Varsågod för all del
Det är ju "bara" toppen som ska av, oljetråget och sen av med vevstakarna. Och en riktigt nersvarvad kolv håller längre än dubbla packningar
Men det beror ju på hur fort du har tänkt att få i en fungerande motor, som du kan köra runt med. Och ifall du ska byta till ett par värre vevstakar vid ett senare tillfälle, så kan du vänta och testa med dubbla packningar först och se hur det går.
Alltså hänger allt på hur fort du har tänkt/vill att motorn ska va klar. Testa alla lösningar billigast först och gå uppåt. Det gör alltid jag för att få min egna uppfattning om "du får vad du betalar för" Inte alltid det stämmer. 4000kr + 1-2 timmar av skruving och jag hade en turbo förgasare 240 som drog en 855 GLT 2.5 med 170 hk (sug HK). När jag körde hem den efter köpet gjorde den bara 60 km/h i toppfart, efter skruvningen 195-205
. Och det var första gången jag hade en motor med turbo samt förgasare som jag har skruvat på, och hade bara downpipen som avgassystem
.
E85 löser inte alla dina problem tyvärr
, har testat med 95, 98, 50/50-70/30 98/E85 och ren E85 hjälpte inte så mycket som jag hade trott. Men testa själv också vetja det ger olika resultat, tack vare att ingen är direkt unik
.
Sen ifall du bestämmer dig för svarvning och skickar dem till mig, kolla upp vilken dimension dem har. Står på blocket på sidan av varje cylinder, eller på varje kolv topp markerat med en stor bokstav C, D, E eller G. Ifall vi har lika dimensioner kan jag svarva mina egna och skicka iväg dem så det går fortare, eftersom jag ändå tänkt göra det själv så.
Det finns dock ett till alternativ med, men kräver en planing av toppen med 1.5 mm. Då tar du kolvarna från en K-motor (vilket har en djupare skål samt urfäst för ventiler) och monterar dem i motorn med den planade toppen. Då får du 8.5:1 i kompressionsförhållande. Det är nånting jag har gått och funderat på ett tag, ge och med att jag har både en B230K och B230A motor liggnas.