PLEASE tror du att mecken hade sagt till mig att han repat min bil? - NO CHANCE.
jag kommer ALLTID blänga över min bil, får jag inte göra det så vänder jag mig till en verkstad som låter mig blänga.


volvosarna lämnas alltid ******* på upplandsmotor akalla(pma om ni vill ha namnet) då han alltid har haft hand om mina bilar samt att han behandlar dem med respekt och att jag även får vara med i.
nu efter 2-3år så har han byggt upp en bra tillit men jag vill ändå vara säkra sidan, inte för att jag misstror honom men han kanske får rycka in hastigt ngn annanstans och ngn annan börjar mecka min bil.


Slav
1 454 Inlägg
2 juni 2010
#49
Andromeda skrev:
Henka_ skrev:
Edit: Reperationen blev även 3000:- dyrare än vad dom hade sagt från början då dom beställde nya saker utan att ens fråga mig fast jag hade lämnat kvar nya delar som dom skulle skruva i.

Du skulle protesterat!
Verkstaden får inte överskrida överenskommet pris med mer än 15% eller 1000 kr utan att få klartecken från kunden först. Du kunde ha bett dom att antingen sätta tillbaka dina gamla delar, vilket ju i många fall inte går, eller gett ett skambud på delarna för det överstigande arbetet. Deras problem hur de löser det. Sedan anlitar du för säkerhets skull inte den verkstaden igen wink

Visst gör alla fel på jobbet någon gång, men det verkar som om en del verkstadspersonal verkligen inte tänker sig för innan de handlar. Kritiken i tråden känns säkerligen orättvis för många verkstadsarbetare som läser den, men det räcker med en clown/rötägg på en verkstad med 5-10 mekaniker för att snacket om den verkstaden ska sprida sig.

Jo visst hade ja gjort de om de inte vore för att jag höll på att förlora mitt jobb om ja inte fick tillbaka min bil snarast, det var en ganska krånglig vecka utan bil kan ja säga sad

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 juni 2010
#50
Bmw_Bertil skrev:
om de nu är så farligt att lämna in bilen gör det inte?? Man måste prov köra bilar så man kan hitta fel! Så är det bra? Sen finns de dom som kanske gasar lite men det ska nog bilarna hålla för så är det bara

I helvete att de ska kosta mig 4 deciliter soppa för mkt en gång om året för att de ska säkerställa att allt är okej för ett år framåt. NAJ NAJ, ge mig mina 4 deciliter tillbaka annars kommer ja skriva VÄND ER INTE TILL XXX AB för de är IDIOTER!" utan vidare förklaring som vissa gör...

Sen finns de såklart de som drabbats på riktigt, men de överskuggas lite av allmänt gnäll
Senast redigerat av Mortalis (2 juni 2010)


754 Inlägg
2 juni 2010
#51
Min pappade råkade" ut för ett litet missöde en gång när han lämnade in sin 850 Turbo som han ägde för många år sedan.

Han åkte till verkstaden och skulle hämta ut bilen. Precis när han öppnat dörren till kundmottagningen å var påväg in hörde han jordens motorvrål utanför!.. det var alltså någon som "buskörde". Han struntade i att gå in till kundmottagningen. Han ställde sig vid sin lånebil och kollade på killen som buskörde. Killen parkerade bredvid pappa och hade jordens fetaste léende på läpparna och han sa "jäklar vilken trevlig bil...den går som ett skott". Pappa svarade iskallt "Jo jag vet...det är min bil...". Fattar ni att killen började skita knäck eller! lol

Grabben som körde fick höra ett och annat av pappa och inte minst sin chef! tongue
Senast redigerat av D_Nilsson (2 juni 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Smålänning
7 883 Inlägg
2 juni 2010
#52
Rille0 skrev:
...det absolut drygaste som finns är när en kund ska titta på och leka "övervakare" och stå med armarna i kors och titta på klockan med jämna mellanrum, det handlar om respekt mot en annans arbete.

För att inte tala om experterna...
Ni vet sånna som kan allt om sin bil och vet precis hur allting ska göras, men i själva verket inte kan lossa en hjulbult själv...
Och dom som komemr och gnäller på att man nollat snittförbrukning, tripp, medelfart, maxfart och allt vad fan det är, när det liksom blir så automatiskt när man släcker serviceintervallen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

133 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#53
jaha ..jag som startade tråden för dom gasat runt med min magnum för 150 000 +. jag har inget emot om dom provkör min bil eller ngt bara dom gör det lugnt. men jag har sparat och arbetat i 5 år för att få ihop till denna bil och jag är väldigt rädd om den. jag kan fixa det mesta på min bil men att kalibrera viktsensorn i passagerar stolen klarar jag inte tyvärr. och för att kalibrera denna behövs ingen som helst provkörning alls. slå på tändningen utan ngn i passagerare sätet, slå av tändningen. sätt en passagerare i sätet och slå på tändningen. lyser den inte så är den kalibrerad riktigt. lyser airbaglampan = gör om gör rätt.

för detta fodras ingen provkörning på 1 mil med bevisligen riktigt tung höger fot.

det som stör mig mest var fruntimmret som jag tog upp detta med som försvarade sig som om det var hon som kört bilen.

som sagt.krävs det att min bil ska provköras så inga problem. om dom skulle trampa på lite gör mig inget heller. men just detta företag har nyligen fått ett rykte om sig att ngn av deras mekaninker stampar på väl hårt med sina kundbilar och det har uppenbart skett med min bil med.

men nu fick jag hem min predator box. så nu ställer jag ner varv stoppet till 2500 varv så kan dom köra bäst fan dom vill!!!
Senast redigerat av dumpis (2 juni 2010)

1 353 Inlägg
2 juni 2010
#54
Jobbar också som bilmek, och kunder som följer med in på verkstaden blir utvisade vänligt men bestämt, en kund får inte stå inne på verkstaden! Finns ingen försäkring som täcker utifall nånting skulle hända.

och lämnar man bilen på service, Bromsproblem, ABS, osv så är det nästan ett måste att man ska ut och provköra bilarna, självklart ska man inte plåga bilarna, men lite tuffare/hårdare körning bör man ju göra.

Men får att hålla sig till tråden så en Airbag lampa borde inte behöva en provkörning, speciellt inte utav den hårdare typen.
Senast redigerat av Batta (2 juni 2010)

There's no replacement for displacement

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
2 juni 2010
#55
Ja visst ska en bil hålla för full gas och 5000+ rpm. Dock hade jag ej blivit förvånad om min bekants Saab ej hade dött på dirketen efter fullgas upp till varvstopp. Har aldrig sett honom varva bilen över 2800. Enda gången nålen passerar 3000 är på motorvägen. Så motorn hade dött av skräck om man ahde gasat på lite tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Hemmainstruktör
641 Inlägg
3 juni 2010
#56
FordRSC skrev:
Ja visst ska en bil hålla för full gas och 5000+ rpm. Dock hade jag ej blivit förvånad om min bekants Saab ej hade dött på dirketen efter fullgas upp till varvstopp. Har aldrig sett honom varva bilen över 2800. Enda gången nålen passerar 3000 är på motorvägen. Så motorn hade dött av skräck om man ahde gasat på lite tongue

Inte bra för motorn, sotar igen när man inte varvar ur och pressar motorn lite nu och då.
En motor är byggd för att klara av och ta varvstoppet utan några problem, inte att köras på den konstant men att inte varva motorn eller stampa till på gasen lite nu och då gör nog mer skada än lite buskörningar nu och då. Dom som inte varvar ur motorn brukar också vara duktiga på att slira kopplingar nått djävulskt.
Menar nu inte att mekanikerna har som skyldighet att plåga motorn, specielt på en bil man kan utgå ifrån att kunden klara av det själv, men vid normal service provkörning tex. så ska man dra på för att säkerställa att inga fel finns som kan hindra detta eller upkomma när man gör det. Dock vid kalibrering av en sensor i ett säte tvivlar jag på att detta var nödvändigt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

153 Inlägg
3 juni 2010
#57
CJ skrev:
Jag lämnade in min tt (på autoriserad audi verkstad "stavning") för att den gick illa och dom konstaterade trasig lambda och bytte den och ringde och sa att bilen går som en klocka. Dom berättade även att dom hade kört in med en annan bil i min så dom fick byta framskärm och lacka om massa delar på min bil.. Jag åkte för att hämta bilen... Den gick lika illa som när jag lämnade in den och dom hade kört upp nästan halv tank + "krockat" den. Blev vansinnig då bilen stannade i nästa korsning på väg från verkstaden , startade igen och åkte tillbaka. sedan ringer dom efter 2 veckor och säger att dom inte kan laga felet (att den smäller och tjuvstannar) som den varit inne för i totalt 3 veckor. Då hade dom kört upp halv tank igen. kul när man är tok pedant med bilen..  Fick betala 8000kr för kalaset med och då var inte ens felen lagade... Jag åker inte dit igen och jag har inte hört någon annan som vill göra det heller pga omständigheter. Ps lagade bilen hemma i garaget på kvällen jag fick hem den igen..

Hade ALDRIG! betalat några pengar för något som inte fixats. vist felsökning osv. men det är en sak om de konstaterar vad felet är och sen man säger att de inte ska laga det men om de inte kan hitta det så finns det 'inget fel' och då hade jag inte betalat iaf.

Förövrigt så ska jag väl säga att Volvo i Ljungby duger men kunde varit bättre. Fick tillbaka bilen med felmonterad snowcap (varför i helvete de lossat den för vet jag inte?) gummitätningarna runt torkarna var ej redigt ditsatta häller. snett monterad torpedplåt. lite små skitigt inne ifrån då de bytt framrutan. Det kan jag iofs ta som att jag ska städa. Dock hade jag fått en ny blank skruv i motorutrymmet av någon anledning tongue haha

Dock lämnade jag bilen välstädad och putsad och såg ut som den hade stått på något ställe där de krossar stenar så damig den var.
Sen att det 'bara' är en 740 så undrar jag hur de behandlar nya och 'dyrare' bilar?  ska väl inte ha någon skillnad på vad för bil det är?

Dock vet jag att de har försökt lura på en  att en helservice skulle vara gjord på en bil för ett par år sedan och sedan blåneka. Det där är inte bra.  märks ju direkt bara man kollar oljan och se hur den ser ut.
Senast redigerat av Swec (3 juni 2010)


55 Inlägg
4 juni 2010
#58
Swec skrev:
CJ skrev:
Jag lämnade in min tt (på autoriserad audi verkstad "stavning") för att den gick illa och dom konstaterade trasig lambda och bytte den och ringde och sa att bilen går som en klocka. Dom berättade även att dom hade kört in med en annan bil i min så dom fick byta framskärm och lacka om massa delar på min bil.. Jag åkte för att hämta bilen... Den gick lika illa som när jag lämnade in den och dom hade kört upp nästan halv tank + "krockat" den. Blev vansinnig då bilen stannade i nästa korsning på väg från verkstaden , startade igen och åkte tillbaka. sedan ringer dom efter 2 veckor och säger att dom inte kan laga felet (att den smäller och tjuvstannar) som den varit inne för i totalt 3 veckor. Då hade dom kört upp halv tank igen. kul när man är tok pedant med bilen..  Fick betala 8000kr för kalaset med och då var inte ens felen lagade... Jag åker inte dit igen och jag har inte hört någon annan som vill göra det heller pga omständigheter. Ps lagade bilen hemma i garaget på kvällen jag fick hem den igen..

Hade ALDRIG! betalat några pengar för något som inte fixats. vist felsökning osv. men det är en sak om de konstaterar vad felet är och sen man säger att de inte ska laga det men om de inte kan hitta det så finns det 'inget fel' och då hade jag inte betalat iaf.

Förövrigt så ska jag väl säga att Volvo i Ljungby duger men kunde varit bättre. Fick tillbaka bilen med felmonterad snowcap (varför i helvete de lossat den för vet jag inte?) gummitätningarna runt torkarna var ej redigt ditsatta häller. snett monterad torpedplåt. lite små skitigt inne ifrån då de bytt framrutan. Det kan jag iofs ta som att jag ska städa. Dock hade jag fått en ny blank skruv i motorutrymmet av någon anledning tongue haha

Dock lämnade jag bilen välstädad och putsad och såg ut som den hade stått på något ställe där de krossar stenar så damig den var.
Sen att det 'bara' är en 740 så undrar jag hur de behandlar nya och 'dyrare' bilar?  ska väl inte ha någon skillnad på vad för bil det är?

Dock vet jag att de har försökt lura på en  att en helservice skulle vara gjord på en bil för ett par år sedan och sedan blåneka. Det där är inte bra.  märks ju direkt bara man kollar oljan och se hur den ser ut.

ja dom ringde och sa att dom hade fått felkod på ena lambdasanden och dom undrade om dom skulle byta den.  så det skulle dom göra och gjorde det (kostade 3000kr med felsökning fick jag pris på) och ringde som sagt och sa att bilen gick som en klocka när det var gjort.. och att dom hade "krockat" den och bytt framskärm och lackat om saker som jag skrev i första inlägget. Bilen stannade direkt påväg från verkstaden och jag åkte tillbaka så dom fick fortsätta att felsöka. Dom ringde efter 2 veckor till och sa att dom inte kunde hitta eller laga felet och kostnaden blev 8320 kr. Dom sa att om dom ska fortsätta felsöka skulle jag göra allt till original i motorn igen..(kan vara förståligt).. kanske.. På pappret står det att dom har kollat samtliga slangar/ tryck testat och haft borta och kollat dom, testat byta gas spjäll, kollat styrdon mm mm. Jag hittade en sprucken vevhus slang hemma i garaget på kvällen sedan och fixade det så har den gått som en klocka sedan dess.. och det betalade man 8320 kr för...för inget alls... Men i alla fall När man fått hem bilen efter 3 veckor var det dags att ställa in den för vintern och börja med vinterns projekt. när jag skulle ta av fronten såg jag att ena fästet till framlycktan var helt av på den sidan dom hade "krockat" den. och jag vet (och har bild på) att fästet var helt innan verkstads besöket. men det är kanske så att man ska laga/byta lycktan själv då.. den kostar ju bara 13.000 kr till en audi tt....sedan att dom hade kört upp nästan full tank.... visst att dom måste test köra med ett sådant fel förstår jag men tanken rymmer 55 liter. säg att dom hade kört upp 40 liter..... det var halv tank när jag lämnade in den från början och när dom sa att den var klar och jag skulle hämta den var tankmätaren på rött och tanklampan lös...då tankade jag halv tank och åkte tillbaka till verkstaden eftersom bilen fortfarnade inte gick som dom påstod. när dom ringde efter 2 veckor igen och sa att dom inte kunde laga den var tankmätaren på rött igen och tanklampan lyste igen när jag hämtade den.. det är en lååång test runda det
Senast redigerat av CJ (4 juni 2010)

Mvh Cj

543 Inlägg
6 juni 2010
#59
Tycker att det är intressant att så många försvarar idotkörning av andras bilar.
Tycker ni på fullaste allvar att det är okej att dra upp en i bil i runt 200km/h som ni inte äger??
Jag säger inget om hård gasning upp till 100 - 110km/h, men farter som både är olagliga och farliga, om det händer något i säg 180 så hinner man inte reagera så mycket...

Trött och bitter?? javisst!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
6 juni 2010
#60
tobbeh78 skrev:
Tycker att det är intressant att så många försvarar idotkörning av andras bilar.
Tycker ni på fullaste allvar att det är okej att dra upp en i bil i runt 200km/h som ni inte äger??
Jag säger inget om hård gasning upp till 100 - 110km/h, men farter som både är olagliga och farliga, om det händer något i säg 180 så hinner man inte reagera så mycket...

Vem har sagt nått om att det är ok att köra i 200 km/h med en inlämnad kundbil?
Det vad jag läst/skrivit iaf. som "försvarat" nått är en meks rätt/skyldighet att provköra bilen över huvudtaget. Kör själv som oftast upp till 120 och pressar bilen lite (inte varvstopp men full gas och höga varv) så att man kan uptäcka ev. missljud eller andra fel som kan upkomma i vanligt bruk av bil, detta på en 70 väg dock för att motorvägen ligger en kvart bort så har även fått kritik för det. Men är säker på att det skulle vara värre om man gjort en service på en bil och så kommer kunden tillbaka vansinnig och klagar på tex. vibrationer i över 90 km/h som man borde upptäckt vid en service men som missats pga. tids-/hastighetsbegränsningar.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd


Sök