3527
Sök

skillnad mellan 850R automat å manuell?

643 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
vet att manuella R har 250 hk å automat har 226. vad är det som skiljer? enbart databoxen? lr turbo likaså?. .

608 Inlägg
19 juni 2006
Svenss0n skrev:
vet att manuella R har 250 hk å automat har 226. vad är det som skiljer? enbart databoxen? lr turbo likaså?. .

skillnaden e att ena e automat och andra manuell big_smile hehe
nämen vet faktiskt int va som skiljer tekniskt men den med manuella lådan brukar gå mycke bättre iallafall och är snabbare har ja hört!
kan nog vara att databoxarna e olika! men jag vet faktiskt inte hur de är på dom hmm

old volkswagens never die,they just get lower:D

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
jens volvo in sports skrev:
Svenss0n skrev:

skillnaden e att ena e automat och andra manuell big_smile hehe
nämen vet faktiskt int va som skiljer tekniskt men den med manuella lådan brukar gå mycke bättre iallafall och är snabbare har ja hört!
kan nog vara att databoxarna e olika! men jag vet faktiskt inte hur de är på dom hmm

skrattar jo nog är ena manuell alltid tongue. joo 0-100 ska manuella göra på 6,7 å automat på 7,5 MEN då har den bvara 226 hk å inte 250. . så därför tänkte jag att om mna trimmar den på autotech å låt oss säga får 330 hk i båda. . så borde både blir snabba?

snälla nån som vet?

272 Inlägg
20 juni 2006
R automat har samma motor som i T5-R dvs 240 hp. R manuell har 250 Hp

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
mr_loffe skrev:

hehe ganska rätt tongue den har 226 hästar med en overboost på 240 hk som varar i 30 sek. men det jag undrar är vad som skiljer den manuella å automaten eftersom automaten bara har 226 hk. om det enbart är databoxen lr kanske turbo å annat ?

272 Inlägg
20 juni 2006
Svenss0n skrev:
mr_loffe skrev:

hehe ganska rätt tongue den har 226 hästar med en overboost på 240 hk som varar i 30 sek. men det jag undrar är vad som skiljer den manuella å automaten eftersom automaten bara har 226 hk. om det enbart är databoxen lr kanske turbo å annat ?

Ja just det så är det.. Men inte ofta den levererar 226 hästar är lite kluddigt det där med overboost. Jo Det skiljer dig en del i motor. Turbon är inte samma heller. t5-r och R automat har B5234T5 medans R manuell har B5234T4 dvs samma motor som sitter i S/V70R gamla modellen.

121 Inlägg
20 juni 2006
Volvo har väl velat begränsa motorn för att automaten ej pallar för den högre effekten och vridmomentet som den manuella R-modellen har. Detta styrs via styrboxen, om du kollar upp det så är det olika nummer på en box till manuell och en till automat. Volvo gör väl detta för att ha marginalen på sin sida, ej råka ut för onödigt många reklamationer under nybilsgarantin. Att sen automatlådan klarar mer än 240 hk tror jag säkert.
Detta med chipstrimmning och att det går ta ut högre effekt ur turbomotorer beror på att biltillverkaren ej har valt att ta ut max från sina motorer, det ska finnas en viss strypning för att motorerna och det övriga ska hålla.

73 Inlägg
20 juni 2006
Samma motor fast manuell har 16T turbo och automat har en 15G.

460 Inlägg
20 juni 2006
LAE skrev:
Volvo har väl velat begränsa motorn för att automaten ej pallar för den högre effekten och vridmomentet som den manuella R-modellen har. Detta styrs via styrboxen, om du kollar upp det så är det olika nummer på en box till manuell och en till automat. Volvo gör väl detta för att ha marginalen på sin sida, ej råka ut för onödigt många reklamationer under nybilsgarantin. Att sen automatlådan klarar mer än 240 hk tror jag säkert.
Detta med chipstrimmning och att det går ta ut högre effekt ur turbomotorer beror på att biltillverkaren ej har valt att ta ut max från sina motorer, det ska finnas en viss strypning för att motorerna och det övriga ska hålla.

Eller så är det en anpassning av vridmoment  till automatens växlingsvarvtal och egenskaper för att ge bästa ax och bränsleekonomi vid "normal" körning.

A.E
bilverkstadsägare i 25år
Senast redigerat av carawelle (20 juni 2006)

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
tackar för alla svar smile..  men om vi säger såhär då?

jag fixar atech steg 4 på båda..  vilket kommer ge 330 hk på båda? blir automaten mkt slöare :S?

608 Inlägg
20 juni 2006
Svenss0n skrev:

jag fixar atech steg 4 på båda..  vilket kommer ge 330 hk på båda? blir automaten mkt slöare :S?

nej inte blir den slöare, den blir nog snabbare om du trimmar den big_smile (hehe måste bara skriva de smile )
men jag tror nog den manuella känns piggare fast dom har lika mycket hk!
Senast redigerat av jens volvo in sports (20 juni 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Svenss0n skrev:

nej inte blir den slöare, den blir nog snabbare om du trimmar den big_smile (hehe måste bara skriva de smile )

joo men frågan är hur mkt piggare smile. tiondels sek högst?. en till fråga ja hoppas ni kan svara på. . dumpar en automat högt?

764 Inlägg
20 juni 2006
Svenss0n skrev:
Svenss0n skrev:

joo men frågan är hur mkt piggare smile. tiondels sek högst?. en till fråga ja hoppas ni kan svara på. . dumpar en automat högt?

Kvittar väl om den dumpar högt.....

TeQuilla

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
TeQuilla skrev:
Svenss0n skrev:

Kvittar väl om den dumpar högt.....

klart det kvittar sad. . men jag bara undrade..  är ju ganska roligt om bilen låter å gå väldigt fint. ställer en till följd fråga..  låter bilen högt med 3 tums hela vägen med en liten dämpare även med automat?

24 Inlägg
20 juni 2006
den låter inte högt, den låter GÖTT!!!

643 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
callekula skrev:
den låter inte högt, den låter GÖTT!!!

hur ska man få den å låta väldigt högt å GÖTT då big_smile? utan dämpare alls big_smile? raka rör bara big_smile

Meister
6 763 Inlägg
20 juni 2006
Svenss0n skrev:

automater brukar ju va något snabbare än manuela om de är lika många växlar på dom men de är väll 4 i automaten och 5 på manuela.. så lite slöare blire den väll kanse..

streetracer
398 Inlägg
21 juni 2006
En automatare dumpar inte när man stämplar plattan i mattan pga den gasar hela tiden utan dumpar bara när man gasar med neutralen i lr släpper på gasen vid gaspådrag. Automataren har 240 Hk medans manuella har 250 Hk. Sen när man trimmar automataren så kommer den får ca 20% mindre vrid än manuella. Men samma hästar. Manuella går bättre för man kan bestämma varvtal själv. Automatare växlar så in åt helvete segt... Så vassego

Sök