3816
Sök

Piratstikins Audi A4 1,8TQ 2005. AVSLUTAT :O

Vad som hänt & vad som händer med audin från inköpet nästintill original 2009 till i dag 2013 och frammåt! nu nyaste är bygget till elmia 2014 och har mer fokus på utsidan än tidigare med blandannat kjolpaket och airrides :)

2015 Dbakuten.
777 681 Visningar
Projektet avslutat 8 december 2018
1 426 Inlägg
4 mars 2015
Piratstikin skrev:
mja, ska ha 35 samt 50mm hmm ska dock oxå ha till kablarna som kommer vara 4mm till bas stegen samt 2,5 till högtalarna smile men hade ingen aning att biltema hade. synd att det var ont om storlekar tongue ska googla lite i natt på jobbet & se vad man kan hitta på smile

du ska ha strumpa till 50mm2 kabel?
du får ju tänka på att 20mm diameter är en stor strumpa smile

finns ju upp till 30-37mm diameter i storlek också ^^
http://autobas.bds.se/artiklar/tillbeh%C3%B6r/index
Senast redigerat av Jockk3 (4 mars 2015)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 mars 2015
Trådstartare
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:
mja, ska ha 35 samt 50mm hmm ska dock oxå ha till kablarna som kommer vara 4mm till bas stegen samt 2,5 till högtalarna smile men hade ingen aning att biltema hade. synd att det var ont om storlekar tongue ska googla lite i natt på jobbet & se vad man kan hitta på smile

du ska ha strumpa till 50mm2 kabel?
du får ju tänka på att 20mm diameter är en stor strumpa smile

finns ju upp till 30-37mm diameter i storlek också ^^

ja lär ha en skvätt till 50 kabel, sen lite mer till 35 kabel och lite till 2,5mm samt 4mm högtalarkabel smile

ska kolla in det där på jobbet sen (där man har tid till annat) haha så ska vi se vad jag ska ha för nått smile

357 Inlägg
4 mars 2015
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:
Piratstikin skrev:

Ja, jag kunde väl nästan tänka mig det när jag såg att 20mm var störst. Men, kan ju kanske vara bra att veta när man ska ordna något mindre (ser ju så sjukt mycket mer "ordentligt gjort" ut med kabelstrumpor).

ja absolut. vi har ju aldrig haft något bygge med synliga kablar till stegen så därför har vi aldrig brytt oss om detta, men i år kommer det bli så med alla steg så då lär det väll vara snyggt tongue

jag har beställt mina kabelsleeves på
www.snyggakablar.se
http://www.snyggakablar.se/sv/kabelstru … -rod-16-mm
och det har då blivit riktigt snyggt big_smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

1 829 Inlägg
4 mars 2015
Jag har sleevat 50mm2 kabel med biltemas största sleeve (20mm) inga problem alls. En 50mm2 kabel är oftast runt 16-18mm har jag för mig.

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
heedlund93 skrev:
Piratstikin skrev:
it_mutt skrev:

Ja, jag kunde väl nästan tänka mig det när jag såg att 20mm var störst. Men, kan ju kanske vara bra att veta när man ska ordna något mindre (ser ju så sjukt mycket mer "ordentligt gjort" ut med kabelstrumpor).

ja absolut. vi har ju aldrig haft något bygge med synliga kablar till stegen så därför har vi aldrig brytt oss om detta, men i år kommer det bli så med alla steg så då lär det väll vara snyggt tongue

jag har beställt mina kabelsleeves på
www.snyggakablar.se
http://www.snyggakablar.se/sv/kabelstru … -rod-16-mm
och det har då blivit riktigt snyggt big_smile

Tack. ska kika big_smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Beeck skrev:
Jag har sleevat 50mm2 kabel med biltemas största sleeve (20mm) inga problem alls. En 50mm2 kabel är oftast runt 16-18mm har jag för mig.

jahaa, det är så det är?

Men hur fungerar sånadär då? om kabeln är 16 och man köper 20. blir den inte super slapp då? tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Sista paketet i dag då smile såg lite halvdemolerat ut först tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-40f707ef999c193dd0b3ac95a0ba8bf7.jpg

Alla steg som ska användas

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-e2433be4bc03a3f397905487ce2e33b8.jpg

ett av stegen till basarna smile 4-kanalarna var sjuuukt små så dom kan man ju gömma typ vart som helst haha big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-454834bc2f3a3cd14f1f7d3b6a3d1850.jpg

1 829 Inlägg
5 mars 2015
Piratstikin skrev:
Beeck skrev:

jahaa, det är så det är?

Men hur fungerar sånadär då? om kabeln är 16 och man köper 20. blir den inte super slapp då? tongue

Nedå det är inga problem, du drar ju på sleeven över hela kabeln, därefter så sätter du en krympslang på ena sidan utav kabeln och sen drar du allt vad som går på den andra änden och samtidigt som du gör det så försöker du tejpa med eltejp där, och efter det sätter du krympslang över där du tejpade = Klart smile

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Beeck skrev:
Piratstikin skrev:
Beeck skrev:

jahaa, det är så det är?

Nedå det är inga problem, du drar ju på sleeven över hela kabeln, därefter så sätter du en krympslang på ena sidan utav kabeln och sen drar du allt vad som går på den andra änden och samtidigt som du gör det så försöker du tejpa med eltejp där, och efter det sätter du krympslang över där du tejpade = Klart smile

Ahaaa! big_smile ja men dåså. ska ju bara ha svart så då funkar ju biltema säkert ypperligt. kommer för första gången någonsin ha helt synliga steg så då vill man ju inte ha röda/blåa/rosa kablar & lågnivååer. Har aldrig testat det här med kabel skydd så det ska bli spännande. lär väl funka på samma sätt om man drar dom över lågnivåkablarna oxå? smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Fast tänkte på en grej. tänkte ju ha strumpa på högtalarkablarna oxå, dom kommer vara 2.5m till 4 kanalsstegen och 4mm till monostegen. biltemas minsta är 6mm så då bör ju dom passa ända upp till ca 12 kvadrats kabel? eller går det att sträcka ut så pass att dom passar 2,5mm? smile

1 426 Inlägg
5 mars 2015
Piratstikin skrev:
Beeck skrev:
Piratstikin skrev:
jahaa, det är så det är?

Ahaaa! big_smile ja men dåså. ska ju bara ha svart så då funkar ju biltema säkert ypperligt. kommer för första gången någonsin ha helt synliga steg så då vill man ju inte ha röda/blåa/rosa kablar & lågnivååer. Har aldrig testat det här med kabel skydd så det ska bli spännande. lär väl funka på samma sätt om man drar dom över lågnivåkablarna oxå? smile

ju mer våld man använder på strumpan desto hårdare kramar han åt kabeln tongue

Piratstikin skrev:
Fast tänkte på en grej. tänkte ju ha strumpa på högtalarkablarna oxå, dom kommer vara 2.5m till 4 kanalsstegen och 4mm till monostegen. biltemas minsta är 6mm så då bör ju dom passa ända upp till ca 12 kvadrats kabel? eller går det att sträcka ut så pass att dom passar 2,5mm? smile

med den strumpan jag köpte från bds så gick den krympa oerhört mycket dock fanns den bara i svart
Senast redigerat av Jockk3 (5 mars 2015)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:
Beeck skrev:

Piratstikin skrev:

med den strumpan jag köpte från bds så gick den krympa oerhört mycket dock fanns den bara i svart

oj, missade din länk där uppe tongue men kommer bara till nå inloggnings ställe? är helt vanlig svart bara jag ska ha (tror jag) lär rådfråga sambon då det är hon som väljer färger osv tongue

1 426 Inlägg
5 mars 2015
Piratstikin skrev:
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:

Piratstikin skrev:

oj, missade din länk där uppe tongue men kommer bara till nå inloggnings ställe? är helt vanlig svart bara jag ska ha (tror jag) lär rådfråga sambon då det är hon som väljer färger osv tongue

http://shop.seastreamsgarage.se/ovrigt- … 428bf3b1b7

här har du färger smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:

http://shop.seastreamsgarage.se/ovrigt- … 428bf3b1b7

här har du färger smile

ja nu jäklar. finns ju 2-6mm som skulle funka fint, sen blir det ju till 35 & 50 kablarna så det där kanske man skulle köpa big_smile

Tack för hjälpen

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
skiter i hörnlister och gör som vanligt och plastar alla kanter i lådan istället smile spar volym samt att det känns som att det blir "tätare" när epoxyn kläms in i alla hål & hörn tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-cf496a5ff89fd904fd02e111e96f9e15.jpg

blir avbrott ett par dagar nu men lådan ska bara lackas invändigt sen ska sen provmonteras & se hur vi ska göra med resten tongue

Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
9 mars 2015
Saknar "like" knappen från FB

http://b.fastcompany.net/multisite_files/fastcompany/imagecache/inline-large/inline/2013/11/3021307-inline-fb-likebutton-printpackaging.jpg

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
Haha ja det skulle man kanske ha? Finns ju liknande på massa olika sidor och forum :p tror det var nå tal om det förut här men det kanske är för mycket jobb att fixa smile går ju det där oxå annars ju :p

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
Så. Mot alla odds och mot alla mina planer så kommer vi köra med en enkel baffel. Är inte mycket som kommer röra sig iallafall nu när den är stagad samt att porten stabiliserar halva baffeln. Började runda porten samt spacklade påden 2 omgångar. Ska slipas till samt lackas sen ska det monteras en terminal för kablar samt försöka få in skrället i bilen :p hoppas det går

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f1de7d512eac317602aa594db26bc4b1.jpg

Kompressorn till airridsen började gå sjukt tungt så vart tvungen att koppla ihop dom bakre batterierna och sätta dom på laddning. Vart ett sjukt bättre drag i kompressorn nu :p detta var i går dock så nu är alla 3 fulla big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-70e4e51db8d727d9f1f08e25248fc797.jpg

blir en vända efter jobbet i morgon kväll och slipa till porten samt troligen lacka insidan och just porten. (tror slutfärgen på den kan bli lite spännande/udda) haha smile

Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
13 mars 2015
Bara en fråga, varför lack insidan av lådan? Skall du ha genomskinliga element eller plexiglas i dem? Skulle förstå om du lackade insidan (de synliga delarna) av porten men som jag förstår dig nu insidan på hela lådan? Känns lite som slöseri av färg enligt mig, och aldrig hört talas om någon som lackar hela insidan :o

Ser dock ut som en riktigt bra låda annars big_smile

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

264 Inlägg
13 mars 2015
SP_oo_K skrev:
Bara en fråga, varför lack insidan av lådan? Skall du ha genomskinliga element eller plexiglas i dem? Skulle förstå om du lackade insidan (de synliga delarna) av porten men som jag förstår dig nu insidan på hela lådan? Känns lite som slöseri av färg enligt mig, och aldrig hört talas om någon som lackar hela insidan :o

Ser dock ut som en riktigt bra låda annars big_smile

"Luftflödet" blir bättre med en blank yta, därför kan man till exempel lacka invändigt smile

Sök