2603
Sök

BMW 525 E34 trögstyrd ibland!

136 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#1
hejsan!smile jag har en BMW 525 E34 från 94 som jag nu har haft i en månad. bilen går jätte fint och har inga direkt missljud från motorn! men nu idag så kände jag att styrservon började tröga! styrningen brukar vara fruktansvärt lätt å fin men nu så kände jag att styrservot typ bara lade av!:S sen så kom den tillbaka igen och då gick de lätt å fint å styra men började tröga igen efter en stund. sen började den nästan som pulsera i servon gick trögt ibland å ibland inte när man svängde men sen blev de fint igen! fast skiten kom ju tillbaka igen! så enkelt sagt. ibland blir den trögstyrd men sen försvinner de igen. de finns tillräckligt med olja i å den ser inte smutsig ut. nån som vet om de e nått vanligt fel? kom gärna med alla tips!

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 juni 2010
#2
Kollat om olja är ok? kan vara dags att byta ut den eller så är det pumpen som ger upp.


136 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#3
Grabber skrev:
Kollat om olja är ok? kan vara dags att byta ut den eller så är det pumpen som ger upp.

oljan vet jag inte om den är dålig har inte direkt kollat. får ta å göra detta. det roliga var att de kom så plötsligt ju. allt har vart jättefint med körningen å sen vips när jag växla ner en gång så blev den trög styrd. ingen aning varför! du tror inte det kan va styrsnäckan som gett sig? hoppas mest på pumpen för en sån har jag på Gsmile

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 juni 2010
#4
Det kan också vara styrsnäckan men pumpen är förre den så om det skulle vara nåt skit i systemet så borde pumpen få stryk först...

Kolla kvalitén på olja - det kan bli fin yoghurt efter xxxxx antal mil.


136 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#5
Grabber skrev:
Det kan också vara styrsnäckan men pumpen är förre den så om det skulle vara nåt skit i systemet så borde pumpen få stryk först...

Kolla kvalitén på olja - det kan bli fin yoghurt efter xxxxx antal mil.

oljan ser ok ut men hittade lite glapp i framvagnen idag åtgjärdade det å märkte skillnad att bilen blev stabilare! men samma fenomen kvarstår att det känns som om servot slår av ibland.. har införskaffat mig en ny pump så får vi se efter den e bytt:)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

63 Inlägg
19 juni 2010
#6
jag tror jag vet vad det beror på har råkat ut för samma med min 535
det var remen som slira fast den var ganska spänd (om det regna hände det oftare)
spände mer aldrig hänt igen:)
det kan det va!!


136 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#7
jimmyh skrev:
jag tror jag vet vad det beror på har råkat ut för samma med min 535
det var remen som slira fast den var ganska spänd (om det regna hände det oftare)
spände mer aldrig hänt igen:)
det kan det va!!

hörde du när remmen slirade? för jag hör inte ett skvatt att den slirarO.o ska kolla om man kan spänna upp den men jag tycker man borde höra ifall den slirar?

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

12 086 Inlägg
20 juni 2010
#8
Det är inte remmen som slirar, du har mångribbad multirem.

Jag sätter mina pengar på att pumpen börjar gå på sista versen.

136 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#9
JapMax skrev:
Det är inte remmen som slirar, du har mångribbad multirem.

Jag sätter mina pengar på att pumpen börjar gå på sista versen.

nä remmen kan det inte va.. har haft uppe motorhuven å svängt som en idiot å man hör ju inget tongue
tänkte med på pumpen för det känns som om den tappar trycket ibland. den orkar liksom inte hålla uppe trycket hela tiden.. du tror inte det kan vara styrsnäckan eller? den lär ju inte va billig...

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

136 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#10
bytte servo idag men de va inte den.. felet e kvar:/ vad kan de vara tror ni? styrsnäcka??

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

1 798 Inlägg
20 juni 2010
#11
Snäckan på gamla e34 är ju inte dem bästa precis har haft 3 st e34 varav alla har haft mer eller mindre glappiga snäckor dock inte tröga

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

564 Inlägg
20 juni 2010
#12
Vet du om du har servotronic på din bil?

Det var ett tillval som ändrade servoverkan beroende på hastighet. Vid låg fart är det hög servoverkan och i hög fart är det låg servoverkan. Om din bil har den funktionen så kanske det är något som strular där?

136 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#13
groze skrev:
Vet du om du har servotronic på din bil?

Det var ett tillval som ändrade servoverkan beroende på hastighet. Vid låg fart är det hög servoverkan och i hög fart är det låg servoverkan. Om din bil har den funktionen så kanske det är något som strular där?

ja jag har ju för mig att det är servotronic på den. farsan trodde det iallafall och ifall det finns de på den sitter de nån enhet till den? eller hur fungerar den? för de känns precis som om trycket bara släpper nämligen!

Snäckan på gamla e34 är ju inte dem bästa precis har haft 3 st e34 varav alla har haft mer eller mindre glappiga snäckor dock inte tröga

ne glappig e inte ratten. den är jätte fast å fin men den trögar ibland! den e ju lätt typ hela tiden men nån gång så börjar servot typ försvinna i kanske 5-10 sekunder! å detta e ju inte specielt gott i kurvor efterssom hjulen vill börja räta då om man inte har ett fast tag om ratten!

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

136 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#14
ingen som vet nått ifall det finns en enhet till den som reducerar servoverkan när du kommer upp i fart? lutar åt styrväxel men man vill ju va säker innan man gör nått..

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

Full Gas
51 Inlägg
22 juni 2010
#15
går servo pumpen på egen rem eller på multirem? Har haft samma problem och då var det faktiskt remmen som slira! Man hörde det inte men så var det! Men då hade jag separat rem för servon på den bmw´n


136 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#16
Comara skrev:
går servo pumpen på egen rem eller på multirem? Har haft samma problem och då var det faktiskt remmen som slira! Man hörde det inte men så var det! Men då hade jag separat rem för servon på den bmw´n

den går på multi rem å de e ny å fin rem med nya fina rullar å den e spänd fint så den kan inte slira! e nog pump aset:(

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller


Sök