DJ_Hedde skrev:
Är absolut inget fel på dina saker du köpt, och originalkablaget påverkar inte avgörande återgivningen med den inbyggda effekten. Du kommer aldrig kunna få någon direkt basåtergivning från de högtalare du har utan du skulle behöva komplettera med en bas och slutsteg till det för att få botten i återgivningen. Stereon är kanon och har bra inbyggda delningsfilter som gör att du kan skära bort den lägsta basen via högpassfiltetret samt dela basen med lågpassfiltret. Högpassfiltret till fram och bakhögtalare gör även att du kan spela högre på den inbyggda effekten, men vill du att dina nya högtalare skall komma ordentligt till sin rätt så skaffar du ett fyrakanalers slutsteg som driver dessa. Lämplig bas kan vara ett 10-12" element i låda drivet av ett passande slutsteg.

Mvh Mattias Hedin
Jo jag har ju förstått att det inte ger några direkt imponerande bas toner direkt.
Men säg att jag köper en 10" bas, då misstänker jag att mina högtalare i dörrar och hatthylla fortfarande kommer att "skråla" när man vrider upp volymen.
Det jag vill komma åt är väl mer att kunna spela på hög volym utan att de låter illa.
Men de finns ju enormt mycket inställningar och pilla med i stereon så det går säkert få det att låta bättre på högre volymer om man pillar lite.
Men någonstans har ju högtalarna kommit upp i sitt esse och inte kan prestera mer.
Är det då man ska fundera på slutsteg?
Har då funderat på ifall man ska köra framhögtalare + diskanterna på stereons slutsteg.
Och sen spela hatthylla + ny bas på ett slutsteg, eller ska jag koppla allt till slutsteget?
Är väldigt ny på det här med ljud, men som med allt annat, ju mer man pillar / läser om det, ju mer förstår man helheten. Har ju inte riktigt haft de problemet innan då pappas S80 dunkat på bra med orginal grejer :b
jocke_gronberg skrev:
Har du vänt polerna rätt ?
Mina 6x9or lät också skräp till en början men låter som du vänt något pol fel
Såvitt jag förstår har jag kopplat rätt, då stiften på högtalaren är en smal + 1 bred, så blir svårt och koppla fel då?
Vrider jag på allt ljud på bakhögtalarna och inte har allt för mycket bas på dom så låter dom ju bra, är mest när man vrider på volymen på framhögtalarna de börjar låta illa.