3715
Sök

Hjälp med billjudet!

83 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Hej satte i nya högtalare fram i min bil igår och ljudet är fortfarande ganska dåligt. Tidigare ägare har haft en ordentlig ljudanläggning i bilen. Så är lite skarvar och även två delningsfilter.

Min fråga är då: Kan delningsfiltrerna förstöra ljudet på något sätt?

Ska jag ta bort dom?

P.S har ej något slutsteg i bilen och tänker inte sätta in det heller.

Four Rings To Rule Them All

451 Inlägg
29 juni 2010
Alltså... Delningsfilter är till för att skydda mellanregister/diskanter från oönskade frekvenser.
Det som väl kan hända är att de snor lite* effekt och att de inte är anpassade till dina nya högtalare.

83 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Rigan skrev:
Alltså... Delningsfilter är till för att skydda mellanregister/diskanter från oönskade frekvenser.
Det som väl kan hända är att de snor lite* effekt och att de inte är anpassade till dina nya högtalare.

okey... det kan inte ha något att göra med alla skarvar och så då? eller kan det vara stereon?
Nu ska dock sägas att jag bara har högtalarna fram i instrumenten installerade vet ej hur bra ljud det blir från bara dom.. 6x9 tummarna ska i hatthyllan i dagarna...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juni 2010
På vilket sätt är ljudet dåligt? Vad är det för högtalare? Hur är dom monterade (tätt runtom och stumt monterade)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

372 Inlägg
29 juni 2010
Om det är i din Audi så sitter det troligtvis 4tum fram vid rutan. Kan låta bra men letar du efter basljud från dem så blir det svårt. Fast bas får du mer från 6x9" så montera dem stabilt först och lyssna sen.
Vad satte du i för några högtalare? Följde det inte med filter så ska de inte ha några.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

83 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
octan skrev:
Om det är i din Audi så sitter det troligtvis 4tum fram vid rutan. Kan låta bra men letar du efter basljud från dem så blir det svårt. Fast bas får du mer från 6x9" så montera dem stabilt först och lyssna sen.
Vad satte du i för några högtalare? Följde det inte med filter så ska de inte ha några.

okey så bort med alla filter såvida jag inte fick med några..

köpte ett par blaupunkt 6x9" på netonnet och ett par sony 4tum inga filter med till några av dessa....

så bort med filtrerna då?  förbättrar det ljudet?

372 Inlägg
29 juni 2010
Bort med filtrena. Antingen tar de bort basen eller diskanten för dig.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

83 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
octan skrev:

Okey jag får testa det ikväll och se hur det blir.... Hoppas på förbättring iaf:-)

83 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
octan skrev:

vilken jäkla skillnad det blev nu när filtrena är borttagna och 6x9" i hatthyllan är inkopplade:) tack alla som svarat för hjälpen.

framför allt octan

Sök