3367
Sök

Volvo V70 2013 - 225 däck fram, 235 däck bak?

26 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare!

Har gått och skaffat 20" R-fälgar till fasen, och även hittat en uppsättning 235/35/20 däck jag tänkte slänga på nu till våren/sommaren. Däremot har en av dessa däck en rejäl snedslitning och jag är osäker på ifall det över huvudtaget är värt att fälga på detta däck eller inte, även om det i nuvarande skick ser ut att hålla säsongen ut, och kanske lite till. Jag skulle eventuellt ha en enkel lösning till detta och det är att byta ut två av dessa däck, till ett par andra däck som sitter med 225/35/20 i dimension, och då köra 225 fram och 235 bak (eller vice versa). Slår man ut detta på rullomkretsen blir det en skillnad på ~ 1.05%, och nu undrade jag ifall någon gjort detta tidigare eller har någon tanke/varning kring detta?

Jag har förstått att fyrhjulssystem ogillar olika däckbreddar, men det är inget jag behöver tänka på här. Jag har också hört lite skräckhistorier om ABS/Traction-systemen på diverse bilar som kört med olika däck, men är detta något man löper stor risk att märka av med ungefär 1% skillnad mellan fram och bak?

Tack på förhand!

Sök