Halloj! Tänkte det kanske vore en bra ide att skapa en projekttråd och får råd och synpunkter på det jag gör.
Vill börja med att säga att det är första gången jag ger mig på en bil motor och i största synnerhet gör jag detta för att lära mig och för att se vart det går åt helvete
Så tar gladeligen emot tips/kritik från kunnigt folk!
Tanken med projektet nu innan jag vet vad jag håller på med är iallafall att försöka knäcka 300hk gränsen
Ska bli lite av en sleeper hoppas jag på som kan ge sig på lite nyare bilar och förhoppningsvis piska dom!
Köpte 75a utan motor och utan låda, finns mycket jobb på den att fixas men är glad över den lilla rost som finns det enda riktiga rosten är vänster tröskel som redan är påbörjad lagning och fick me ny ekonomiplåt till det.
Motorn som jag har haft liggandes i ca 12år
är en B230E och nyligen nerplockad i molekyler. Motorn har varit skruvobjekt på en fordonsinriktad skola. Så antar en hel del klåpare har varit där och lekt, har funnit en del tråkiga saker så som slagmärke på kolven som inte kan ha blivit under färd m.m. Men men ska byta så mycket ekonomin tillåter mig.
Har hållt på med motorn nu ett par dagar och fuskat lite innan jag startade en tråd om det
Alla saker urplockade putsade och granskade, så har beställt ett litet renoveringskit : kolvringar , alla packningar, alla lagren, summan för den ordern hamnade runt 1600-1700kr:/ Har även inhandlat FT stakarna för att vara på den säkra sidan. Ska strax iväg att köpa 531 topp som ska lämnas bort till en gammal barndomsvän för portning. Och ska inte glömma det roligaste, ska självklart få dit en stor turbo också
För stunden kommer jag inte på något mer att skriva men det kommer väl så småningom!
Att göra lista :
Renovera motorn [/]
Få tag i en stor turbo [x]
Dra hela elen i bilen [/]
Skaffa inredning [/]
Skaffa Megasquirt(förhoppningsvis) []
Uppstart innan höst [/]
Hemma och steker i solen
Snyyggt bakluckelås
Systersonen sugen på att ta körkort
Motorställ hade inte varit helt fel
Det var allt för nu