3115
Sök

Volvo 850 drar olja

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Tjena, Har märkt att det försvunnit lite olja från motorn på min 850, turbon är bytt och jag börjar klia mig i huvudet, ventiltätningar kan va ett problem, men hörde något om att om vevhusventilationen är täppt så trycker han ut olja i förbränning och skit så det försvinner den vägen ändå, fast topp och turbo kan va helt, stämmer detta? är inte så haj på det där med vevhus vent och dess funktion.

Hoppas det finns några kloka volvo turbo killar här nu! smile mvh kim

3 354 Inlägg
5 juni 2010
det är normalt att vissa motorer drar/kan dra lite olja.
men hur mkt har försvunnit på hur lång tid?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Seth skrev:
det är normalt att vissa motorer drar/kan dra lite olja.
men hur mkt har försvunnit på hur lång tid?

yes det är jag fullt medveten om, men det luktar verkligen bränd olja när man gasat ur han och det ryker rätt skapligt. Men som sagt, turbon är bytt och håller ladd inga missljud m.m

en liter på en vecka ca har det gått åt.

719 Inlägg
5 juni 2010
Kolla igenom vevhusventilationen, byt oljefälla och slangar efter behov. Mkt viktigt att det är rent i kanalerna i blocket, ända ner till oljetråget.

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Vitamin skrev:
Kolla igenom vevhusventilationen, byt oljefälla och slangar efter behov. Mkt viktigt att det är rent i kanalerna i blocket, ända ner till oljetråget.

tack!, så om vevhusventen och det där är täpppt eller dåligt, kan han trycka ur sig olja förbränningsvägen?

8 255 Inlägg
5 juni 2010
hangman skrev:
så om vevhusventen och det där är täpppt eller dåligt, kan han trycka ur sig olja förbränningsvägen?

Ja, det gör den. Enklaste är ju att börja med att göra ren den ordentligt. Men hjälper inte det så får man börja fundera på om det är ventiltätningarna eller kolvringarna, eller snarast cylinderloppen som är för slitna. Sen måste man också tänka på att dessa motorer kan sörpla en hel del olja även om dem är i bra skick. Gränsen för renovering går vid 1 liter olja på 100 mil.

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
hangman skrev:
så om vevhusventen och det där är täpppt eller dåligt, kan han trycka ur sig olja förbränningsvägen?

Ja, det gör den. Enklaste är ju att börja med att göra ren den ordentligt. Men hjälper inte det så får man börja fundera på om det är ventiltätningarna eller kolvringarna, eller snarast cylinderloppen som är för slitna. Sen måste man också tänka på att dessa motorer kan sörpla en hel del olja även om dem är i bra skick. Gränsen för renovering går vid 1 liter olja på 100 mil.

tack där ser man, Det var de jag var orolig för, du har en 850 turbo ser jag, vet du vad kompet ska ligga på orginal ? om jag komptestar den får jag upp om ringar, ventiler inte öppnar stänger som det ska m.m och är slitet, borde va enkelt och testa fräshheten känns det som. Några tips på rengöra vevhusventen? har hört att det sitter under insuget och är ett HELVETE tongue tips? Mvh kim

8 255 Inlägg
5 juni 2010
Kompet är 8,5 geometriskt, men ska ligga mellan 11 och 13 bar och max 10% skillnad mellan cylindrarna. Det du får fram är om kompressionen är bra eller inte, exakt felkälla kan du inte se då.

Va gäller ventilationen så finns *pettson*'s eminenta guide: http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kompet är 8,5 geometriskt, men ska ligga mellan 11 och 13 bar och max 10% skillnad mellan cylindrarna. Det du får fram är om kompressionen är bra eller inte, exakt felkälla kan du inte se då.

Va gäller ventilationen så finns *pettson*'s eminenta guide: http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

tack, vad mena du att det är 8.5 geometriskt? 11 till 13 med full gas eller? och alla stift ur, har hört många som tar bort stiften en och en när dom felsöker...men det blir ju helt fel man måste bort med alla stiften.

hoppas kompet inte understiger 11 iaf, för om det är slitna ventiler eller ringar så ska det synas på att det är lågt komp. Hörde av en kompis nu att hela vevhussatsen ny kosta inte ens 1000 kr på mekonomen med slangar och hela baletten, och att jag skulle koppla ur tändningen, köra 50% diesel och % motorolja och köra runt motorn utan tändning några gånger och byta oljefilter 3 gånger så man verkligen rengör allt, det gjorde dom tydligen på en verkstad här borta. låter det klokt? Diesel är väldigt bra och rengöra saker vet jag men lika bra man frågar experterna när det ändå finns hjälp smile

Mvh kim

1 878 Inlägg
5 juni 2010
100% på att vevhusventen är tät. ner med insuget och byt ut alla slangarna och flamfällan.

8 255 Inlägg
5 juni 2010
hangman skrev:
Marlboroman skrev:

tack, vad mena du att det är 8.5 geometriskt? 11 till 13 med full gas eller? och alla stift ur, har hört många som tar bort stiften en och en när dom felsöker...men det blir ju helt fel man måste bort med alla stiften.

hoppas kompet inte understiger 11 iaf, för om det är slitna ventiler eller ringar så ska det synas på att det är lågt komp. Hörde av en kompis nu att hela vevhussatsen ny kosta inte ens 1000 kr på mekonomen med slangar och hela baletten, och att jag skulle koppla ur tändningen, köra 50% diesel och % motorolja och köra runt motorn utan tändning några gånger och byta oljefilter 3 gånger så man verkligen rengör allt, det gjorde dom tydligen på en verkstad här borta. låter det klokt? Diesel är väldigt bra och rengöra saker vet jag men lika bra man frågar experterna när det ändå finns hjälp smile

Mvh kim

Strunta i det där med 8,5, koncentrera dig på 11 till 13 bar istället. Det där med att koppla bort ett stift åt gången är mest bara om man misstänker att man har problem med ett lager. Visst mkan man väl köra igenom med diesel, men det hjälper inte där det räknas och behövs.

2 174 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
tack för bra svar, ska börja riva isär insuget efter helgen och börja felsöka. Kände förut att turbon inte orka ladda som den skulle tog lite längre tid och bygga tryck än vanligt. kändes som mätaren stod på 0.9 men hände kanske som 0.5. Ska känna lite på turbon också, Men om jag har turbo ras, vilka turbos kan jag slänga på? är det samma anslutningar på många 850, v70 turbos?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 juni 2010
Kan det inte vara packboxen ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 174 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Memme skrev:
Kan det inte vara packboxen ? smile

tjena, vilken packbox menar du nu?

Har kört lite med bilen och när jag kör lungt lungt så luktar det inget och drar ingen olja, går som en ny motor på tomgång. det är när jag pressar den orkar inte riktigt dra upp laddet lika snabbt som innan, lite olja vid dumpventilen även. Ska börja skruva bort och känna på turbon imorgon efter glapp, och montera bort insug och kolla igenom vevhusventilation, även komptesta ska göras imorgon.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 juni 2010
den jag tänkte på är det "vanliga" felet på 850/855 den mellan lådan och motor smile ...

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 174 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Memme skrev:
den jag tänkte på är det "vanliga" felet på 850/855 den mellan lådan och motor smile ...

okej! tack den läcker ingen olja där.

Nu ikväll har jag komptestat bilen och det ser inget bra ut. Haft bilen en vecka exakt just nu och är skapligt förbannad för den har rykt lite hela tiden trodde turbon var dålig, men nu hitta vi verkliga anledningen,

kompet med full gas var 10 på 3 cylindrar, strax under 11 på 1, och på sista cylindern, mot luftfiltret sett var kompet bara 7.5.

Detta är förståss inget bra, men gör det så den drar massor olja vid påfrestning m.m? fan den går hur jämt och fint somm helst känns konstigt att den hade så lågt komp men kanske inget man hör.

Hur ska man enklast fixa detta? riva bort toppen renovera den byta kamrem och topppackning är ju långt över 10 tusen då det inte finns många som renoverar toppar och slipar in ventiler i närheten.

Jag har inte ens haft bilen en vecka jag börjar inse att jag är smått blåögd men frågan är bara HJÄLP vad gör jag nu?

Mvh kim

8 255 Inlägg
6 juni 2010
Det du börjar med att göra är att ta ur stiftet på den cylindern och hålla i lite olja (en matsked typ) och testa kompressionen igen. Blir den bättre pekar det åt kolvringar/slitna cylinderväggar. Är det ingen skillnad så är det ventilerna.

2 174 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
tack detta ska testas snarast, Tänkte på en tryckare om den läcker eller något så en inte hänger med ordentligt man kanske har tur?

när jag kör lungt, drar den inget, när jag påfrestar drar den skapligt med olja, Så det är under tryck den inte håller tätt, Om cylinderväggarna/ringer är slitet borde den dra hela tiden känns det som, eller är jag ute och cyklar?

Frågan är om det är värt och renovera motorn eller byta den till en annan.

8 255 Inlägg
7 juni 2010
Lyftarna lär inte vara boven i dramat. En motor drar alltid olja och desto hårdare man kör desto mer drar den. Och är den sliten så blir ju det mer markant. Ska det va nån vettig ide att byta lär man hitta en motor som inte gått så långt, säg 15000 mil som max, men helst inte över 10000 milom man tänkt ha bilen ett tag framöver. Annars är det som samvetet tillåter. Att renovera om man gör det seriöst är ju dert bästa, men naturligtvis så kostar det en slant.

2 174 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Lyftarna lär inte vara boven i dramat. En motor drar alltid olja och desto hårdare man kör desto mer drar den. Och är den sliten så blir ju det mer markant. Ska det va nån vettig ide att byta lär man hitta en motor som inte gått så långt, säg 15000 mil som max, men helst inte över 10000 milom man tänkt ha bilen ett tag framöver. Annars är det som samvetet tillåter. Att renovera om man gör det seriöst är ju dert bästa, men naturligtvis så kostar det en slant.

Ska hälla olja i cylindern imorgon och hoppas det är toppen som är dålig, då får jag ta tag i det med haynes boken, så träligt och byta kamrem den är bara 2 år men men..

Har kört rätt många mil nu och det har inte försvunnit inte ens lite, men då har jag inte varvat över 3 tusen varv, så ska köra lungt och leta efter en bra motor eller topp. Det är inte helt lätt och få tag i en fin 2.0T italien motorn.

Någon som vet EXAKT vad jag behöver för att byta till en 2.3 annars? Är det samma koppling och låda?
Kan tänka mig att jag behöver komplett motor, och styrbox om jag har tur är det inte mycket mer?

Tacksam för svar!

2.3t finns ju överallt lixom...!

mvh kim

Sök